• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 27 فروردین 1401
کد مطلب : 158312
+
-

ناتوانی دولت آمریکا  در اجرای تحریم‌های ایران

پایگاه آمریکایی «واشنگتن فری‌بیکن» در تازه‌ترین گزارش خود، از ناتوانی دولت بایدن در اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران خبر داده‌ است؛ موضوعی که اگرچه حاوی نکته جدیدی نیست، اما نشان می‌دهد دولت آمریکا بیش‌از هر زمان دیگری از نتیجه‌بخش بودن ادامه سیاست‌ فشار حداکثری ناامید شده‌است، ولی همچنان می‌کوشد با ادامه این مسیر، از مذاکرات هسته‌ای در وین به‌عنوان گروگانی برای زنده نگه داشتن این سیاست استفاده کند.
به‌گزارش همشهری، شکست سیاست‌های واشنگتن با هدف به بن‌رساندن توان اقتصادی و قدرت راهبردی جمهوری‌اسلامی ایران که در سال‌های اخیر با اهتمام ویژه‌ای ازسوی دولتمردان این کشور اجرا شده، موضوعی است که در سخنرانی اخیر مقام‌معظم‌رهبری در جمع کارگزاران نظام نیز به آن اشاره شده است. ایشان در این باره تأکید کردند: «اینکه آمریکایی‌های مغرور صریحا اعتراف می‌کنند فشار حداکثری علیه ایران شکست خفت‌بار خورده، موضوع بسیار مهمی است که نباید فراموش شود.»
بر همین اساس هم بود که چندی قبل سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به نتایج معکوس سیاست فشار حداکثری رئیس‌جمهور پیشین آمریکا علیه ایران اعتراف کرد و گفت با وجود اینکه ترامپ وعده داده بود با کارزار فشار حداکثری در برنامه هسته‌ای ایران وقفه ایجاد می‌کند، اما این رویکرد نتیجه معکوس به‌همراه داشت و اهداف در نظر گرفته شده، محقق نشد.
ند پرایس اگرچه کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران را «یک شکست فاحش» توصیف کرد، اما به رویکردهای دولت بایدن در جهت ادامه مسیر این کارزار اشاره‌ای نکرد؛ موضوعی که از دید ناظران بین‌المللی هم دور نمانده و عدم‌اتخاذ رویکردی منطقی در قبال ایران از سوی آمریکا، از یک‌سو بایدن را در وضعیت بغرنجی در این حوزه قرار داده و از سوی دیگر به‌سرانجام رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین را معطل نگه داشته است. البته شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران ازسوی ایالات‌متحده توسط برخی سناتورهای آمریکایی نیز مورد تأیید قرار گرفت و کریس مورفی، عضو مجلس سنای آمریکا، چندی قبل در یادداشتی برای «مجله تایم» بار دیگر از سیاست دولت پیشین آمریکا در خروج از برجام انتقاد کرد و نوشت که شکست‌های ایجادشده بر اثر این رویکرد، چاره‌ای غیر از توافق با ایران برای بایدن باقی نگذاشته است.

اصرار به یک شکست
با وجود این اما به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها همچنان بر ادامه این مسیر شکست‌خورده اصرار دارند؛ چراکه سخنگوی وزارت امورخارجه این کشور در نشست‌ خبری اخیر خود تأکید کرد که همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران هنوز پابرجا هستند و تا زمانی که «بتوانیم با بازگشتی دوجانبه به پایبندی در برجام دست پیدا کنیم» فعال خواهند ماند. ند پرایس همچنین گزارش‌های منتشر شده درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران را فاقد صحت دانست و گفت «متأسفانه هیچ خبری برای اعلام یک گشایش در مذاکرات نداریم.» وی به این نکته هم اشاره کرد که «ما با نهایت فوریت به پیشبرد مذاکرات ادامه می‌دهیم. از ایران هم می‌خواهیم همین کار را بکند. از ایران می‌خواهیم بگذارد باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز که شهروندان آمریکا هستند، به کشورشان و نزد عزیزانشان بازگردند.» 

ادامه صادرات نفت ایران
در روزهای اخیر یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی با استناد به برخی آمار و ارقام گردآوری شده، اعلام کرد صادرات نفت ایران به چین با دور زدن تحریم‌های آمریکا در چند ماه اخیر، افزایش یافته و کنترل آن برای دولت بایدن سخت شده‌است؛ موضوعی که نمود دیگری از شکست خفت‌بار سیاست فشار حداکثری علیه کشورمان به‌شمار می‌رود که به‌نظر می‌رسد مقام‌های واشنگتن همچنان از پذیرش آن طفره می‌روند. پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن با پرداختن به توان ایران در خنثی‌سازی اثر تحریم‌های نفتی و اقتصادی آمریکا علیه ایران، در گزارشی نوشت که «ناوگان مخفی» کشتی‌های ایرانی از سال۲۰۲۱، محموله‌های نفتی به ارزش حداقل ۲۲میلیارد دلار به چین انتقال داده‌ و درآمد زیادی را برای ایران فراهم کرده‌اند؛ موضوعی که سبب شده‌است مسئله ناتوانی دولت بایدن در اجرایی کردن تحریم‌ها مطرح شود. واشنگتن فری‌بیکن همچنین نوشته‌است که ایران فقط در 3ماه نخست سال۲۰۲۲ هر روز به‌صورت میانگین، ۸۲۹هزارو۲۶۰بشکه نفت به چین فرستاده‌است. این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود اشاره کرده‌است که بنا به‌گفته گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، ناوگان نفتکش‌های ایران، متشکل از ۱۸۲کشتی با مالکیت و پرچم خارجی، بدون کوچک‌ترین مداخله آمریکا، عملیات انتقال نفت را انجام می‌دهند. این نفتکش‌ها به‌دلیل اینکه معمولا با خاموش کردن مسیریاب‌ها و رد گم‌کنی در دریا تردد می‌کنند، به «ناوگان مخفی» تهران معروفند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید