• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 20 شهریور 1401
کد مطلب : 171219
+
-

رنج تحریم‌ها به روایت گزارشگر ویژه

گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع «آثار منفی اقدام‌های قهرآمیز یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق‌بشر» در گفت‌وگو با مجله سوئیسی «فوکوس» تأکید کرد ایران کشوری است که از تحریم‌های بسیار جدی آمریکا و برخی کشورهای دیگر رنج می‌برد.
آلنا دوهان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری طی یک سفر 10روزه به ایران آمد و فهرست بلندبالایی از نقض حقوق‌بشر علیه ملت ایران فراهم کرد؛  نقض حقوقی که براثر تحریم‌های ظالمانه آمریکا به‌وقوع پیوسته است. گزارش دوهان اما با واکنش برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی مواجه شد؛ چراکه او  نخستین نماینده رسمی سازمان ملل در ایران است که به آثار ضدحقوق بشری تحریم‌های غربی اذعان دارد و برای آنها مستنداتی نیز جمع‌آوری کرده است.
وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه تحریم‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر نظام سلامت ایران داشته‌است، گفت: من در ایران با بیماران اورژانسی و افرادی که از بیماری‌های ژنتیک و سرطان رنج می‌بردند، صحبت کردم‎؛ نتیجه این بود که داروهای مناسب در دسترس نیست. دوهان درباره ارتباط کمبود دارو با تحریم‌ها گفت: پس از اعمال تحریم‌ها، ایران تا حد زیادی دسترسی به مواد خام را از دست داد یا در تحویل مواداولیه با کیفیت مناسب با موانعی مواجه شد. وی همچنین انتقال پول و عملیات تحویل را 2مشکل اصلی ایران برای تامین دارو دانست و ادامه داد: من با برخی انجمن‌های بشردوستانه صحبت کرده‌ام، ما اسنادی را دیده‌ایم که به وضوح نشان می‌دهد آنها نمی‌خواهند دارو را به ایران بفروشند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل به مانع‌تراشی در مسیر کار خود نیز اشاره کرد و گفت: برخی سازمان‌های غیردولتی خارج از ایران به من تهمت زدند. وقتی از ایران برگشتم بدگویی‌ها به‌حدی بود که به دفتر کمیساریای عالی میشل باچله در مورد پرونده اطلاع دادم. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید