• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178721
+
-

جهان، آنفلوآنزا را از‌پا در می‌آورد

جهان نما
جهان، آنفلوآنزا را از‌پا در می‌آورد

مهتاب خسروشاهی

همه منتظر واکسن بودیم؛ منتظر معجزه‌ای که بتواند بساط کرونا را جمع کند. با شنیدن نخستین اخبار مربوط به ساخت واکسن کرونا، نور امید و زندگی دوباره به قلب‌ همه مردم جهان تابید و مرگ، از زندگی فاصله گرفت. اگرچه آنفلوآنزا رفتاری به وحشی‌گری ویروس کرونا ندارد اما پژوهشگران دست به ساخت واکسنی زده‌اند که می‌تواند قدرتمند‌تر از پیش، ویروس آنفلوآنزا را مهار کند؛ نوری و امیدی تازه در قلب مردم جهان.
خبرها حاکی از آن است که واکسن آنفلوآنزا برای استفاده جهانی، تا 2سال دیگر آماده خواهد شد. این واکسن توسط پژوهشگران 2شرکت آمریکایی «‌فایزر» و «مدرنا» و براساس همان فناوری mRNA؛ فناوری‌ای که برای ساخت واکسن کووید- 19از آن استفاده شد، ساخته خواهد شد. این واکسن می‌تواند بدن را درمقابل همه گونه‌های ویروس آنفلوآنزا ایمن کرده و برخلاف واکسن‌های آنفلوآنزای کنونی، مصونیت طولانی‌مدت ایجاد کند.
پروفسور «جان آکسفورد»، ویروس‌شناس از دانشگاه کوئین‌مری لندن درباره این واکسن می‌گوید: «این واکسن جدید که در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شده، پیشرفت بزرگی در جهان علم است.» درحال‌حاضر این واکسن روی موش‌ها به‌خوبی پاسخ داده و آنها را در مقابل همه انواع ویروس‌های آنفلوآنزا ایمن کرده است. مرحله بعدی، آزمایش انسانی است. پژوهشگران برای ساخت این واکسن، 20نوع مختلف از ویروس آنفلوآنزا را با همان مخلوط کرده و واکسن، به همه آنها پاسخ داده است.
در فاز نخست آزمایش انسانی به 30تا 40داوطلب نیاز است که به‌نظر می‌رسد این افراد در دسترس بوده و نتیجه آزمایش، حدود 6ماه بعد ارائه خواهد شد. پژوهشگران این طرح عقیده دارند درصورت نهایی شدن این آزمایش و دریافت پاسخ مناسب در انسان، این واکسن می‌تواند جان بسیاری از افراد در سراسر جهان را نجات دهد که از آن‌جمله می‌توان به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مبتلا به مشکلات ریوی، سالمندان و کودکان امیدوار بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید