• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
دو شنبه 21 خرداد 1403
کد مطلب : 227106
+
-

‌سرگرمی شاهانه، اسناد تاریخ‌نگارانه

انتشار تعدادی از آلبوم‌های عکس قاجاری‌کاخ گلستان در فضای مجازی بازخوردهای فراوانی را در میان کاربران و متخصصان و علاقه‌مندان به عکاسی و تاریخ موجب شده است. ‌
دوربین عکاسی در سال1842 میلادی، تقریبا 3سال بعد از اختراع آن در سال1839، به‌عنوان پیشکش نیکولای اول تزار روسیه به شاه ایران، محمدشاه قاجار، وارد ایران شد. مدتی بعد، یک دوربین هم از طرف ملکه انگلیس به محمدشاه هدیه شد.
دوربین روس‌ها را دیپلماتی به نام نیکلای پاولوف که آموزش کار با دوربین را دیده بود به ایران آورد و هم او بود که احتمالا نخستین عکس را در ایران از محمدشاه گرفت. در برخی منابع آمده که در این عکس پسر محمدشاه، ناصرالدین میرزای ولیعهد و دخترش عزت‌الدوله که بعدها همسر امیرکبیر شد هم حضور داشتند.
دوره شکوفایی عکاسی در ایران، زمان به قدرت رسیدن ناصرالدین‌شاه بود. ناصرالدین‌شاه در دوران نوجوانی از مسیو ریشار عکاسی داگرئوتایپ را آموخت و بعدها زیرنظر فرانسیس کارلهیان شیوه‌های جدید عکاسی را فراگرفت. در واقع ناصرالدین‌شاه را باید در زمره عکاسان پیشگام ایران به‌حساب آورد.
عکس‌های منتشر شده از کاخ گلستان را می‌توان با مسامحه در چند دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

اشخاص درباری: شاه، رجال، وزرا، امرا و...
اشخاص درباری غیررجال: زنان و کودکان
اشخاص غیردرباری فرادست: تجار، روحانیون، معلمان، اطبا و...
اشخاص غیردرباری فرودست: رعایا، کارگران، عابران و...
اماکن: کاخ‌ها، باغ‌ها، بقاع متبرکه، مهمانخانه‌ها، ابنیه و...
مراسم: آیین‌ها،‌مناسک و مناسبت‌ها (مثل اسب‌دوانی و روز آش‌پزان)
حیوانات: ببری‌خان (گربه ناصرالدین‌شاه) و...
کیفیت این عکس‌های درزکرده از آلبوم‌خانه کاخ گلستان با اصل آنها زمین تا آسمان فرق دارد، اما باز هم در بی‌میلی نهادهایی مثل موزه‌ها و کاخ‌های تاریخی به انتشار اسناد و مدارک تاریخی امانت در نزدشان، این عکس‌ها غنیمت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید