
میدان ونک سه طبقه میشود
رفع گره ترافیکی در حوالی چهارراه جهانکودک با اجرای یک پروژه چندسطحی

سید محمد فخار-روزنامهنگار
55سال از ساخت میدان ونک میگذرد و این میدان که روزگاری مسیر تردد خودروهای کمشمار تهران بود، قرار است متحول شود. تمرکز گرههای ترافیکی باعث شده که مدیریت شهری طرحی نو برای این میدان و بخش شرقی آن تا چهارراه جهانکودک درنظر بگیرد؛ طرحی که این میدان را صاحب 3طبقه ترددی میکند. بهگفته حمید جوانی، شهردار منطقه3 این طرح برای رفع ترافیک چهارراه جهانکودک و میدان ونک درنظر گرفته شده است.
چرا میدان ونک باید چندسطحی شود؟
چندسطحی شدن میدان ونک و پروژه ترافیکی محدوده چهارراه جهانکودک، طرح بسیار بزرگی است که در جلسه با مشاور مسیر پیاده و دوچرخه منطقه مطرح شده است. چون طرح میدان ونک بهصورت پیادهراه در 2 سطح سواره و زیرگذر بهعنوان مترو احداث میشود. در مسیر پیاده هم به این طرح توجه شده است و پیشبینی شده تا در آینده که مسیر میدان ونک و سطح آن تغییر پیدا کند، مسیر پیاده تحتالشعاع قرار نگیرد.
طرح در چه مرحلهای است؟
طرح چندسطحی کردن میدان ونک در جلسهای در شورایعالی ترافیک با حضور شهردار تهران بررسی و در طرح جامع شهر تهران دیده شده است. با هماهنگی معاونت فنی و عمران، بحثهای مقدماتی طرح پیشرفته و مذاکره با پلیس راهور و البته سایر ارگانها، نهادها و سازمانهایی که معارضانی در طرح دارند در حال انجام است. در نتیجه مدیران شهری امیدوارند هر چه زودتر مطالعات ابتدایی و فاز صفر این پروژه به پایان برسد تا عملیات اجرایی شروع شود.
طرح چطور اجرا میشود؟
براساس هدفگذاری حوزه معاونت فنی و عمران، بعد از انجام پروژههای در دست اجرا و پروژههایی مانند تونل متوسلیان اجرای پروژه میدان ونک انجام میشود اما مقدمات اجرای فاز یک این طرح در حال فراهمشدن است.
براساس طرح، از قبل از چهارراه جهانکودک یعنی از بزرگراه شهید حقانی به سمت جهانکودک (شرق به غرب) تونلی احداث میشود. این تونل از زیر میدان ونک و خیابان ملاصدرا عبور میکند و در بزرگراه شهید چمران به سطح خواهد آمد. طول تونل هم به 2کیلومتر میرسد.
طرح چهارراه جهانکودک یک طرح بزرگ فرامنطقهای است که شهرداری منطقه پیگیر آن است. تونلی برای رفع ترافیک در این محدوده طراحی شده که از نظر متراژ و مساحت از تونل توحید بزرگتر است.
بخشی از میدان ونک به زیر سطح خواهد رفت. یعنی سوارهرو به پایین منتقل و خود میدان به یک پیادهراه تبدیل خواهد شد. در واقع در محدوه میدان ونک فضایی سه طبقه شکل میگیرد که شامل تونل، طبقه فضای ماشینرو و فضای پیادهراهی میشود.
دسترسی به این فضای پیشبینی شده شاید سالها طول بکشد، ولی اولویت طرح، ابتدا ایجاد تونل و سپس ایجاد زیرگذر میدان ونک و پس از آن ایجاد مسیر پیادهراه در سطح است تا بتوان فضای میدان را از حالت ازدحام فعلی خارج کرد.
طرح جدید، ترافیک میدان ونک را کاهش میدهد
حمید جوانی، شهردار منطقه ۳: پروژههایی که در سال ۱۴۰۴ تعریف کردیم به نسبت سال ۱۴۰۳ تقریبا۲ برابر شده است. بخشی از اعتبار امسال منطقه به پروژههایی که از سالهای 1401و 1402شروع شدهاند، بر میگردد. تلاش کردیم که تعدادی پروژه اولویتدار خدماتی مانند پروژههای فرهنگی ـ ورزشی را با توجه به سرانههای فرهنگی و ورزشی پایین منطقه در برنامه کاری قرار دهیم، ضمن اینکه توسعه و گسترش بوستانها و زیرساختهای شهری هم در برنامههای ما قرار دارد. طرح تحول سه سطحی میدان ونک نیز ازجمله این طرحهاست که امسال آغاز میشود و اجرای آن موجب کاهش چشمگیر ترافیک در این محدوده و افزایش کاربری پیادهمحوری و گردشگری از سوی دیگر خواهد شد.
تجربه قبلی را درنظر بگیرید
محمد قراطالبی/ مغازهدار پاساژ ونک: تهران از طرح طبقهای شدن میدانها تجربه خوبی نداشته است. یادم هست چند سال پیش میدان امام حسین(ع) را هم طبقاتی کردند. ماشینها پایین رفتند و روگذر را سنگفرش کردند. اوایل خیلی خوب و آرام بود. سپس شهرداری بخشی از سنگفرش را آسفالت کرد تا ماشینها تردد کنند. شهردار بعدی هم دایره تردد خودروها را به میدان نزدیکتر کرد . حالا عملا آن میدان به یک جزیره تبدیل شده است.
خاطرهها را زنده کنید
جواد فرج اللهی/ بازنشسته 63ساله: میدان ونک خاطره اعزام رزمندهها در سالهای جنگ را دارد. دورههای مختلفی از انقلاب را بهخود دیده و اگر کاری کنند که مردم در این محیط با آرامش بیشتر تردد کنند، خیلی ارزشمند است. فقط به آقای زاکانی بگویید ماهیت محلهها را حفظ کند. این تاریخ زندگی مردم است و با طرحهای فرهنگی بیشتر، دلسوزی برای محیط زندگی، بیشتر برای مردم جا میافتد. خیلیها با کوچه ،خیابان و محله خود غریبه شدهاند. محلههای قدیمی مثل ونک کلی قصه و خاطره دارند و این باید زنده شود.
شبهای ونک را زنده کنید
سیامک برزگر نو/ دانشجو 20ساله : من از میدان ونک بیشتر برای رسیدن به دانشگاهم در خیابان ولیعصر استفاده میکنم. شنیدم میخواهند میدان را 3طبقه کنند. فقط بگویید هر کاری میخواهند انجام دهند، مسافت ترددی مردم را اضافه نکنند. این شهر خودش به قدر کافی بزرگ و شلوغ هست. اینطور نباشد که ترافیک باز هم بیشتر شود. اگر فضای روی میدان هم مثل پارک آرام و دنج شود، تردد در هنگام غروب بیشتر و به قول معروف، شبهای ونک زنده میشود.
تردد راحت سالمندان مهم است
قدیس صانعی/ 68ساله خانهدار: کمتر از پیادهروهای میدان ونک رد میشوم چون شلوغ است. سمت شرق میدان دادگاه، ادارهها و بانک، سمت غرب پایانه تاکسی قرار دارد که عصرها خیلی شلوغ میشود. ترجیح میدهم با این زانودرد از کوچههای پشتی سمت خیابان گاندی خودم را به سمت ملاصدرا برسانم. البته در میدان هم هیچ امکاناتی برای تردد راحت سالمندان فراهم نکردهاند. میگویید طرح جدید دارند؟ امیدوارم زود به نتیجه برسد و تا وقتی توان داریم بتوانیم ونک جدید سه طبقه را ببینیم.