• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155097
+
-

کتاب‌های سخنگو؛ معاشران جدید

امیر جلال‌الدین مظلومی - روزنامه‌نگار

قدیمی‌ها بهره‌مندی از داستان‌های صوتی یا بهتر بگوییم شنیدن  رادیویی داستان را بیشتر با قصه‌های شب رادیو تجربه کرده‌اند. گرچه مدت کوتاه این برنامه و زمان پخش آن به‌گونه‌ای بود که شنوندگان ان داستان‌ها مانند خوانندگان کتاب بیشتر در یک جا می‌نشستند و کار دیگری انجام نمی‌دادند. کتاب‌های صوتی اما این تفاوت اساسی را با آثار مکتوب دارند که می‌توان همراه با انجام کاری دیگر گوش به آنها سپرد. به این ترتیب برای کسانی که ساعاتی از روز را در خانه یا جایی ساکت هستند این امکان فراهم است که حین کارهای دیگر گوش به کتاب‌های صوتی بسپارند، داستانی بشنوند، اطلاعاتی کسب کنند و به هرحال وقت‌شان هدر نرود، یا دست کم بهترین و بیشترین استفاده را از وقت‌شان ببرند.
مزیت دیگری که برای کتاب‌های صوتی می‌توان برشمرد سهولت تهیه آنهاست. یعنی سفارش، خرید و دستیابی به آنها از رهگذر فضای مجازی فراهم است. مضاف بر اینکه قیمت آنها هم به‌طور معمول ارزان‌تر از انواع کلاسیک است. صدالبته کتابخانه‌های صوتی جایی به‌مراتب کمتر اشغال می‌کنند و با زندگی آپارتمانی ما همسازی بیشتری دارند. کتاب‌های صوتی درست خوانده می‌شوند و از این نظر هم جنبه آموزشی دارند و با کمی دقت در موقع تهیه آنها می‌توان علاوه بر اثر از صدا و نحوه خواندن کتاب نیز لذت برد. در مجموع گرچه کتاب‌های کلاسیک هیچ‌گاه کهنه نخواهند شد و هنوز و همواره اهمیت خود را در اطلاع‌رسانی و انتقال لذت مطالعه و کسب دانایی حفظ خواهند کرد،کتاب‌های جدید هم بدون آنکه جای آنها را تنگ کنند هویت و مزایای خودشان را دارند.    به این ترتیب در روزگار ما با تعدد نحوه استفاده از کتاب و تنوع کتاب‌ها همه افراد، با هر نوع سلیقه و اشتغال و موقعیتی می‌توانند مطالعه مستمر و روزانه داشته باشند. گرانی کتاب، کمبود فرصت و بهانه‌هایی از این دست با وجود انواع کتاب، رنگ باخته است و به این ترتیب در سال‌های پیش‌رو درصورت ادامه وضعیت نه‌چندان مطلوب کتابخوانی در جامعه ما باید به‌طور اساسی در پی آگاهی از دلایل این امر برآمد. نداشتن احساس نیاز به اطلاعاتی که توسط مطالعه کتاب به‌دست می‌آید یکی از این دلایل است. اگر افراد هر جامعه‌ای به اطلاعاتی که از این رهگذر به‌دست می‌آید به‌عنوان آگاهی‌های مورد وثوق، قابل‌اطمینان و دارای کاربرد نگاه کنند قطعاً میزان مطالعه تا حدی با انتظارات صاحب‌نظران همخوانی خواهد داشت.
گرچه از طریق تماس‌های شفاهی، محاورات جسته و گریخته روزانه و ارتباطات مجازی مواردی به‌عنوان اطلاعات در بین افراد جامعه منتقل می‌شود اما مخفی بودن منابع بسیاری از آنها از یک‌سو و امکان هر نوع دخل و تصرف در این اطلاعات از میزان اطمینان به آنها می‌کاهد. قطعاً در کنار رسانه‌های رسمی، کتاب‌های کلاسیک و نوظهور از مهم‌ترین منابع قابل استفاده برای کسب اطلاعات هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید