• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 6 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159231
+
-

روزی برای سنندج

پیگیری
روزی برای سنندج

امروز، 6  اردیبهشت، روز سنندج یا روز سنه است ؛ روزی که سلیمان خان اردلان به دستور شاه صفی یکم، شهر سنندج را بنا نهاد. شورای فرهنگ عمومی کردستان در سال 1397این روز را تصویب کرد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سنندج در این‌باره به همشهری می‌گوید: سال97به این نتیجه رسیدیم که یک روز را به نام روز سنندج در تقویم محلی انتخاب کنیم. پیشنهادهای مختلفی از سوی فرهنگیان، پژوهشگران و اهالی تاریخ دریافت کردیم و در نهایت بعد از برگزاری 12،13جلسه به این نتیجه رسیدیم که خود تاریخ برپایی شهر سنندج در سایت فعلی را به این کار اختصاص دهیم. سرکوت نجفی قدمت سنندج را براساس کاوش‌های صورت گرفته به هزاره‌های قبل از میلاد مسیح مربوط می‌داند و می‌افزاید: با وجود این قدمت اما سایت فعلی شهر با ساختار کنونی در سال 1046 قمری از سوی سلیمان خان اردلان با مجوز شاه صفی با استفاده از تبحر معماران اصفهانی و سنندجی به‌عنوان یک شهر مدرن در زمان صفویه بنا شد. براساس اسناد تاریخی روز ساخت سنندج از تاریخ 6تا 9اردیبهشت قید شده است که ما 6اردیبهشت را برای گرامیداشت روز سنندج تعیین کردیم.
او با بیان اینکه روز سنندج برای نخستین بار در سال97به‌صورت باشکوه برگزار شد، توضیح می‌دهد: 2سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا برنامه‌ای برای این روز نداشتیم و فقط به تولید محتواهایی چون برنامه‌های تلویزیونی و وبینار بسنده کردیم. امسال اما با کاهش مبتلایان کرونا برنامه‌هایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سنندج معتقد است برگزاری روز این شهر از 2جنبه اهمیت دارد؛ اول برای حفظ تعلق شهروندان به شهر، آگاهی آنها از تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و وضعیت فعلی شهر مفید است و دیگر اینکه می‌تواند در تقویم گردشگری شهر قرار گیرد و جاذب گردشگران به سنندج باشد. به‌گفته نجفی، برپایی روز سنندج، یک دیپلماسی شهری محسوب می‌شود تا ما بتوانیم فرهنگ‌مان را به کشورها و استان‌های دیگر معرفی کنیم. او می‌گوید: سنندج یکی از جهان‌شهرهای ایران و جزو شبکه شهرهای خلاق محسوب می‌شود و با توجه به دسترسی ما به سایت یونسکو برنامه‌های روز سنندج در سایت یونسکو هم اطلاع‌رسانی شده است. بنابر اعلام این مقام مسئول، برنامه‌های متنوعی ازجمله نمایشگاه مشاغل قدیمی سنندج، نمایشگاه آثار خوشنویسی، نشست تخصصی سنندج: شهر هنر، ادب و علم‌به این مناسبت برگزار خواهد شد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید