• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228460
+
-

هبه زمین کشاورزی برای حفاظت بهتر از تخت‌جمشید

کشاورز مرودشتی در شیراز، زمین‌های خود در اطراف تخت‌جمشید را برای حفاظت بهتر از دروازه کورش و تل آجری این میراث جهانی به وزارت میراث‌فرهنگی هبه کرد.
علیرضا عسگری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید با اعلام این خبر به رسانه‌ها گفت: صاحب زمین‌ها لوله‌های قطور بلندی را تأمین کرده که آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی به بیرون محوطه باستانی هدایت شود و داخل محوطه نشود. همچنین یگان حفاظت در تل آجری مستقر است و کل ۱۷محوطه فیروزی را پایش می‌کند و تحت کنترل دارد.
به گزارش مهر، دروازه کورش قبل از ساخت تختگاه تخت‌جمشید برای احداث کاخ فیروزی در شهر باستانی پارسه در 3کیلومتری تخت‌جمشید ساخته شده است. اکنون از دروازه این شهر که مشهور به دروازه کورش و شبیه به دروازه ایشتار بابل است، تلی از آجر و خاک باقی مانده و به تل آجری شهرت یافته است.  داستان کشف این دروازه به زمانی می‌رسد که باستان‌شناسان در پروژه از «کاخ تا شهر» می‌خواستند بدانند که آیا تختگاه تخت‌جمشید و بناهای کاخ‌ها با شهر و پیرامون خود نسبتی داشته یا فقط یک بخش سلطنتی بوده است؟ برای این منظور بررسی‌های ژئوفیزیکی انجام شد و تعداد زیادی کاخ در زمین‌های کشاورزی کشف، و در مراحل بعدی دروازه شناسایی شد. بنابراین باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که در کنار تخت‌جمشید مجموعه‌هایی در طول ۳کیلومتر از تختگاه تا دروازه، با وسعتی حدود ۳۰هکتار، وجود داشته که برای فعالیت‌های هنری، رنگ‌سازی، جواهرسازی، طلاکاری و کوره‌های صنعتی در مقیاس کوچک برای پودرکردن نوعی استخوان به‌کار می‌رفته است. همچنین بناها و تعدادی کانال آب در این پردیس وجود داشته است.
چند سال پیش باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی در یک کاوش مشترک بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳ بنای بزرگی را از دوره هخامنشی کشف کردند که احتمال دادند آن را کورش بزرگ ساخته باشد.  تا قبل از این کشف، باستان‌شناسان تصور می‌کردند شهر پارسه توسط داریوش ساخته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید