• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179872
+
-

تحریم، جواب تحریم

وزارت امورخارجه ایران در بیانیه‌هایی 9نهاد و 23شخصیت انگلیسی و اتحادیه‌اروپا را در فهرست تحریمی قرار داد

گزارش
تحریم، جواب تحریم

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست‌خبری دیروز خود از انتشار فهرست جدیدی از تحریم‌های ایران علیه برخی نهادها و شخصیت‌های مرتبط با اتحادیه اروپا و همچنین انگلیس خبرداد؛ فهرستی که واکنش متقابل تهران به اقدام‌های خصمانه و ضدایرانی برخی دولت‌های غربی به‌حساب می‌آید. به‌گزارش همشهری، اعلام فهرست جدید تحریمی ایران درحالی‌است که مقام‌های جمهوری‌اسلامی در ماه‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند اقدام‌های خصمانه و ضدایرانی دولت‌های غربی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند. برهمین اساس هم بود که در نخستین روزهای آبان‌ماه گذشته وزارت امورخارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۰فرد و ۴نهاد آمریکایی را در فهرست تحریمی خود قرار داده‌است. پیش‌از آن نیز تهران تحریم‌های دیگری را علیه برخی نهادها و شخصیت‌های آمریکا و اتحادیه اعمال کرده بود. اکنون اما تهران از اعمال تحریم‌های جدید علیه انگلیس و اتحادیه اروپا خبر می‌دهد؛ اقدامی که پاسخ جمهوری‌اسلامی به اعمال فشارهای گسترده ازسوی برخی دولت‌های غربی به‌حساب می‌آید.

ادامه اقدام‌های ضدایرانی اتحادیه‌اروپا
درچنین شرایطی اما به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا همچنان قصد دارد به‌ بهانه‌هایی ازجمله «حوادث‌ اخیر در ایران»، «جنگ اوکراین» و «مسائل حقوق‌بشری» به اعمال فشار علیه جمهوری‌اسلامی ادامه دهد؛ برهمین اساس هم بود که مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه ‌اروپا در روزهای اخیر، در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، اعلام کرد کشورهای عضو این اتحادیه با بسته تحریمی شدید علیه ایران موافقت خواهند کرد.
جوزپ بورل درحالی از «اعمال تحریم‌ها» و «محکومیت‌های بیشتر» علیه تهران، آن‌هم با ادعای «نقض حقوق‌بشر» و «حمایت از روسیه با هواپیماهای بدون‌سرنشین» خبر می‌دهد که اتحادیه‌اروپا در ماه‌های اخیر تحریم‌های مختلفی را به دلایل پیش‌گفته علیه ایران اعمال کرده‌است.
وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) طی نشستی در ادامه رویکردهای خصمانه اخیر خود علیه تهران، تلاش کردند با حمایت از ناآرامی‌ها با ابزار «تحریم» و «اعلام محکومیت»، آتش آشوب‌ها در ایران را همچنان شعله‌ور نگه دارند.

تحریم 4نهاد و 13شخصیت انگلیسی
برهمین اساس هم بود که دیروز وزارت امورخارجه ایران با صدور بیانیه‌ای، تحریم‌‌های جدیدی را علیه ۱۳مقام و شخصیت و ۴نهاد انگلیسی ازجمله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا، رئیس زندان دورهام، پایگاه نظامی منویث هیل و کمیته پارلمانی برای ایران آزاد و... اعمال کرد.
در این بیانیه اشاره شده‌است که «وزارت امور خارجه جمهوری ‌اسلامی براساس مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به‌عنوان عمل متقابل، نهادها و اشخاص بریتانیایی زیر را به‌دلیل اقدام‌های عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم و خشونت و نفرت‌پراکنی که موجب اغتشاش، خشونت، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر علیه ملت ایران شده، تحت تحریم قرار می‌دهد.» در فهرست اعلام‌شده ازسوی وزارت امور خارجه نام 4نهاد انگلیسی به‌چشم می‌خورد که «پایگاه نظامی منویث هیل، پایگاه اطلاعاتی انگلیس در یورکشایر»، «تاسیسات پشتیبانی نیروی دریایی بریتانیا مستقر در بندر مینا سلمان بحرین»، «کمیته پارلمانی برای ایران آزاد» و «مؤسسه تونی بلر برای تغییر جهانی» را شامل می‌شود.
در فهرست اعلامی همچنین 13شخصیت انگلیسی نیز در فهرست تحریمی جمهوری‌اسلامی قرار گرفته‌اند.در این بیانیه عنوان شده‌است که این تحریم‌ها شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم‌امکان ورود اشخاص فوق به جمهوری‌اسلامی ایران و توقیف اموال و دارایی آنان در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری‌اسلامی ایران است. همه نهادهای ایران براساس مصوبات مراجع مربوط، اقدام‌های لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها انجام خواهند داد.

مکث
تحریم 5نهاد و 10شخصیت اتحادیه‌اروپا

وزارت امورخارجه ایران، در بیانیه دیگری تحریم‌هایی را ‌علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا، ازجمله رادیو فردا و رادیو زمانه، نشریه شارلی ابدو، فرمانده نیروهای آلمانی در عراق و... اعمال کرد؛ تحریم‌هایی که در آن نام 5نهاد و 10شخصیت اتحادیه‌اروپا به‌چشم می‌خورد.
5نهاد تحریم‌شده از سوی جمهوری‌ اسلامی شامل «رادیو فردا (بخش فارسی رادیوی اروپای آزاد)»، «رادیو زمانه»، «نشریه شارلی ابدو»، «شرکت واتر اینجینیرینگ تریدینگ، مشارکت‌کننده در تولید تسلیحات شیمیایی استفاده شده توسط رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی علیه ملت ایران» و «شرکت گیدلمایستر پروجکتا، مشارکت‌کننده در تولید تسلیحات شیمیایی استفاده‌شده توسط رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی علیه ملت ایران» می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید