• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156821
+
-

هر چیز که خار ‌آید روزی به‌کار آید

همین لحظه که شما این روزنامه را به‌دست گرفته‌اید و صفحه‌های آن را بالا و پایین می‌کنید، سفر بسیاری از هموطنان شروع شده و هر کدا‌مشان به سمتی از این سرزمین پهناور در حرکتند. پس وارد پیک سفر شده‌ایم و قرار است شلوغ‌ترین روزهای 2سال قبل را در 15روز آینده تجربه کنیم. اگر شما هم مانند آن چند میلیون مسافری که قرار است در این 15روز تمام خستگی یک‌سال گذشته را از تن بیرون کنند برنامه‌ای برای سفر دارید، بهتر است پیشنهادهای ما را از دست ندهید تا با بهترین خاطرات این تعطیلات و سفرها به پایان برسد و دوباره یک سال کاری جدید شروع شود. در ادامه فهرستی از وسایل مورد نیاز که ممکن است در طول سفر به کارتان بیاید را برای‌تان فهرست می‌کنیم و امیدواریم چیزی از قلم نیفتاده باشد.

سفر با خودروی شخصی
اگر با خودروی شخصی قصد سفر دارید، بهتر است حتماً فهرستی آماده کنید و براساس آن وسایل مورد نیازتان را کم کم داخل خودرو بچینید. چکاپ و بازدید خودرو قبل از سفر که قطعاً شما بهتر از ما می‌دانید که واجب و ضروری است، اما باز هم یک‌بار روز قبل چک کنید تا مطمئن شود.
   چراغ‌قوه: حتماً چراغ قوه شارژی با باتری‌های یدکی بیشتر همراه داشته باشید.
   کمک‌های اولیه: یک جعبه کوچک کمک‌های اولیه از وسایل ضروری برای خودتان درست کنید.
   خوراکی: برخی از خوراکی‌های مهم مثل آب، بیسکوییت، شکلات، خرما و هرآنچه که برای‌تان مهم است جدای از خوراکی‌های اصلی داخل ماشین برای مواقع ضروری بگذارید.
   آب: ممکن است برای شست‌وشو یا سرریز رادیاتور خودرو به آب احتیاج داشته باشید، پس حتماً به مقدار کافی آب برای این موارد داخل خودرو بگذارید.
   سوییچ خودرو: از موارد مهم وسایل ضروری که باید همراه‌تان باشد سوییچ یدکی است، آن را در یک جای مشخص و مطمئن بگذارید.
   طناب: از طناب یدک‌کش باتوجه به مشخصات خودروتان غافل نشوید.

سفر با قطار
از اول اسفند تکاپو برای رزرو صندلی‌های قطار خیلی زیاد بود و آن دسته از آدم‌هایی که تمایلی به سفر جاده‌ای با خودروی شخصی نداشتند، قطار را برای این منظور انتخاب کردند.
   بلیت: چند سالی است که دیگر پرینت کاغذی بلیت قطار نیاز نیست، اما عکس بلیتی که برای شما صادر شده است را باید همراه داشته باشید تا هنگام ورود به قطار به مأمور مربوطه نشان دهید.
   داخل کوپه: به هر دلیلی اگر نمی‌خواستید داخل کوپه‌ای که هستید بنشینید، به هیچ عنوان بدون هماهنگی با رئیس قطار جابه‌جا نشوید. کوپه‌ای که در ظاهر خالی است شاید توسط مسافران بین‌راهی رزرو شده باشد. پس با رئیس قطار هماهنگ باشید.
   غذا: اگر می‌خواهید تا مقصد گرسنه نمانید همان اول کار که پرسنل قطار فهرست غذا را کامل می‌کنند سفارش دهید.
   سرویس ملافه: قطار شما 4یا 6تخته باشد فرقی ندارد. برای هر نفر ملافه توسط مهماندار توزیع می‌شود. زمان خواب‌تان را طوری تنظیم کنید که 30دقیقه قبل از رسیدن به مقصد بیدار شوید، زیرا مهماندار مرتب در کوپه را می‌کوبد تا ملافه‌ها را تحویل بگیرد.
   سرویس بهداشتی: در قطارها برای استفاده از سرویس بهداشتی شرایطی وجود دارد که بهتر است به آنها توجه کنید؛ در زمان توقف قطار استفاده از سرویس ممنوع است. تا رسیدن به مقصد سرویس‌ها نظافت نمی‌شوند، پس استفاده از آنها را به ساعت‌های پایانی موکول نکنید.

سفرهای گروهی یا انفرادی
اگر شما هم قصد دارید در روزهای اول بهار و تعطیلات نوروز پیاده‌روی و طبیعت‌گردی گروهی را تجربه کنید، این چند نکته را هم درنظر داشته باشید.
   نقشه راه: مسیری که قرار است طی کنید را به دقت و بارها مرور کنید. در مکان‌های ناشناخته حتماً از افراد بومی کمک بگیرید.
   کوله‌پشتی: مهم‌ترین قسمت این دست از سفرها انتخاب کوله‌پشتی مناسب برای سفر است. زمان، مکان، قد و وزن از ارکان اساسی در خرید کوله‌پشتی است.
   کفش مناسب: مسیری که برای سفر انتخاب می‌کنید باید با کفش‌های‌تان هماهنگ باشد. کوه و کویر و جاده و جنگل، هر کدام کفش مناسب خود را دارد. البته که پیشنهاد می‌شود کفش و دمپایی اضافه حتماً همراه داشته باشید.
   وسایل خواب: باتوجه به اینکه زمان و مکان خواب در این سفر با سختی قابل برنامه‌ریزی است، پس حتماً برای خوابیدن در هر مکان و موقعیتی آماده باشید.
   آمادگی در طبیعت: حداقل وسایل آشپزی در طبیعت همراه با لوازم اولیه مقابله با حیوانات اهلی و وحشی را همراه داشته باشید.
   ایمنی: جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید. داروهایی برای رفع خستگی، نیش حشرات یا شکستگی‌های احتمالی از ضروریات است.
   لوازم شخصی و کمکی: وسیله‌های شخصی هر شخصی با دیگری متفاوت است اما از مهم‌ترین آنها می‌توان به طناب، چراغ اضطراری، قطب‌نما، باتری، فندک و کبریت، نخ‌وسوزن، خودکار و کاغذ، نی تصفیه آب و خیلی دیگر از وسیله‌های مهم و شخصی اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید