• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160509
+
-

حال خوب هم‌بازی‌شدن با بچه‌ها

افزایش اعتماد‌به‌نفس‌، یادگیری حل مسئله، ‌محکم شدن پیوند عاطفی و کاهش استرس از جمله مزایای بازی کردن والدین با کودکان است

گزارش
حال خوب هم‌بازی‌شدن با بچه‌ها

الهام مصدقی‌راد- روزنامه‌نگار

یکی از لذت‌بخش‌ترین اوقات بچه‌ها، ‌زمانی است که با پدر و مادرشان بازی می‌کنند. در این مواقع هیجان و نشاط بازی برایشان چندبرابر شده و از همراهی کردن والدینشان لذت و اطمینان‌خاطر بسیاری نصیبشان می‌شود. شاید خیلی روزها به‌دلیل خستگی و مشغله کار بیرون و کار منزل، اصلا به ذهنمان هم نرسد که باید هم‌بازی فرزندانمان شویم یا در برابر اصرار آنها برای بازی کردن، بهانه بتراشیم اما اگر با خودمان قرار بگذاریم و به آن پایبند باشیم، به یک عادت شیرین تبدیل می‌شود؛ عادتی که با توجه به چند اصل، حال بهتر و کیف بیشتری برای بچه‌ها و حتی خودمان رقم می‌زند.

قرار بازی؛ مثل قرص سر وقت
همیشه قرار نیست بچه‌ها با خودشان یا خواهر و برادر و دوستان‌شان بازی کنند. گاهی اوقات لازم است من و شمای والد هم با آنها هم‌بازی شویم. محکم شدن پیوند عاطفی میان کودک و والد، افزایش اعتماد‌به‌نفس، ‌یاد‌گیری مهارت حل مسئله، کاهش استرس کودک و والد و... ازجمله فواید بازی کردن والدین با کودک است. دقایق یا ساعاتی که ما به بهترین شیوه کنار فرزندانمان می‌گذرانیم در واقع نوعی سرمایه‌گذاری عاطفی روی آنهاست که هر چه زودتر آغاز کنیم، ‌نتایج بهتری خواهد داشت. اگر درگیر کار خانه هستید یا خسته از کار بیرون، باز هم به‌خودتان قول بدهید زمانی را برای بازی کردن اختصاص دهید. اگر ساعت مشخصی را برای این کار درنظر بگیرید، ‌به مرور به آن عادت خواهید کرد و حتی خودتان فرزندتان را برای بازی صدا خواهید زد. این زمان نباید کمتر از 30دقیقه در روز باشد، ‌مطمئن باشید هم خستگی شما کاهش خواهد یافت و هم کودک‌تان بعد از اتمام بازی با شادمانی شما را ترک کرده و به سراغ کار خودش می‌رود و شما هم می‌توانید به کارتان ادامه دهید.

بدون موبایل، بدون تلویزیون
تمام هوش و حواس‌تان به بازی و به فرزندتان باشد. ندیدن برنامه‌های تلویزیون و دست نگرفتن گوشی تلفن برای چند دقیقه، ‌مشکلی درست نمی‌کند. خودتان را جای فرزندتان بگذارید، وقتی با کسی مشغول صحبت هستید و او دائما حواسش به موبایل، تلویزیون یا رایانه‌اش باشد چه حسی پیدا می‌کنید؟ کودکان نیز همین‌گونه‌اند؛ آنها هم دوست دارند من و شمای والد موقع بازی کردن و وقت گذراندن، ‌هر آنچه حواس ما را به‌خودش معطوف می‌کند کنار بگذاریم و شش‌دانگ توجه‌مان خرج او شود. اگر تمام مزاحم‌ها را کنار بگذاریم، هم کودکمان از بازی لذت بیشتری می‌برد و هم خود ما، و آن وقت می‌توانیم منتظر نتایج مطلوب و حال خوب باشیم.

بچه‌ها انتخاب کنند
انتخابگر اول در بازی با کودکان، خود بچه‌ها هستند. بازی و شرایط را به آنها تحمیل نکنید. حتی اگر تمایل دارید بازی دیگری انجام دهید یا شرایط انجام بازی مورد‌علاقه فرزندتان را ندارید، با او توافق کنید که ابتدا بازی انتخابی او را انجام دهید و بعد به سراغ بازی موردنظر شما بروید اما به هر حال حواستان باشد اولویت با کودک است و باید به او خوش بگذرد. خواسته‌تان را هم با آرامش و دلچسب به‌نحوی که فضای شاد بازی خراب نشود عنوان کنید. بچه‌ها با این کار، ‌توافق و تعامل را هم خواهند آموخت.

ما هم می‌توانیم برنده شویم
در بازی‌های رقابتی که در آخر یک برنده دارد، قرار نیست همیشه فرزندمان برنده شود. هر چند شرایط بازی و سن او را باید مدنظر قرار داد اما برای بچه‌های کوچک‌تر نباید همیشه شرایط را طوری پیش برد که آنها برنده شوند، چشیدن طعم شکست هم لازم است و بچه‌ها یاد می‌گیرند که چگونه واکنش منطقی در برابر شکست‌ها داشته باشند. اگرقرار باشد ما هم برنده شویم باید با جدیت بازی کنیم، جدی گرفتن بازی و رقیب، حس و حال بازی را بیشتر کرده و بچه‌ها را بیشتر هیجان‌زده خواهد کرد. آنها خوب متوجه می‌شوند که ما چگونه بازی می‌کنیم.

بازی تمیز کاری
باید بچه‌ها را به انجام دادن کار خانه عادت داد. این کار را می‌توان با فعالیت‌های کوچک و در قالب بازی آغاز کرد. بعضی اوقات که حجم کارهای خانه زیاد است و وقت بازی با بچه‌ها هم رسیده، می‌توانیم بازی تمیز کاری اجرا کنیم. همگی با هم مسئولیتی رابه‌عهده بگیریم و با همراهی شعرها و ترانه‌هایی که بچه‌ها هم آنها را حفظ هستند، کار کنیم. کار سنگین و طولانی‌مدت در این مدل، ‌جواب نمی‌دهد و بچه‌ها را خسته و زده می‌کند. اگر می‌خواهیم به نتیجه مطلوب برسیم بهتر است گاهی وقت‌ها انتخاب فعالیت مورد نظر را به‌عهده فرزندمان بگذاریم.

مفید وقت بگذرانیم
تلویزیون دیدن با کودک یا کتاب خواندن برای او، ‌بازی نیست اما نوعی وقت‌گذرانی با کودک است بهتر است که این وقت‌گذرانی مفید و فعال باشد؛ مثلا برنامه مورد‌علاقه کودک را همراه او ببینیم و در موردش با هم حرف بزنیم و تحلیل کنیم یا اگر کتاب برایش می‌خوانیم آن را با لحن یکنواخت نخوانیم، ‌به صدایمان اوج و فرود دهیم یا برای شخصیت‌های مختلف داستان، صداسازی کرده و برای کودک بخوانیم. در مورد کودکان بزرگ‌تر نیز می‌توانیم در مورد مطالب کتاب صحبت کرده، ‌آن را نقد کنیم یا ‌اطلاعات بیشتری را همراه او جست‌وجو کنیم.

بازی در ماشین
زمان‌های طولانی در خودرو و ترافیک‌های سنگین، موقعیت‌هایی است که بچه‌ها زود خسته می‌شوند، این زمان‌ها را می‌توانیم با بازی کردن با بچه‌ها، ‌کوتاه و لذتبخش کنیم. شعرخوانی و بازی‌های کلامی بهترین گزینه برای داخل خودرو است؛ بازی‌هایی نظیر هوپ، اسم و فامیل، دومینوی کلمات یا اسامی، مشاعره یا حتی مسابقه پیدا کردن پلاک‌های زوج یا فرد خودروهای کناری، گاهی اوقات بچه‌ها نیز ایده‌های خوب و خلاقانه‌ای پیشنهاد می‌دهند. چه خودتان راننده باشید چه سرنشین، می‌توانید این بازی‌ها را انجام دهید و لحظات جذابی برای بچه‌ها خلق کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید