• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب : 156736
+
-

حرکت به سوی حال بهتر

کوله‌بار سال 1400را چطور به سال آینده منتقل کنیم

گزارش
حرکت به سوی حال بهتر

نعیم نظری‌طهرانی- مدرس توسعه فردی

روزهای پایانی سال 1400را سپری می‌کنیم و قرار است به‌زودی وارد قرن جدید شویم. اگر قرار باشد سالی که گذشت را مرور کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ چه حس‌هایی در شما ایجاد می‌شود؟ چه چیزهایی به خاطرتان می‌آید؟ برنامه‌تان برای سال آینده چیست؟ فکر می‌کنید بتوانیم پل ارتباطی و حلقه وصلی بین هر آنچه در سال 1400اتفاق افتاده و نیفتاده، با سال 1401بیابیم؛ چنان که سال جدید برای ما قدرت و رضایت به ارمغان بیاورد؟

پازلی برای زندگی
بیایید سال 1400را یک پازل تصور کنیم که از تکه‌های کوچک تشکیل شده است. در نظر بگیرید هر کدام از این تکه‌ها حوزه‌های زندگی است. مثلا یک تکه از پازل حوزه ارتباط با خود است که شامل چند بخش می‌شود؛ حوزه تندرستی و حوزه فضای معنوی (وضعیت سلامت روان و ارتباط با آفریدگار). تکه دیگر مربوط می‌شود به فیزیک و لجستیک کار، شامل محل سکونت، محل کار، وسیله نقلیه و لوازمی که ما در زندگی از آنها استفاده می‌کنیم. تکه دیگر از پازل حوزه روابطی است که با نزدیکان درجه یک و دو و جامعه داریم. یک تکه هم به حوزه کسب‌وکار و امور مالی مربوط می‌شود. تکه بعدی حوزه رشد، آموزش و پرورش و یادگیری است و در نهایت تکه‌ تفریحات و سرگرمی‌های زندگی. اگر این تکه‌ها را کنار هم قرار دهیم، تصویری از سال 1400و هر آنچه در آن اتفاق افتاده است، به ما می‌دهد. حالا وقت آن رسیده که به میزان رضایت‌تان از تک‌تک این تکه‌های پازل نمره‌ای بین صفر تا 5بدهید. و در گام بعدی ببینید برای تک‌تک این تکه‌ها جای چه چیزی خالی است. چه چیزهایی لازم بوده اتفاق بیفتد که اتفاق نیفتاده است؟ علت آن چیست؟ و اگر چه اتفاقی بیفتد نمره شما به سمت 5میل می‌کند؟ نیت ما از این تمرین این است که با هر آنچه در سال 1400اتفاق افتاده یا نیفتاده، کامل شویم و با رضایت این سال را کامل کنیم.

سفر به آینده
حالا تک‌تک این تکه‌های پازل را ببرید به اسفند سال 1401.ببینید اگر این تکه‌ها آنجا در چه شرایطی باشند به آنها نمره 5را می‌دهید و آن شرایط را برای حوزه‌های مختلف بنویسید. اکنون آنچه را که الان هست وصل کنید به اسفند 1401، یعنی یک‌سری اقدام و حرکت تعریف کنید که همین الان ما را از اسفند 1400ببرد به اسفند 1401.به‌عبارت دیگر آنچه الان به‌عنوان یک نارضایتی برمی‌شمارید بشود فرصت و سکوی پرش برای سال جدید. اینطور که ابتدا تصویری محقق شده از تکه‌های پازل در اسفند 1401درنظر بگیرید و ببینید چه اقداماتی لازم است برای اینکه از این اسفند بپریم به اسفند سال بعد.
وقت آن رسیده که برای هر کدام از تکه‌ها کوچک پازل، اسفند 1401را تصویر کنیم. به‌عنوان مثال اگر اضافه وزن دارید و قرار است اسفند سال آینده به تناسب اندام برسید، لازم است بهمن 1401در چه وضعیتی باشید که اسفند به تناسب اندام رسیده باشید. یک گام جلوتر برویم، اگر قرار است بهمن‌ماه جایی باشید که اسفند نتایجی داشته باشد، آذر 1401لازم است چه اقداماتی انجام دهید؟ با همین فناوری به ماجرا نگاه کنید و ماه‌های مهر، تیر، اردیبهشت و فروردین سال 1401را ببینید که باید کجا باشید و چه اقداماتی انجام دهید تا اسفند 1401نتایج مورد نظر شما برای تک‌تک تکه‌های پازل محقق شود. و بعد بیایید همین یکی دو روز آینده. خوب است دفتری داشته باشید و برای هرکدام از تکه‌های پازل یک صفحه اختصاص دهید و این مسیر را براساس نمره کنونی و نمره دلخواه، برایش تعریف کنید.

دنیای نیت‌ها
ببینید نیت‌تان و خواست عمیق قلبی‌تان برای تک‌تک تکه‌های پازل زندگی‌تان چیست؟ الان شما چند صفحه دارید که هر کدام از این صفحات درباره تکه‌های کوچک پازل هستند که الان در یک وضعیتی هستند و شما از همین یکی دو روز آینده می‌خواهید شروع کنید اقداماتی انجام دهید که اسفند 1401یک اتفاقاتی برایشان بیفتد. اما نکته مهم این است که تصویر تمام و کمال سال 1401برای ما چه شکلی است. وقتی شما اسفند 1401را نگاه می‌کنید و تکه‌های کوچک پازل را کنار هم قرار می‌دهید، زندگی‌تان چه شکلی است؟ آنچه الان مشاهده می‌کنید چند کلمه و چند نیت است که برای تک‌تک این تکه‌های پازل نوشتید؛ آنها را کنار هم قرار دهید تا تصویر کلی زندگی در سال 1401را به‌دست آورید؛ تصویری از آنچه مال شماست.
این تمرین باعث می‌شود هم تصویری از آنچه می‌خواهید، داشته باشید و هم آنچه امروز در حوزه‌های مختلف زندگی چیزی از جنس نگرانی، ناراحتی، سرزنش و یا عدم‌رضایت و... دارد، از آن حالت دربیاورید و زندگی را به حالت دیگری تبدیل کنید. زندگی به حالت دیگری تبدیل شدن یعنی ببینید برای تک‌تک این موارد چه برنامه‌ای دارید. اگر شما تصویری برای زندگی‌تان نداشته باشید، وقتی سال 1401به پایان برسد با چیزی مواجه می‌شوید که خود زندگی برایتان رقم زده است. اما اگر الان از فرصتی که وجود دارد استفاده کنید و تصویری برای زندگی‌تان در سال 1401بسازید می‌توانید آن را با امید به پروردگار محقق کنید و به آنچه می‌خواهید برسید.

پیشنهاد
جشنی برای همه فصول

این روزها که سال 1400را به سال 1401تحویل می‌دهیم، بیشتر ما فضایی از جشن را تجربه می‌کنیم. اما تعریف ما از جشن چیست؟ به‌صورت عادی جشن به این معناست که مراسمی برگزار شود از جنس شادی و انگار باید یک اتفاقی بیفتد که ما بتوانیم جشن بگیریم. از شما دعوت می‌کنیم یک‌بار امتحان کنید و با نگاه به تکه‌های پازل زندگی‌تان، برای آنچه در سال 1400برایتان رضایت و افتخار می‌آورد، جشن بگیرید. می‌توانید فقط زانوی غم بغل بگیرید، برای لحظه‌های زندگی افسوس بخورید و مدام به کارهای نکرده‌تان فکر کنید یا اینکه این چند روز را برای چیزهایی که در تک‌تک تکه‌های پازل هستند اما از چشم‌تان پنهان شده‌اند جشن بگیرید؛ انتخاب با شماست. همیشه چیزی در زندگی هست که بخواهیم برایش جشن بگیریم، بگردید و آن تکه‌های پازل را پیدا کنید تا شکرگزاری و قدردانی و در پی آن نشاط و سرزندگی در زندگی‌تان جاری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید