• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 11 آبان 1402
کد مطلب : 207775
+
-

کدنویسی بازی بچه ها می‌شود

یک شرکت دانش‌بنیان با راه‌اندازی یک پلتفرم تلاش می‌کند که برنامه‌نویسی کامپیوتر را با بازی به کودکان آموزش دهد

گزارش
کدنویسی بازی بچه ها می‌شود

عماد الدین قاسمی پناه-روزنامه‌نگار

درحالی‌که کدنویسی برنامه‌های کامپیوتری تا سال‌ها پیش کاری دشوار، تخصصی و زمان‌بر محسوب می‌شد، اکنون مدتی است که از روش‌های مختلف برای تشویق کودکان به کدنویسی استفاده می‌شود. بهره‌گیری از جذابیت‌های تصویری و بازی‌های هیجان‌انگیز، تمایل کودکان به این کار تخصصی را برمی‌انگیزد تا وقتی وارد بازار کار شدند با استفاده از مهارت‌های خود، نقش‌آفرینی کنند، اما آموزش برنامه‌نویسی به کودکان، صرفا مهارت و دانش دیجیتال آنها را تقویت نمی‌کند، بلکه این تخصص در زندگی شخصی آنها هم تأثیرگذار است. مهارت‌های حل مسئله، رشد تفکر منطقی و انعطاف‌پذیری در برابر دشواری‌ها و سختی‌ها و همچنین افزایش اعتمادبه‌نفس در شمار توانمندی‌هایی محسوب می‌شود که کودکان با آموزش برنامه‌نویسی به آن دست می‌یابند.

ورود دانش‌بنیان‌ها
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به‌تازگی تلاش کرده تا با استفاده از بازی‌های هیجان‌انگیز، آموزش کدنویسی به کودکان را جذاب‌تر کند. مدیرعامل این شرکت با بیان مزایای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان در فضای مجازی، می‌گوید: «یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه مهارت‌های فکری و خلاقیت کودکان، فضای مجازی است که ازجمله مزایای آن، قابلیت دسترسی آسان به منابع آموزشی و ابزار برنامه‌نویسی مختلف و امکان همکاری و تعامل با دیگر کودکان است.»فاطمه کاکا از طراحی یک پلتفرم آموزش برنامه‌نویسی برای این کار خبر داده است. به‌گفته او، این پلتفرم با استفاده از شیوه‌های روز دنیا، بازی‌هایی را همراه با آموزش مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی مانند حلقه، باینری و... طراحی کرده است.

آموزش مفاهیم سخت با زبان ساده
بخش قابل‌توجهی از متخصصان حوزه آموزش معتقدند که دشوارترین مفاهیم را می‌توان با زبانی ساده به‌ گونه‌ای بیان کرد که هدف اصلی محقق شود. مدیرعامل این شرکت هم درباره پلتفرمی که توسعه داده می‌گوید: «در این روش باید مفاهیم پایه به آرامی آموزش داده شود و از زبانی ساده برای دستیابی به بهترین درک از مفاهیم برنامه‌نویسی بهره گرفت.»
کاکا معتقد است که در آموزش برنامه‌نویسی به کودکان، باید اجازه داده شود تا کودک خلاقیت خود را در برنامه‌نویسی بروز دهد و ایده‌هایش را پیاده‌سازی کند. همچنین در این روش، کودکان علاوه بر اینکه اعتمادبه‌نفس پیدا خواهند کرد، به سمت‌وسوی کسب‌وکار‌های خلاقانه و خودآموز ترغیب می‌شوند.

منطق برنامه‌نویسی به‌عنوان پیش‌نیاز
ایلیا اسمعیلی‌پور، کارشناس نرم‌افزار و ساخت بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه یادگیری منطق برنامه‌نویسی نخستین قدم برای یادگیری هر زبان کدنویسی است، می‌گوید: «اگر شخصی منطق برنامه‌نویسی را بلد باشد، راحت‌تر می‌تواند زبان‌های کدنویسی را یاد بگیرد.» اسمعیلی‌پور معتقد است که اگر کودکان از سن پایین با مبانی برنامه‌نویسی آشنا شوند، یادگیری بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی برای آنها آسان‌تر می‌شود.به‌گفته او، کودکان فقط کافی است یاد بگیرند کاری که در یک بازی انجام می‌دهند که کامپیوتر نتیجه‌ای را نشان دهد، چه معادلی در یک زبان برنامه‌نویسی دارد و اصطلاحا ساختار عبارات در یک زبان کامپیوتری (syntax) را یادبگیرند.

مکث
نقش عنصر جذابیت

ایلیاا سمعیلی‌پورجذابیت را مهم تلقی می‌کند و می‌گوید: «در کل به این دلیل که بازی‌های کامپیوتری برای بچه‌ها جذاب‌تر از خواندن کتاب یا تماشای ویدئوی آموزشی است، روش خوبی برای یاددادن هر نوع حرفه‌ای به‌حساب می‌آید.»اسمعیلی‌پور با این حال، می‌گوید: «بیشتر این بازی‌ها، مخصوصا بازی‌هایی که برای کودکان طراحی شده‌اند، زبان برنامه‌نویسی خاصی را آموزش نمی‌دهند و صرفا روی آموزش منطق برنامه‌نویسی‌تمرکز می‌کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید