• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175263
+
-

واردات 90هزار دستگاه خودرو تا پایان سال

خودروهای زیر 10هزار دلار در اولویت واردات قرار دارند

با آغاز فاز اجرایی طرح واردات خودرو به کشور، روز گذشته جزئیات بیشتری درباره این طرح تشریح شد. به گزارش همشهری، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشستی خبری با اشاره به اینکه خودروهای زیر 10هزار دلار در اولویت واردات قرار دارند، از واردات 90هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال خبر داد.

تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی
معاون وزیر صمت با اشاره به تعریفی که در دنیا از خودروهای اقتصادی وجود دارد، گفت: در دنیا خودرویی اقتصادی است که قیمت تمام‌شده آن در محدوده 6 تا 8هزار دلار باشد و در داخل کشور نیز براساس این تعریف برنامه‌ریزی شده است که در محدوده همین قیمت واردات صورت گیرد، اما با توجه به فرایند واردات و اینکه مقرر شده خودروها در بورس کالا عرضه شوند، قطعا قیمت خودرویی که به‌دست مصرف‌کننده خواهد رسید، اقتصادی نخواهد بود. بر همین اساس در آیین‌نامه تمرکز بر واردات خودروی اقتصادی است تا خودرو در محدوده 6تا نهایتا 8هزار دلار وارد شود و در کنار آن توسعه فناوری در داخل صورت گیرد. منطقی اضافه کرد: پیش‌بینی شده تا پایان سال ۹۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و علاوه بر آن ۳۰۰هزار دستگاه خودرو اقتصادی توسط خودروسازان داخلی تولید شود.

منعی برای واردات از کره نداریم
او همچنین درباره کشورهای هدف واردات خودرو و اینکه آیا کره‌جنوبی با توجه به پیشینه بدعهدی در اقتصاد ایران جزو کشورهای هدف خواهد بود یا خیر، گفت: فعلا قاعده‌ای برای منع واردات از این کشور نخواهیم داشت، زیرا بحث تنوع واردات از برندهای مختلف مطرح است. منطقی اضافه کرد: اگر محدودیتی ایجاد شود، خودروهای وارداتی تنها به محصولات چینی منحصر خواهد شد. معاون وزیر صمت درباره سازوکار واردات با توجه به تحریم‌ها نیز گفت: اینکه چگونه قرار است واردات از این کشورها انجام شود هم برعهده واردکنندگان گذاشته‌ شده است و باید این اجازه را دهیم که این سازوکار را واردکنندگان تعیین کنند.

یک‌میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو
منطقی درباره تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو 3مسیر برای تامین ارز واردات پیش‌بینی شده است؛ در وهله اول بانک مرکزی قرار است ارز مورد نیاز برای واردات را تا یک‌میلیارد دلار تامین کند که احتمالا بانک مرکزی این یک میلیارد دلار وعده شده را تا پایان سال تخصیص خواهد داد، اما افرادی که رمزارز یا منابع ارزی در خارج از کشور دارند نیز می‌توانند به شرط تأیید بانک مرکزی با استفاده از این منابع خودرو وارد کنند. به‌گفته معاون وزیر صمت، برای خودروهای خدمات عمومی نظیر تاکسی نیز افراد می‌توانند در تعامل با شهرداری و تامین منابع مالی خودرو وارد کنند. با توجه به بازه 10 تا 20هزار دلاری تعیین شده برای قیمت خودروهای وارداتی در آیین‌نامه واردات، تعداد خودروهایی که با تخصیص یک میلیارد دلار ارز می‌تواند وارد کشور شود تا پیش‌ از این 70هزار دستگاه پیش‌بینی شده بود.

خودروسازان داخلی هم واردات دارند
با مشخص شدن شرکت‌هایی که از وزارت صمت برای واردات خودرو مجوز گرفتند، قرار داشتن برخی خودروسازان داخلی در فهرست واردکنندگان سؤالاتی را ایجاد کرد. معاون صنایع حمل ونقل وزارت صمت در پاسخ به اینکه آیا خودروسازان داخلی می‌توانند واردات انجام دهند، گفت: برای واردات خودرو 2دسته به وزارت صمت مراجعه کرده‌اند؛ دسته اول واردکنندگان خصوصی هستند که پیش از این نیز واردکننده بودند، اما تعدادی از خودروسازان داخلی نیز برای واردات درخواست داده‌اند. منطقی افزود: اغلب واردکنندگان بزرگ، اکنون خود تولیدکننده شده‌اند و خواهان ادامه تولید هستند، اما باتوجه به تخصص این افراد در واردات، از هر 2گروه برای واردات استفاده خواهد شد. او در زمینه تداخل واردات یک برند توسط 2 یا چند واردکننده نیز گفت: در مقطعی در وزارت صمت این قاعده وجود داشت که هر واردکننده سراغ یک برند برود، اما این قاعده تغییر کرده با این حال بهتر است افرادی که تصمیم دارند از یک برند، خودرو وارد کنند، با یکدیگر مشارکت و به‌صورت مشترک روی پلتفرم فعالیت کنند.

تولید 9خودرو ی جدید در سال آینده
مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت نیز در نشست خبری روز گذشته از تولید ۹خودروی جدید داخلی از سال آینده خبر داد. عبدالله توکلی لاهیجانی با اشاره به صفر شدن تولید و انباشت خودروی ناقص در کشور و با بیان اینکه در سال‌های گذشته خودروهای ناقص جزو آمار تولید ذکر می‌شدند، از رشد تولید خودروسازان کشور در 7ماه گذشته خبر داد. او با اشاره به رشد ۷۶درصدی فروش ایران‌خودرو و افزایش ۹۴درصدی فروش سایپا در سال‌جاری اضافه کرد: تعداد خودروهای تحویل داده شده به مشتری در سال‌جاری ۳۰درصد افزایش یافته و تعهدات خودروسازان کمتر شده است. به‌گفته‌ مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت، سال گذشته تا پایان مهرماه در ایران خودرو ۲۱هزار دستگاه خودرو تولید شده بود درحالی‌که این رقم امسال به ۲۳۴هزار دستگاه خودرو کامل رسیده است. در بخش خصوصی نیز تا پایان مهرماه امسال ۹۶هزار دستگاه خودرو تولید شد که در مقایسه با تولید ۳۹هزار دستگاه در مدت مشابه سال قبل افزایش 2.5برابری نشان می‌دهد. براساس آماری که دفتر صنایع خودروی وزارت صمت ارائه کرد، تولید خودروهای سواری در سال‌جاری با رشد ۷درصدی نسبت به سال قبل به ۵۴۵هزار دستگاه رسیده است. تولید ون نیز با رشد 5.6درصدی از ۳۰۰دستگاه سال گذشته به ۱۷۰۰دستگاه رسیده و تولید اتوبوس و مینی‌بوس نیز ۳۷درصد رشد داشته است. همچنین افزایش تولید خودروهای سنگین در سال‌جاری ۱۷۸درصد و رشد تولید وانت ۴۷درصد اعلام شد.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت با بیان اینکه هزینه کردن روی پلتفرم‌های قدیمی منطقی نبود، از طراحی پلتفرم‌های جدیدی خبر داد که براساس آنها ۹محصول جدید در سال آینده تولید خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید