• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 فروردین 1401
کد مطلب : 158141
+
-

سراغ برخی از آبشارهای طبیعی و زیبا در نزدیکی تهران رفته‌ایم که اوایل بهار حال و هوای متفاوتی دارند

سقوط آزاد از دل سنگ‌ها

شرایط زندگی امروز و سختی‌های آن هر آدمی را مجبور می‌کند تا لحظاتی را از این روزمرگی‌ها دور و از یکنواختی و دغدغه‌های ذهنی فارغ شود. بی‌شک تمام انسان‌ها به استراحت و این آرامش نیاز دارند تا انرژی از دست رفته در طول یک‌هفته کاری دوباره با یک استراحت آخر هفته برگردد و آماده شروع هفته‌ای جدید شوند. هرکسی با توجه به شرایط و موقعیتی که دارد برای یک آخر هفته متفاوت و متنوع برنامه‌ریزی می‌کند تا بتواند به بهترین شکل ممکن از این روزها استفاده کند. عده‌ای با استراحت و ماندن در خانه و عده‌ای دیگر هم با زدن به دل طبیعت این تعطیلات را می‌گذرانند. اگر شما جزو دسته دومی هستید که می‌خواهید یک آخر هفته کوتاه در دل طبیعت داشته باشید، چند پیشنهاد از آبشارهای نزدیک شهر تهران را برای‌تان انتخاب کردیم تا بتوانید یک روز متفاوت را تجربه کنید.

آبشار کلوگان/پرآب و مرتفع

کلوگان یکی از روستاهای خوش‌آب‌وهوای دهستان رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران است. در این منطقه، روستاهای باصفای دیگری چون آهار، امامه، شمشک و لالان وجود دارد که آبشار کلوگان یکی از زیبایی‌های روستای کلوگان است و در دره‌ای به همین نام و در نیمه راه کلوگان به امامه واقع شده است. کلوگان یکی از آبشارهای بلند استان تهران است که ۴۰‌متر ارتفاع دارد و به‌صورت پله‌ای به سمت پایین جریان دارد. این آبشار در فصل بهار بسیار پرآب است و هرچه به تابستان نزدیک‌تر شویم حجم آب آن کمتر می‌شود، پس فرصت دیدن و رفتن به سمت این آبشار زیبا را از دست ندهید. برای رسیدن به این آبشار باید چیزی حدود یک‌ساعت‌و‌نیم پیاده‌روی و از مسیرهای مختلفی عبور کنید. البته در طول این مسیر چشمه‌ها و منظرهای متنوعی را هم خواهید دید که سختی مسیر را تا حد زیادی آسان خواهد کرد. در طول این مسیر افراد زیادی را هم خواهید دید که بساط پیک‌نیک خود را در دامان طبیعت پهن کرده‌اند و در حال استراحت و لذت بردن از محیط هستند و همچنین برخی دیگر هم با رسیدن به پایین آبشار و حوضچه‌های آن، تنی به آب می‌زنند و خستگی طول مسیر را از تن بیرون می‌کنند.

سنگان /دو قدمی تهران

یکی از نزدیک‌ترین آبشارها به شهر تهران که فاصله بسیار کمی تا شهر دارد همین آبشار سنگان است. اگر به سمت شهران و کن و از آنجا به سمت روستای سولقان حرکت کنید، به راحتی به روستای سنگان و سپس این آبشار خواهید رسید. آبشار سنگان در فروردین و اردیبهشت طبیعت بسیار زیبایی دارد و اوج شکوه و سرسبزی آن در اوایل بهار قابل‌مشاهده است که البته همین زیبایی و نزدیکی به شهر تهران باعث شده تا در آخر هفته کمی شلوغ‌تر از حد معمول بشود؛ پس بهتر است درصورت امکان وسط هفته به سمت این آبشار بروید  یا اگر برای آخر هفته برنامه دارید، زمان را مدیریت و صبح زود به سمت روستای سنگان حرکت کنید. قبل از رسیدن به روستا و برای رفتن به سمت آبشار، باید مبلغی را به‌عنوان ورودی پرداخت کنید تا امکان ورود به روستا و پارک خودرو را داشته باشید. پس از آن باید از مسیر انتهای روستا به سمت آبشار پیاده حرکت کنید که حدود 45دقیقه پیاده‌روی پیش‌رو خواهید داشت. باتوجه به اینکه مسیر نسبتا کوتاه است، بهتر است وسایل حداقلی برای کمپ را با خود همراه داشته باشید تا بتوانید با خیالی آسوده ساعاتی را در این منطقه به استراحت بپردازید.

ناران /یادگار دوران باستان

آبشار ناران در ۷۰۰ متری شمال محله ناران از توابع لواسان کوچک و در شمال روستای کند علیا قرار دارد. آبشار ناران یکی از آبشارهای دائمی است که این جریان دائمی سبب شده تا شیارهای زیبایی روی صخره‌های سنگی ایجاد شود. ارتفاع این آبشار ۱۰ تا ۱۵متر بوده و در فصل بهار که حجم آب آن افزایش می‌یابد، ریزش آب منظره بسیار زیبایی را پدید می‌آورد. این آبشار و منطقه قدمتی بسیار طولانی دارد و بقایای آثار باستانی در اطراف آن کاملا مشهود است و همین باعث شده تا اهمیتی دوچندان در بین علاقه‌مندان به طبیعت و آثار باستانی داشته باشد. مسیر رسیدن به آبشار هم بسیار جذاب است و موقعیت کوهستانی ویژه، باغ‌های سرسبز و گسترده، منابع غنی آب و جریان نهرهای جاری داخل باغ‌های روستا سرسبزی و طراوت خاصی را به این منطقه بخشیده که نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. باتوجه با مالکیت بخش‌های زیادی از مسیر رسیدن به این آبشار، تنها راه فعلی رفتن به سمت آبشار ناران یک مسیر عمومی در بخش شرقی آبشار است. البته شما می‌توانید پس از دیدن این آبشار مسیر را در دره‌های سرسبز شمال روستای کند علیا ادامه دهید و از آبشار کفترلو هم دیدن کنید.

کمرد /همنشینی غار و آبشار

اگر تهران را به سمت جاجرود ادامه دهید و پس از آن مسیر شمالی و کوهستانی شمالی را ادامه دهید به روستایی به نام کمرد خواهید رسید که آبشاری به همین نام در نزدیکی آن قرار دارد. آبشار کمرد نزدیک به 20متر ارتفاع دارد و وجه‌تمایز آن با دیگر آبشارهای منطقه، وجود یک غار کوچک با مساحت تقریبی 10متر در کنار آن است. آبشار کمرد در انتهای یک دره پوشیده از درختان نارون، چنار و زرشک کوهی خودنمایی می‌کند و اگرچه این آبشار زیبا فقط در فصل بهار پرآب است اما زیبایی منطقه مختص به یک فصل نیست و در تمام فصول سال دیدنی است. وجود غار‌های کوچک و بزرگ در طول مسیر و همچنین شکاف‌های عمیقی که روی دیواره آبشار دیده می‌شود در زمان‌های کم‌آبی منظره متفاوتی را رقم خواهد زد. با توجه به اینکه کمرد در میان کوه‌ها قرارگرفته و برخلاف اغلب روستا‌ها که با یک راه ارتباطی چندین روستا به هم متصل می‌شوند، این جاده با رسیدن به کمرد پایان می‌یابد و آخرین مقصد این راه فرعی همین روستا و آبشار است. آبشار کمرد روی یک صخره بزرگ از خزه و درختچه‌های کوچک جاری است و حدود 20متر عرض دارد اما در روزهای مختلف سال و باتوجه به حجم آب عرض این آبشار متغیر است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید