• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155033
+
-

یک تیر و دو نشان پویش ملی کاشت درختان مثمر

دومین سال پویش ملی و جهادی «درخت‌یاری» با کاشت درختان مثمر به نفع گروه‌های آسیب‌پذیر و بهبود محیط‌زیست مناطق کمتر برخوردار شروع شد.
سال‌هاست که گروه‌های مردمی با کاشت درخت در مناطق مختلف برای بهبود شرایط زیست‌محیطی تلاش می‌کنند ولی بخش عمده گیاهانی که کاشته می‌شود به دلایل مختلف ازجمله سازگار نبودن گیاه با منطقه، محل کاشت، و عدم‌تامین آب پایدار از بین می‌رود. به گزارش همشهری، به‌گفته محمد امیر بزرگیان، دبیر دومین پویش ملی درخت‌یاری در این پویش جهادی به‌نظر کارشناسان برای رفع این معضل بسیار توجه شده است. او می‌گوید: فعالان اجتماعی و محیط‌زیست پیشنهادات خوبی دادند ازجمله اینکه پروژه درختکاری را به سمت درختان مثمر برده و در مناطق کم برخوردار بکاریم. با این هم اندیشی‌ها پویش درخت یاری شکل گرفت. گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری به همراهی شبکه فعال گروه‌های مردمی (سمن‌ها) اضافه شدند و به این ترتیب کاشت نهال به واسطه گروه‌های مردمی برای قشر ضعیف و آسیب‌دیده کلیدخورد.
بزرگیان با بیان اینکه کارشناسان حوزه منابع طبیعی به ظرفیت‌های منطقه برای کاشت درخت در اقلیم و زمان مناسب کمک می‌کنند می‌گوید: درخت‌کاری بسته به اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف طی سال ادامه دارد. این پویش در سال نخست فعالیتش حتی در استان سیستان و بلوچستان که شرایط اقلیمی سختی دارد. توانست موفق به ایجاد ۳باغ شود که تامین نهال آن از طریق پویش انجام شده و برای آبیاری باغ خیرین کمک رسانی کرده‌اند و بالغ بر ۳هزار نهال کاشته شده است. از 850هزار نهال کاشته شده در سال گذشته، تقریبا چیزی حدود ۱۵درصد خشک شده که به اعتقادکارشناسان این حوزه عدد خوبی بوده است. امسال ۳هزار خانواده محروم برای همراهی در این پویش شناسایی شده‌اند تا به کمک ۵۰۹ خانواده جهادی به درخت‌یاری بپردازند.
بزرگیان ادامه داد: همچنین در بخش‌های محروم شهر مشهد، گروه‌های مردمی و جهادی ۸هزار نهال در مناطق حاشیه‌ای شهر کاشتند و برای رسیدن به اهدافشان حمایت دستگاه‌های مسئول را هم جلب کرده‌اند. همچنین در قم گروه‌های مردمی توانسته‌اند برای کمک به پویش مردم را پای کار بیاورند.
مصطفی یخچالی، مسئول مرکز حرکت‌های مردمی و جهادی بنیاد علوی در نشست خبری پویش ملی درخت‌یاری می‌گوید: یکی از وظایف این مرکز حمایت از مجموعه‌های محیط‌زیستی و فعال کشاورزی است.یکی از راه‌هایی که درروستاها مردم می‌توانند از طریق آن امرارمعاش کنند همین درخت‌کاری است. در بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام‌معظم رهبری مطرح شده است، نقش حلقه‌های میانی تعیین شده است، گروه‌های جهادی و مردمی ازجمله این گروه‌ها هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید