• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174239
+
-

کرونا آمریکایی شد

باشگاه
کرونا آمریکایی شد

معیار برای اعلام همه‌گیری یا پایان آن همواره سازمان بهداشت جهانی(WHO) است. این نکته به‌ویژه درباره اعلام پایان پاندمی کرونا و عدم‌نیاز به استفاده از ماسک در فضاهای عمومی پرجمعیت و سربسته، بسیار مهم است. اما انگار مردم سراسر جهان این نکته را فراموش کرده‌اند و پیش از اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر عدم‌ضرورت مصرف ماسک در مکان‌هایی که به آن اشاره شد، خودسرانه اقدام کرده‌اند! نگاهی به اطراف‌ بیندازید؛ چند نفر هنوز هم از ماسک استفاده می‌کنند و برای ضدعفونی کردن دست و بعضی وسایل، بازهم به الکل وفادارند؟ خود شما چطور؟ ماسک را رها کرده‌اید؟ میانه‌ شما با الکل و شستن دست‌ها چطور است؟
اما ویروس کرونا دست‌بردار نیست و برخلاف ما که او را فراموش‌ کرده‌ایم، او ما را فراموش نکرده و دست از سر دنیا و آدم‌ها، به‌ویژه آدم‌های بی‌توجه به هشدارها، برنمی‌دارد! اخبارها حاکی از آن است که آخرین سویه‌های ویروس کووید- 19از روز جمعه، 14اکتبر، سروکله‌شان در ایالات متحده پیدا شده است. اگرچه هنوز سویه BA.5، یکه‌تاز میدان در این کشور است اما 3 گونه جدید از آن شامل؛ BQ.1، BQ.1.1و BF7، در حال شکار افراد هستند. به‌گفته آژانس سلامت بریتانیا که اوایل ماه اکتبر (اوایل مهرماه) منتشر شد در بین سویه‌های مختلف ویروس کووید- 19، سویه‌های جدیدی که به آن اشاره شد، مسری‌ترین انواع این ویروس تا به امروز هستند.
براساس اخبار، تاکنون 7سویه مختلف از کروناویروس- اُمیکرون در ایالات متحده دیده شده و سویه جدید آن نیز از روز جمعه شناسایی شده است. با توجه به کاهش دمای هوا، خطر شیوع گسترده آن دور از انتظار نیست.

در ایالات متحده، سویه اُمیکرون BA.5، عامل ایجاد حدود 68درصد از عفونت‌های جدید است که البته این آمار از ابتدای ماه اکتبر 2022(اوایل مهرماه 1401)، تا حدود 80درصد کاهش یافته است. اما براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، درحال حاضر حدود 17درصد از مراجعان مبتلا به کرونا، با یکی از سویه‌های جدید مشتق شده از BA.5بیمار شده‌اند.
 در این بین، حدود 3درصد از آمار ابتلا به کرونا مربوط به‌سویه BA.2.75و BA.275.2 است که البته این دو نوع طی بهار 2022میلادی غالب بوده و اکنون مهار شده‌اند. پژوهشگران دانشگاه پکن در چین اعلام کرده‌اند که 2 سویه اُمیکرون BA.2.75.2 و BQ.1.1 واکسن‌گریز و درمان‌گریزترین ویروس‌ها در بین سویه‌های مختلف کووید -19و اُمیکرون بوده‌اند.
دکتر آشیش جاها، مسئول هماهنگ‌کننده کووید کاخ سفید، اوایل هفته جاری اعلام کرد:«مقامات بهداشتی ایالات متحده به دقت عملکرد سویه‌های جدید ویروس کرونا را بررسی خواهند کرد؛ چراکه گونه‌های جدید می‌توانند ایمنی بیشتری را در جامعه ایجاد کنند.» او ادامه داد:« وضعیت این گونه‌ها را به 2 دلیل ردیابی می‌کنیم؛ نخست اینکه به‌دلیل تهاجمی بودن، ایمنی بیشتری ایجاد کرده و دوم اینکه بسیاری از درمان‌ها را بی‌اثر می‌کنند.»
به‌گفته دکتر جاها، بوستر‌های (واکسن‌های یادآور) ارائه شده در ایالات متحده که از ماه گذشته تزریق آنها شروع شده است، به‌احتمال زیاد قدرت محافظت‌کنندگی بیشتری نسبت به انواع قبلی خود خواهند داشت. این بوسترها، سویه BA.5 را هدف قرار می‌دهند و این می‌تواند به کنترل گسترش بیماری توسط گونه‌های جدید مشتق شده از این سویه نیز بینجامد. دکتر جاها از تمام ساکنان ایالات متحده خواسته تا پیش از شروع جشن‌ هالوین، واکسن‌های بوستر را دریافت کنند تا دورهمی‌های خانوادگی این جشن، باعث شدت یافتن گسترش این بیماری نشود.
پژوهشگران دانشگاه پکن البته نسبت به کارایی این بوسترها شک دارند. به این دلیل که سازمان غذا و دارو، بدون داده‌های مستقیم انسانی و با تکیه بر آزمایش‌های بالینی از یک شات مشابه که در برابر نسخه اصلی اُمیکرون BA.1 مورد استفاده قرار گرفته بود، مجوز تزریق را صادر کرده است. به همین دلیل و به‌دلیل ایجاد گونه‌های جدید و ایمنی‌گریزی بالای سویه‎های جدید ایجاد شده، پژوهشگران چینی عقیده دارند این بوسترها آنطور که باید، اثرگذار نبوده‌اند. از سوی دیگر دو شرکت فایزر و بیونتک، روز پنجشنبه، 13اکتبر 2022میلادی از نخستین داده‌های انسانی از تأثیر واکسن‌ها بر گونه BA.5 را منتشر کردند. به‌گفته این دو شرکت، در یک مطالعه آزمایشگاهی، نمونه‌های خون افراد بالای 18سال را مورد بررسی قرار داده‌اند و نتیجه آن ایجاد ایمنی بالا در مقابل اُمیکرون  BA.5 بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید