پژوهشی مردمنگارانه با رویکرد تربیتی
«فرهنگ آموزش و یادگیری» اثر دکتر محمدرضا سرکارآرانی با رویکردی فرهنگی به فرایند آموزش و یادگیری و با بهرهگیری از روشهای تحقیق توصیفی، تطبیقی، مطالعه موردی و مردمنگاری تلاش میکند تا مهمترین ریشههای پیشرفت و موفقیت آموزش و پرورش ژاپن را در مقایسه با آمریکا تبیین کند و تصویری فرهنگی از ویژگیهای فرایند آموزش و یادگیری در شرق و غرب ارائه دهد. این کتاب در هشت فصل، آموزش و یادگیری را در بستر زندگی فرهنگی و اجتماعی تجزیه و تحلیل میکند. عناوین فصول کتاب عبارتند از: «درسپژوهشی بهمثابه فرهنگی حرفهای معلمان»، «فرهنگ آموزش ریاضی»، «رویکرد فرهنگی به آموزش علوم اجتماعی»، «تجربه گذار از تقلید به تحقیق و نوآوری»، «رویکرد تلفیقی بهمثابه فرهنگ برنامه درسی ملی» و «تربیت فرهنگی؛ مناسبات پیدا یا پنهان». آنگونه که در مقدمه کتاب آمده است: «رویکرد فرهنگی به آموزش، رهیافتی تازه برای ترویج گفتمان انتقادی در علوم تربیتی بهویژه روشهای آموزش و یادگیری، مطالعات برنامه درسی و پژوهشهای نظری و عملی این حوزه از دانش بشری است. این رویکرد با ارائه چارچوب نظری برای تبیین فهم فرهنگی آموزش، یادگیری و برنامههای درسی به ترویج عینی انگاره آموزش بهمثابه فرهنگ میپردازد.» این کتاب از سوی انتشارات مدرسه و زیرنظر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسیده است.