• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166492
+
-

نهضت مناسب‌سازی و بهسازی میدان‌های پایتخت به همت سازمان زیباسازی شهر تهران آغاز شده است

چهره میدان‌های شهر متحول می‌شود

زیباسازی
چهره میدان‌های شهر متحول می‌شود

 طی مراسمی با حضور مدیران شهری، المان حجمی ضریح قلب در میدان الغدیر (منطقه4) رونمایی شد. اثر و نماد فاخری که هنرمند (میثم حسنی) در طراحی و ساخت آن از ضریح حرم امام علی(ع) الهام گرفته و نصب این نماد سبب هویت‌بخشی به میدان الغدیر شده است. البته در پایتخت هنوز هم‌ میدان‌هایی وجود دارد که جای خالی آثار هنری هنرمندان توانمند کشورمان در آنها احساس می‌شود؛ به همین دلیل سازمان زیباسازی شهر تهران نهضت بهسازی و مناسب‌سازی میدان‌ها را آغاز کرده و قرار است با این اقدامات، چهره میدان‌های پایتخت متحول و زیباتر شود. به‌گزارش همشهری، هویت‌بخشی به سیما، منظر و میدان‌های شهری، وظیفه سازمان زیباسازی شهر تهران است. گرچه در ادوار گذشته این موضوع مغفول مانده، اما در این دوره مدیریت شهری سعی دارد با مشارکت مردم و هنرمندان، چهره میدان‌های پایتخت را متفاوت کند و به آنها هویت ببخشد. نماد ضریح قلب میدان الغدیر حاصل همین سعی و تلاش است؛ چرا که به‌گفته مدیر فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران طی سال‌های اخیر هیچ کار محتوایی متناسب با نام این میدان صورت نگرفته بود و با تلاش هنرمندان نماد متناسب طراحی و نصب شد. آنطور که مجید قادری عنوان کرده «این نماد حدود 10متر ارتفاع دارد و جنس آن فلز است و در مدت یک ماه ساخته شده است». رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی هم در آیین رونمایی از این نماد به همشهری گفت: « میدان‌ها براساس موقعیت و نام‌شان،‌ بازطراحی می‌شوند که این کار به مناسبت عید غدیر، از میدان الغدیر شروع شد.» به گفته او تا آخر سال،‌تعدادی دیگر از میدان‌ها مثل میدان خراسان -که زمانی دروازه خروج شهر به سمت مشهد مقدس بوده- متناسب با کارکرد،‌هویت و نام‌شان بازطراحی خواهند شد.

رونمایی از المان‌های جدید
سازمان زیباسازی بنا دارد هر ماه از یک المان فاخر در میدان‌های شهر رونمایی کند. این موضوع را مجید قادری مطرح  کردو گفت: «یکی از اولویت‌های سازمان، هویت‌بخشی به میادین پایتخت است؛ ازاین‌رو در نهضت بهسازی و مناسب‌سازی میدان‌ها، همه جوانب و اقتضائات این مکان‌ها لحاظ شده و امیدواریم بتوانیم هر ماه یک میدان را مناسب‌سازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.» البته قرار نیست در تمام میدان‌های شهر المان یا نماد نصب شود؛ چراکه به‌گفته معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران برخی از میدان‌ها نیاز به المان دارند، اما تعدادی هم نیازمند کارهای گسترده‌ای مانند حذف زوائد فیزیکی، آرام‌سازی جداره‌ها، گلکاری و... هستند. قادری در ادامه تأکید کرد: «برای اینکه کارها بهتر انجام و نتایج مطلوبی حاصل شود، میدان‌ها را بررسی و حدود 30میدان (میدان‌های محمدیه، بسیج و...) را شناسایی کرده‌ایم که باید بهسازی و مناسب‌سازی شوند. برای تسریع کارها میدان‌ها اولویت‌بندی شده و تا پایان سال حدود 12میدان بهسازی و مناسب‌سازی می‌شود.در نهضت بهسازی و مناسب‌سازی میادین به موضوع انسان‌محوری هم توجه شده ودر  میدان‌هایی که امکان حضور مردم در آنها وجود دارد، بهسازی پیاده‌راه صورت می‌گیرد.»

نصب نماد متناسب با نام میدان
برای میدان‌های پایتخت متناسب با نام و موقعیت جغرافیایی‌شان المان طراحی و نصب می‌شود. این موضوع را معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد و گفت: «نام میدان‌ها براساس مصوبه انتخاب شده است و بنابراین می‌تواند معیار انتخاب باشد. موقعیت جغرافیایی هم در طراحی و کانسپت (ایده و فکر) المان بی‌تأثیر نیست.» آنطور که مجید قادری گفته، «در برخی از میدان‌ها که نیاز به اقدامات گسترده‌ای مانند آرام‌سازی جداره‌ها و حذف زوائد فیزیکی و همسان‌سازی تابلوی اصناف و... است، قطعاً مردم باید پای‌کار بیایند؛ چراکه با مشارکت شهروندان کارها بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.»

مکث
طراحی شهر انسان‌محور


شاپور دیوسالار، معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران
موضوع طراحی شهری با محوریت انسان‌ ازجمله مواردی است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده و اساسی‌ترین مشکل درخصوص محقق شدن این مفهوم حاکم بودن خودروها و رویکرد حرکت سواره است. گرچه سازمان زیباسازی تلاش‌های زیادی در راستای شهر انسان‌محور انجام داده، اما هنوز موفقیتی حاصل نشده   و همچنان شاهد شهر خودرومحور هستیم؛ بنابراین در شرایط کنونی ضرورت دارد متخصصان طراحی شهری با مدیریت شهری همکاری بیشتری داشته باشند تا از طریق ارتباط میان دانشگاه و شهرداری بتوان زمینه مشارکت نخبگان و دانش‌آموختگان حوزه شهری را فراهم کرد و با ارتقای دانش شهری و طراحی فضاهای شهری، گامی برای شهر انسان‌محور برداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید