• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218861
+
-

چند پیشنهاد کاربردی برای روایتگری ایثار

چند پیشنهاد کاربردی برای روایتگری ایثار

آزاده سلطانی-روزنامه‌نگار

ناصرکاوه، نویسنده پرکار و فعال رسانه‌ای یکی از کارشناسان نشست روایتگری ایثار بود و برای تولید محتوای جذاب در حوزه پایداری پیشنهادهايي ارائه کرد که در ادامه بخشی از آنها را می‌خوانید.

تهیه دایره‌المعارف حوزه پایداری
معتقدم تربیت نسلی از مدافعان حرم، حاصل نگارش مطالب پایداری و ساخت فیلم‌های این حوزه بوده است. گرچه ایرادات و پراکنده‌کاری‌هایی بوده اما در نوع خودش اثر داشته. پیشنهاد می‌کنم یک دایره‌المعارف از شهدا، جانبازان و راویان جنگ تهیه و اسامی را به‌صورت موضوعی تفکیک کنید. در این صورت اگر خواستید برای موضوعی گزارشی تهیه کنید دست‌تان باز است.

برای نسل جدید از لوطی‌گری‌های رزمنده‌ها بگوییم
سخت‌ترین کار، تولید محتوای خوب و جذاب برای نوجوان و جوان امروزی است. به‌نظرم اگر با زبان نرم و عامیانه سراغ آنها برویم و از ایثارگری روایت کنیم تا حد زیادی نتیجه می‌گیریم. مثل ضمیمه‌ای که همشهری با موضوع شهدای لوطی و توبه کرده تهیه کرده بود که به‌نظرم افراد زیادی با آنها ارتباط برقرار کردند. این ضمیمه نشان می‌داد که شهدا هم مثل همه ما انسان‌های زمینی بودند و سر بزنگاه توبه کردند و برای دفاع از وطن و حمایت از دین از جان خود گذشتند.

از فضای مجازی غافل نشوید
قبول کنید که بسیاری از ما بیشتر از خواندن روزنامه و کتاب با فضای مجازی در ارتباطیم. پس برای تولید محتوا در فضای مجازی یک تیم حرفه‌ای تشکیل دهید. من چند سالی است که در فضای مجازی فعال بوده و ادمین بسیاری از کانال‌ها و گروه‌ها هستم. مطالب حوزه پایداری را کوتاه و با مناسبت‌های روز با متن جذاب منتشر می‌کنم.

با طنز سراغ برخی موضوعات برویم
می‌شود با زبان طنز برخی روایت‌ها را به مخاطب منتقل کرد. من خودم تجربه نگارش کتاب دفاع‌مقدسی در قالب طنز را دارم  و استقبال خوبی هم شده است. صدا و سیما انبوه تولیدات دارد اما در زمینه طنز باید بهتر ورود کند. روزنامه چه در نسخه چاپی چه آنلاین می‌تواند هر روز  شهیدی را با یک کلیپ، موشن یا تیزر در فضای مجازی معرفی کند. اگر با زبان عامیانه یا موضوعات طنز باشد هم بد نیست.

نقشه راه و قرارگاه مرکزی نیاز است
الان در جنگ روایت‌ها هستیم و این جنگ یک قرارگاه مرکزی می‌خواهد. مثل زمان جنگ تحمیلی که شهید حسن باقری مسئول اطلاعات شد و مسیر کل جنگ تغییر کرد. باید چشم‌انداز و افق میانی داشته باشیم. در پایان تأکید می‌کنم الگوپذیری از سبک زندگی شهدا راهگشاست و باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید