• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 مهر 1401
کد مطلب : 173466
+
-

رنگ‌آمیزی مدرسه به زنگ مهر

طرح‌هایی جذاب روی دیوار 150مدرسه شهر تهران با همکاری سازمان زیباسازی، هنرمندان و دانش‌آموزان نقاشی می‌شود

گزارش2
رنگ‌آمیزی مدرسه به زنگ مهر

سازمان زیباسازی شهر تهران به‌مناسبت شروع سال تحصیلی «طرح نقش مهر روی دیوار مدارس» را به اجرا درآورده است. به‌گزارش همشهری، روز گذشته در دبیرستان دخترانه محراب در منطقه7 شهر تهران، طرح نقش مهر روی دیوار مدارس برگزار شد؛ درحالی‌که امسال دانش‌آموزان همراه والدین خود در این پروژه مشارکت داشتند، به همین دلیل اجرای این طرح متفاوت‌تر از سال‌های گذشته انجام شد و با هدف بهبود فضای بصری شهر و افزایش شور و نشاط دانش‌آموزان توسط سازمان زیباسازی صورت گرفت. نمای داخلی مدارس معمولا با اجرای طرح‌هایی از سوی مدیران مدارس و وزارت آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد، اما نمای دیوار بیرونی مدارس بر‌عهده سازمان زیباسازی است؛ به همین دلیل، این سازمان با ارائه فراخوانی از دانش‌آموزان 150مدرسه در شهر تهران درخواست کرده که در طراحی و به‌ویژه رنگ‌آمیزی دیوارهای بیرونی مدارس مشارکت کنند.
به این ترتیب، 194شرکت‌کننده توسط هیأت‌داورانی که از سوی سازمان زیباسازی انتخاب شده بودند، در طرح نقش مهر روی دیوار مدارس حضور داشتند. رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره اینکه مشارکت مستقیم دانش‌آموزان در رنگ‌آمیزی دیوار بیرونی مدارس چه تأثیری روی آنها می‌گذارد، به همشهری گفت: «وقتی از تعلیم و تربیت صحبت می‌کنیم، باید دقت کنیم که آن نگاه تحولی آموزش و پرورش صرفا مختص به کلاس درس و رابطه معلم و شاگرد نباشد. همه اجزای مرتبط آموزشی به غیراز خانه که کانون اصلی تربیت محسوب می‌شود، روی دانش‌آموزان اثر مثبت می‌گذارد و البته اثر منفی هم دارد؛ از فضای سرویس مدرسه گرفته تا فضای فیزیکی داخل مدرسه و کلاس روی دانش‌آموزان تأثیرگذار است.»
 مجتبی همتی‌فر ادامه داد: «فضای فیزیکی بنا بر اسناد کلان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، یکی از عناصر مدرسه صالح است. از ویژگی‌های مدرسه صالح این است که فضای سازمانی آن باید منطبق با نگاه تربیتی باشد و هم اینکه به‌لحاظ فیزیکی و به‌اصطلاح فضاآرایی باید فضای امنی را برای دانش‌آموزان ایجاد کند؛ طوری‌که این فضا استرس‌زا نباشد. همچنین از نگاه زیبایی‌شناسانه باید حاوی پیام‌های مناسبی برای دانش‌آموزان بوده و به آنها کمک کند.»

شور و نشاط
اجرای طرح نقش مهر روی دیوارهای مدارس علاوه بر اینکه به لحاظ بصری شور و نشاط را نزد دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، می‌تواند افزایش حس مشارکت را نزد آنها برانگیزد. همچنین می‌تواند حس تعلق دانش‌آموزان را نسبت به محله و مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنند، افزایش دهد. رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک معتقد است: «فضایی که در راهروها، کلاس‌ها، دیوارهای داخل حیاط یا دیوارهای بیرون مدرسه وجود دارد، باید نشاط، شادابی و سرزندگی را نزد دانش‌آموزان ایجاد کند و در عین حال، این فضا باید متناسب با سن و جنسیت دانش‌آموزان طراحی شود.»
همتی‌فر تأکید کرد: «حالا اگر بخشی از طراحی‌ و نقاشی‌های روی دیوارهای داخل محوطه مدرسه و دیوارهای بیرون مدرسه توسط دانش‌آموزان صورت بگیرد، اتفاق قابل توجهی است؛ یعنی دانش‌آموزان، نه به‌عنوان مهمان، بلکه به‌عنوان افرادی که در آن مدرسه زندگی می‌کنند و فعال هستند، در طراحی و به‌خصوص رنگ‌آمیزی فضای داخل و بیرون مدرسه می‌توانند نقش داشته باشند؛ درست مانند اتفاقی که در دهه فجر رخ می‌دهد و دانش‌آموزان کلاس و مدرسه را تزیین می‌کنند. حالا اگر اجرای این طرح‌ها به‌عنوان یک فرهنگ در مدرسه دربیاید، به لحاظ تربیتی برای دانش‌آموزان مناسب است؛ به‌خصوص اینکه خودِ دانش‌آموزان مشارکت می‌کنند و قطعا تأثیر آن بیشتر است.»
محمد زوریی‌نصرآبادی، انوش عین‌اللهی و محسن ناصریان 3عضو هیأت داوران بودند که 107طرح را برگزیدند؛ طوری که 63طرح توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شد و 66طرح نیز توسط مناطق 22گانه به اجرا درآمده است. از آنجایی که برخی از 107طرح ویژگی‌های خاصی داشتند، در چندین مدرسه اجرا شده‌اند.

آمار اجرای طرح نقش مهر روی دیوار مدارس
در سال 1401
اجرا در 150مدرسه شهر تهران
طراحی و رنگ‌آمیزی بیشتر از 10هزار مترمربع
تعداد شرکت‌کنندگان 194نفر
ارائه 504طرح از کل شرکت‌کنندگان
انتخاب طرح  107دانش‌آموز هنرمند



 

این خبر را به اشتراک بگذارید