• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 اسفند 1400
کد مطلب : 155988
+
-

محمد قربانی گلشن‌‌آباد، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد

فرصت جنبش دانشجویی برای رشد در دولت سیزدهم

 فارس/ عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با روی کارآمدن دولت انقلابی و انتصاب مدیران ارزشی، فرصت بی‌نظیری جهت رشد و اعتلای کمی و کیفی فعالیت جنبش دانشجویی ایجاد شده و نباید از این فرصت غفلت کرد.
محمد قربانی گلشن‌آباد به جریان‌شناسی جنبش دانشجویی پرداخت و گفت: جریان‌ها و گروه‌های متعدد و متنوعی درمیان جنبش دانشجویی ایران وجود دارد که می‌توان آنها را در ساحت جریان شناختی، به 3دسته عمده اسلامگرایان، لیبرال‌ها و چپ‌ها تقسیم کرد.
وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در ایران همواره مورد توجه جریان‌های ضد‌انقلاب و دشمنان انقلاب بوده است، افزود: در کنار جریان غالب اسلامی و انقلابی در فضای دانشگاهی، جریان‌های معارض، اپوزیسیون و ضد‌انقلاب هم در تلاش هستند که شاخه دانشجویی خود را در محیط دانشگاهی فعال کنند؛ مشابه آنچه گروهک‌های چپگرا انجام می‌دهند و یا لیبرال‌ها. به‌عنوان مثال، سازمان منافقین (سازمان مجاهدین خلق) به‌دنبال ایجاد کانون‌های شورشی است که تاکنون نتیجه‌ای نگرفته یا آنچه شاخه دانشجویی برخی از گروهک‌های چپ مارکسیستی و سوسیالیستی تحرکات شوم و در عین حال نافرجامی جهت اسائه ادب به احکام نورانی اسلام ازجمله حجاب انجام دادند. وی گفت: لیبرال‌ها و نولیبرال‌ها نیز به‌دنبال فعال‌سازی شاخه دانشجویی خود ازجمله شورای احیا، تادا، سازمان ادوار و... هستند که نتیجه‌بخش نبوده اما جریان روشنفکری غربگرا، پشتیبانی فکری، لجستیک معرفتی و در کنار آن دوپینگ رسانه‌ای آن را برعهده داشته و به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، ضریبی چند‌برابری از تحرکات معدود آنها به مخاطب القا می‌شود. قربانی با اشاره به راهبردهای ضدانقلاب درمحیط دانشگاه گفت: شایسته است به چند راهبرد جریان معارض در فعال‌سازی شاخه دانشجویی خود اشاره مختصری داشته باشیم: یکم؛ کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی را در زرورقی از اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌پیچند که طبعا با تاکتیک اغفال و نفوذ، راهبری کنند. بنابراین رصد وضعیت فرهنگی و اجتماعی فضای دانشگاهی، اقدامی مهم و ضرورتی غیرقابل اجتناب است. دوم؛ روش و متد جذب تشکیلاتی بر اصول هدونیسم (لذت‌گرایی) استوار کرده‌اند که با بهره‌برداری از اقتضائات جوانی، جذابیت‌های صوری ایجاد کرده تا بتوانند نفرات بیشتری را جذب تشکیلات کنند. راهکار مبارزه با آن، ایجاد فضای شاد و با‌نشاط مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی در فضای دانشگاهی است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: سوم؛ تلاشی فوق‌العاده جهت ایجاد همبستگی با اعتراضات صنفی چه در داخل دانشگاه و چه در سطح جامعه دارند. به‌عنوان مثال، به‌دنبال هم‌افزایی با جامعه کارگری، زنان‌ یا حتی نهادهای مدنی فعال در حوزه محیط‌زیست و یا حتی مجامع و کانون‌های خیریه هستند. روشن است راهکار خنثی‌سازی‌ آن، توسعه و تسری فعالیت‌های جنبش دانشجویی اصیل ایران اسلامی، به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و نیز اتصال و امتداد با نهادهای مدنی است که الحمدلله توجهی جدی در این حوزه از سوی تشکل‌های دانشجویی، قابل مشاهده است. قربانی ادامه داد: حضور مؤثر تشکل‌های دانشجویان در پویش ملی کمک مومنانه یا شرکت در اردوهای جهادی، 2مثال بارز از ده‌ها فعالیت اثرگذار در این زمینه است که ضرورت دارد با حمایت بیشتر مسئولان به لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد. چهارم؛ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، محیطی مناسب جهت تحرکات جریان معارض ایجاد کرده و از آن به‌مثابه پایگاهی جهت شبهه‌افکنی، غوغاسالاری و شارلاتانیسم رسانه‌ای استفاده می‌کند. طبیعی است راهکار رفع و دفع آن، در کنار مدیریت فضای مجازی و جلوگیری از «رهاشدگی» و «ول‌بودن» فضای مجازی توسط دستگاه‌های مربوطه، نهادهای دولتی و حاکمیتی، کنش انقلابی، هم‌افزا و رویکرد تهاجمی به سازه‌‌های پوچ و پوشالی لیبرالیسم و سوسیالیسم توسط دانشجویان تشکیلاتی اهمیت فراوانی دارد. عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه به آسیب‌شناسی تشکل‌های دانشگاهی پرداخت و تأکید کرد: اگر با رویکرد آسیب‌شناسانه، تشکل‌های دانشجویی انقلابی را بررسی کنیم، مهم‌ترین آسیب فقر تئوریک ‌یا فقر معرفتی است. بنابراین مهم‌ترین اقدامی که متوجه و معطوف به تشکل‌های دانشجویی است، استحکام مبانی معرفتی و تقویت قدرت تبیین و تحلیل است که این مسئله طی دیدارهای تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، همواره مورد تأکید و تصریح ایشان بوده است. قربانی تأکید کرد: با وجود این بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های معرفتی، در چند سال گذشته به دلایلی کمرنگ شد ازجمله به‌دلیل فراگیری کرونا و نیز عدم‌همراهی و همکاری دولت لیبرال تکنوکرات قبلی و مدیران منصوب آنها در دانشگاه‌ها که اساسا به‌دنبال تضعیف فعالیت تشکل‌های دانشجویی ارزشی و انقلابی بودند. وی گفت: با روی کارآمدن دولت انقلابی و انتصاب مدیران ارزشی، فرصت بی‌نظیری جهت رشد و اعتلای کمی و کیفی فعالیت جنبش دانشجویی ایجاد شده و نباید از این فرصت غفلت کرد. از این منظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اصلی‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌ای است که به تحکیم و تعمیق مبانی دینی و معرفتی دانشجویان پرداخته و این هدف متعالی در اساسنامه آن تصریح شده است. این استاد دانشگاه تأکید کرد: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد با ظرفیت‌های خوبی است که در سال‌های اخیر شکل گرفته و می‌تواند مغز‌افزار، ملجأ و پناه فکری و پایگاه تزریق، تحکیم و تقویت مبانی معرفتی دانشجویان و البته دانشگاهیان باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید