• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172284
+
-

اعضای تازه شورای ‌عالی سینما معرفی شدند

شورایی تشریفاتی یا کاربردی؟

پس از وقفه‌ای ۱۲ساله در فعالیت شورای سینما، اعضای جدید این شورا، در احکام جداگانه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور منصوب شدند. براساس احکام صادره از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی دبیر شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به‌عنوان اعضای حقوقی جدید این شورا به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور معرفی شدند. ابوالقاسم طالبی، مسعود نقاش‌زاده، مجید شاه‌حسینی، داوود میرباقری، منوچهر شاهسواری، مریلا زارعی و پوران درخشنده نیز به عنوان اعضای حقیقی به عضویت این شورا درآمدند. در حکم صادره از سوی محمد مخبر به ‌عنوان رئیس این شورا، وزیر فرهنگ به ‌عنوان نایب‌رئیس و رئیس سازمان سینمایی کشور به ‌عنوان دبیر این شورا معرفی شدند. 
۱۹ مهر ۱۴۰۰ محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی‌ اعلام کرد که شورای ‌عالی سینما پس از وقفه‌ای 8 ساله با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌زودی در عالی‌ترین سطح برگزار خواهد شد و در واقع نخستین جلسه آن با حضور ریاست‌جمهوری آذرماه۱۴۰۰ برگزار می‌شود. 
این خبر و تأکید بر احیای شورای ‌عالی سینما به ‌عنوان یکی از اهداف و برنامه‌های مهم مدیران جدید وزارت ارشاد در حوزه سینما بارها تکرار شد تا اسفند همان سال قبل، خبر رسید که هیأت وزیران با تشکیل «شورای سینما» با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور موافقت کرده است. 
مدتی قبل خبر داده شد که همزمان با روز ملی سینما (21شهریور) نخستین جلسه شورای سینما تشکیل می‌شود که این اتفاق نیفتاد و گفته شد به ‌دلیل مشغله‌های معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری امور مربوط به مراسم اربعین منتفی شد. 
حالا باید دید با معرفی اعضای جدید شورای‌عالی سینما چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

سنگ بزرگ برای نزدن 
تشکیل شورای‌عالی سینما جزو برنامه‌های بلند پروازانه مدیریت سینما در دولت دهم بود. مهر ماه سال۱۳۸۸ بود که جواد شمقدری ، معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  همزمان با معارفه خود از تشکیل شورای‌عالی سینما با حضور رئیس‌جمهور تا پایان سال۸۸ خبر داد.
تشکیل این شورا در آخرین روزهای تیرماه سال۱۳۸۹ با تأیید وزیران در جلسه هیأت دولت به‌طور قانونی مصوب شد. دی‌ماه۱۳۸۹ نخستین جلسه شورای‌عالی سینما با حضور رئیس‌جمهور وقت برگزار شد. دی‌ماه سال۹۰ یک‌بار دیگر جلسه شورای‌عالی سینما با حضور رئیس‌جمهور وقت برگزار شد ولی دولت جدید (یازدهم) که بر سر کار آمد، جلسه‌های اولیه صرفا با حضور وزیر و رئیس وقت سازمان سینمایی (علی جنتی و حجت‌الله ایوبی) تشکیل می‌شد. در سال۱۳۹۳ ایوبی، رمضانعلی حیدری‌ خلیلی را به‌عنوان رئیس دبیرخانه شورای‌عالی سینما منصوب کرد ولی در مهرماه۱۳۹۴ گفت که مشخص نیست، رئیس‌جمهوری (حسن روحانی) چه تاریخی بتواند در این شورا حاضر شود و در نهایت چند ماه بعد یعنی فروردین سال۱۳۹۵ انحلال شورا به‌طور رسمی اعلام شد. در این فاصله نه خبری از شورای‌عالی سینما بود و نه اساسا نیازی به تشکیل این شورا حس می‌شد. حالا قرار است در دولت سیزدهم، شاهد تشکیل مجدد این شورا باشیم. شورایی که همیشه یکی از مهم‌ترین مشکلاتش گرفتاری رئیس‌اش (رئیس‌جمهور) بوده و حالا قرار است با جایگزینی معاون اول رئیس‌جمهور، این مشکل هم برطرف شود. اینکه خروجی و ماموریت این شورا به‌صورت ملموس و مشخص چه خواهد بود را آینده مشخص خواهد کرد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید