• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 آبان 1401
کد مطلب : 176298
+
-

پیکه رفت، مسی می‌آید؟

در شب باشکوه و اشک‌بار نوکمپ خیلی‌ها هم خوشحال بودند

پیکه رفت، مسی می‌آید؟

 پیکه در دقیقه83 بازی با آلمریا از زمین بیرون رفت. این یک لحظه تاریخی بود، چون آخرین بازی عمر این بازیکن در ورزشگاه نوکمپ رقم خورد. حالا هم خودش و هم هوادارانی که تا 2‌روز قبل به او فحش می‌دادند، به پهنای صورت اشک می‌ریختند. حالا هم خودش راحت شده بود، هم بارسا. مسئولان باشگاه و همینطور سرمربی تیم با اینکه خودشان را غمگین و متأسف نشان می‌دادند ته دل‌شان خوشحال بودند، چون با بازنشستگی این بازیکن هم صرفه‌جویی کلانی در هزینه‌های جاری باشگاه صورت می‌گرفت و جلوی 30میلیون یورو دستمزد این فصل و معوقه او گرفته می‌شد و هم ژاوی می‌توانست با عبور از قوانین سختگیرانه فیرپلی مالی در لالیگا اقدام به یک خرید در نقل‌وانتقالات زمستانی کند. حتی شنیده شده که این خداحافظی می‌تواند بازگشت لیونل مسی به بارسا را تسریع کند. مسی اعلام کرده که تا جام جهانی درباره آینده‌اش تصمیمی نمی‌گیرد. پاریس می‌خواهد قراردادش را تمدید کند و بارسا می‌خواهد او را برگرداند و دیوید بکام برای حضور این ستاره در تیم اینتر مایامی با او صحبت کرده. یکی از موانع موجود بر سر بازگشت مسی به نوکمپ حضور پیکه بود. از زمان جدایی این آرژانتینی رابطه بین 2بازیکن به‌هم خورده بود. انتشار گزارشی درخصوص جلسه پیکه و لاپورتا در زمان جدایی مسی یکی از دلایل اصلی این ماجرا به‌حساب می‌آید. براساس اخبار منتشر‌شده پیکه در این جلسه به مدیر باشگاه اطمینان می‌دهد که درصورت جدایی ستاره آرژانتینی، مشکلی در رختکن به‌وجود نمی‌آید. با این‌حال، مسی تجربه‌های بدی از برخورد مدیریت بارسا دارد. اگر او بخواهد برگردد، مدیران باشگاه باید چیزهای زیادی برای او تضمین کنند. با رفتن پیکه و به‌احتمال زیاد بوسکتس، مسی حداقل می‌تواند به حرف‌های لاپورتا گوش دهد.

داستان یک‌پنالتی
این ادعای گزافی نیست که بارسایی‌ها از جدایی اشک‌بار پیکه خوشحال‌اند. این بازی مثل دیدار خداحافظی پویول می‌توانست با گلزنی یک بازیکن در آخرین بازی عمرش به پایان برسد اما پنالتی بادآورده دقیقه7 به لوا سپرده شد. لواندوفسکی که پنالتی‌زن اول تیم است، توپ را دستش گرفت تا نخستین پنالتی‌اش را برای تیم جدیدش به گل تبدیل کند. البته با تشویق هواداران و صدا‌زدن نام پیکه متوجه شد که همه می‌خواهند مدافع و کاپیتان آن شب بارسا پنالتی را بزند. لوا پنالتی را به پیکه تعارف زد اما خود این مدافع این تعارف را نپذیرفت و تأکید کرد که خود لواندوفسکی باید آن را بزند تا در کورس آقای گلی برایش مشکلی پیش نیاید. با این‌حال مهاجم لهستانی توپ را به دیرک عمودی دروازه کوبید و آن را هدر داد. شاید اگر پیکه پشت توپ می‌ایستاد و آن را خراب می‌کرد، شب باشکوه خداحافظی‌اش هم خراب می‌شد. ژاوی پس از مسابقه درباره اینکه چرا از ابتدا پنالتی را به پیکه نداده بود، توضیح داد: «این یک بازی دوستانه نبود که پنالتی را به فرد دیگری بدهم. تیم ما یک پنالتی‌زن دارد که آن هم لواندوفسکی است.» اگر ژاوی از تصمیم ناگهانی همبازی سابقش غمگین بوده، باید تأکید می‌کرد که بازیکنان کمک کنند پیکه با گل از فوتبال خداحافظی کند نه اینکه از این موقعیت در مسابقه با تیمی که هرگز بارسا را نبرده، نگذرد. نهایتش پنالتی خراب می‌شد و بارسلونا امتیاز از دست می‌داد که پس از مسابقه سرمربی سینه‌اش را ستبر می‌کرد و می‌گفت فدای سر پیکه! پس کسی از رفتن او ناراحت نشده و همه دارند در ظاهر رفتار متفاوتی را نشان می‌دهند.

مثل پویول
عده‌ای پیکه را بهترین مدافع بارسا می‌دانند اما بعضی‌‌ها هم مخالف‌اند و از پویول و رونالد کومان به‌عنوان بهترین مدافع تاریخ باشگاه یاد می‌کنند. اتفاقا هر دو بازیکن آخرین بازی عمرشان را مقابل‌آلمریا انجام دادند؛ پویول در سال2014 در همین نوکمپ که بارسا 4بر یک پیروز شد، هم کاپیتان بود و هم گل زد و حالا پیکه در سال2022 که بارسا 2بر صفر آلمریا را برد و بازوبند کاپیتانی را بر بازو داشت.

برنامه ضعیف
همه بلیت‌های نوکمپ برای این بازی کم‌اهمیت که با تصمیم پیکه مهم شده بود، به فروش رسید. طرح موزائیکی با عنوان «Sempr3» به‌معنای «۳ابدی» توسط هواداران ایجاد شده بود. بازیکنان با لباسی که عکس و عنوان «۳ابدی» روی آن نقش بسته بود، گرم‌کردن پیش از آغاز بازی را انجام دادند. پیش از آغاز بازی، ویدئوی خداحافظی با او از اسکوربرد ورزشگاه پخش شد اما خیلی‌ها معتقد بودند که فیلم مستند این اسطوره می‌توانست بهتر و باکیفیت‌تر باشد.

جانشین آقای شماره 3
کریستنسن، مدافع دانمارکی که این فصل به‌عنوان بازیکن آزاد از چلسی جذب شده، جای پیکه را در دقایق پایانی در ترکیب گرفت. او با افتخار از این اتفاق حرف می‌زد و در پاسخ به یک خبرنگار که پرسیده بود «تاریخ خواهد نوشت که تو در آخرین بازی پیکه جانشین او بودی» گفت: «شب غم‌انگیزی است. باید این همایش بزرگ را به پیکه تبریک بگوییم. درست است که تفاوت من و پیکه 10‌سال است، اما من از کودکی او را دنبال می‌‌کنم و او را الگوی خود می‌دانم، دلم برایش خیلی تنگ خواهد شد.»

بازگشتی در کار خواهد بود
پیکه در سخنرانی‌اش پس از پایان مسابقه بار دیگر وعده داد که برمی‌گردد. البته بعید است او در بازی سه‌شنبه‌شب این هفته مقابل خیرونا بازی کند اما به‌زودی جای لاپورتا را خواهد گرفت. او گفت: «بعد از تمام عشقی که در بارسلونا پیدا کردم، خداحافظی هرگز لحظه آسانی نبود اما سرانجام به پایان دوران حرفه‌ای‌ام در بارسلونا رسیدم اما من کاملا متقاعد شده‌ام که به این باشگاه بازخواهم گشت. همانطور که گفتم به باشگاه بازخواهم گشت. از همه هواداران بارسلونا به‌خاطر حمایت‌‌هایشان در این سال‌ها تشکر می‌کنم. من اینجا متولد شدم و اینجا خواهم مرد.»

پیکه یا پویول؟

پیکه یا پویول؟ کدام مدافع بهتری بودند؟ پیکه با ۸‌لالیگا و پویول با ۶‌لالیگا، پیکه با ۷کوپا دل‌ری و پویول با ۲‌کوپا دل‌ری، پیکه با ۴‌لیگ قهرمانان اروپا و پویول با ۳‌لیگ قهرمانان، پیکه با یک‌یورو و پویول با یک‌یورو، پیکه با یک‌جام‌جهانی و پویول با یک‌جام‌جهانی، پیکه با ۳۶‌جام و پویول با ۲۵‌جام، هر کدام یک‌بار بهترین بازیکن اسپانیایی فصل لالیگا، پویول یک‌بار برنده جایزه بهترین مدافع فصل اروپا و پیکه صفر‌بار، پیکه با ۵ و پویول با ۶بار حضور در تیم منتخب یوفا، پیکه با یک‌بار و پویول صفر بار حضور در تیم منتخب یورو، پیکه با ۴ و پویول ۳‌بار حضور در تیم منتخب فیفا، پیکه صفر و پویول یک‌بار حضور در تیم منتخب جام جهانی و پیکه ۲ و پویول ۲‌بار حضور در جمع ۳۰ کاندیدای نهایی توپ طلا.
  پیکه: 769‌بازی، ۶۳‌گل، ۱۷‌پاس‌گل، ۱۷۳‌کارت زرد و ۱۲‌کارت قرمز.
  پویول: ۷۳۲‌بازی، ۲۵گل، ۱۷پاس‌گل، ۱۳۲‌کارت زرد و ۴‌کارت قرمز.

مسی به قطر می‌رسد؟

در فاصله 2‌هفته مانده به جام جهانی خبر مصدومیت مسی و غیبت او در فهرست تیم پاری‌سن‌ژرمن برای بازی با لوریان همه را در شوک فرو برد. این دومین مصدومیت این بازیکن در یک‌ماه اخیر و پس از فیفادی بود. باشگاه پاریسی اعلام کرده که او پس از بازی با لوریان به تمرین برمی‌گردد و جای نگرانی وجود ندارد. مشکل او درد در آشیل پاست. مصدومیت قبلی در عضله ساق پا بود که باعث شد 2‌بازی مقابل رن و بنفیکا را از دست بدهد. گاستون ایدول، خبرنگار TyC درباره این اتفاق نظر دیگری دارد و مدعی است ستاره آرژانتینی به‌دلیل عفونت از لیست خط خورده: «مسی تا دو سه روز دیگر به تمرینات عادی برمی‌‌گردد. مسی به‌دلیل عفونت خفیف مقابل لوریان بازی نکرد. بازیکن هرگز ریسک نمی‌کند و حال کاپیتان تیم ملی خوب است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید