• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155023
+
-

دهکده‌هایی برای مهارت‌آموزی معتادان

دهکده‌های اقتصاد مقاومتی با رویکرد مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر و همچنین محرومان در خوزستان و چند استان دیگر راه‌اندازی شده است

گزارش
دهکده‌هایی برای مهارت‌آموزی معتادان

سیده‌زهرا عباسی - خبرنگار

  آخرین آمار منتشر شده از سوی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نشان می‌دهد ایران حدود ۴میلیون‌و۴۰۰هزار مصرف‌کننده مواد‌مخدر در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴سال دارد. هرچند طبق اعلام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، نرخ میانگین معتادان دنیا به نسبت جمعیت فعال، 5.5 و این رقم در ایران حدود 5.3درصد و پایین‌تر است، اما مهم‌ترین عامل نگرانی در این حوزه، بازگشت به چرخه مصرف ۸۰درصد معتادانی است که درمان می‌شوند. به همین دلیل کارشناسان تأکید می‌کنند ۴مولفه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی را در کاهش آمار اعتیاد باید کنار هم پیش برد؛ اتفاقی که پیش از این با اشتغال معتادان در برخی شهرک‌های صنعتی کشور آغاز شده بود و حالا با راه‌اندازی دهکده‌های اقتصادی مقاومتی در 2استان خوزستان و قم شکل جدی‌تری به‌خود گرفته است.

 4دهکده پایلوت در خوزستان
خوزستان از نظر اعتیاد وضعیت خوبی در کشور ندارد؛ بنابر اعلام دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر خوزستان، نرخ شیوع اعتیاد در آن بالاتر از میانگین کشوری است. با توجه به همین شرایط، پیشگیری از اعتیاد، درمان، کاهش آسیب، توانمندسازی و صیانت از بهبودیافتگان، اولویت کاری این استان در حوزه مواد‌مخطی امسال بوده است و خوزستان، امسال به‌عنوان یکی از 3استان فعال در حوزه جمع‌آوری معتادان متجاهر شناخته شده. حالا استاندار خوزستان از توسعه و ایجاد 4دهکده اقتصاد مقاومتی برای توانمندسازی معتادان متجاهر خبر می‌دهد و با بیان اینکه در خوزستان با 2گروه معتاد مواجه هستیم به همشهری می‌گوید: گروه اول معتادانی هستند که در کنار خانواده زندگی می‌کنند و خودشان برای ترک اعتیاد به مراکز مورد نظر مراجعه می‌کنند. این افراد به کمپ‌های ماده15 منتقل می‌شوند و پس از گذراندن یک دوره 3ماهه به جامعه بازمی‌گردند. صادق خلیلیان گروه دوم را معتادان متجاهری می‌داند که از سوی نهادهای متولی ابتدا جمع‌آوری و سپس به کمپ‌های ماده16 (کمپ و اردوگاه نگهداری معتادان با رویکرد کار و درمان) منتقل می‌شوند و در این کمپ روند درمانی، فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی را فرامی‌گیرند تا پس از ترخیص از یک شغل مناسب برخوردار شوند.   استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه علاوه بر درمان مددجویان، توانمندسازی و مهارت‌آموزی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح می‌کند: با توجه به همین اهمیت 4دهکده اقتصاد مقاومتی در استان به‌صورت پایلوت ایجاد می‌شود که این دهکده‌ها اشتغالزایی و مهارت‌آموزی معتادان را دنبال می‌کنند. خلیلیان با بیان اینکه نخستین دهکده اقتصاد مقاومتی در شهرستان حمیدیه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، می‌گوید: 3دهکده دیگر در شهرستان‌های شوشتر، ایذه و اندیکا راه‌اندازی می‌شود. به‌گفته وی، در این دهکده‌ها فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کارگاه‌های خیاطی، رشته‌ها‌ و مشاغل فنی همچون جوشکاری، تراشکاری، تاسیسات، فعالیت‌های کشاورزی و تولید محصول در گلخانه، پرورش طیور و فعالیت‌های فنی و صنعتی مرتبط با صنایع کوچک دنبال می‌شود.

شهرک‌های کشاورزی، در دستور کار
استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد دهکده‌های اقتصاد مقاومتی را مسیری مناسب برای بازپروری مددجویان برای بازگشت به جامعه توصیف می‌کند و می‌گوید: این افراد در کنار بازگشت به زندگی پاک با یادگیری یک شغل مناسب می‌توانند پس از ترخیص، نیازهای اقتصادی خود و خانواده را تامین کنند. وی با تأکید بر اینکه این طرح به‌تدریج به دیگر شهرها و مناطق مورد نظر تعمیم و توسعه داده خواهد شد، می گوید: همچنین برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است تا در کنار این دهکده‌ها زمین‌های مناسب به‌منظور راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی با هدف تولید و اشتغالزایی راه‌اندازی شود که این مهم نیز عملیاتی خواهد شد.

تجربه قم از دهکده اقتصاد مقاومتی
پیش از این نیز از قم خبر رسیده بود استانداری این استان مرکزی با ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی موافقت و تأکید کرده است باید در این پروژه بازپروری معتادان مواد‌مخدر و مهارت‌آموزی آنها در اولویت بسیج سازندگی سپاه قرار بگیرد. دهکده اقتصاد مقاومتی قم در ۱۷کیلومتری جاده قدیم قم-کاشان به همت سازمان بسیج سازندگی و در زمینی به مساحت ۳۲۷هکتار در اردوگاه آیت‌الله بها‌ءالدینی برای پرورش انگور، باغ زیتون، شیلات و برخی محصولات کشاورزی دیگر اجرا و برای بیش از ۱۳۰نفر اشتغالزایی کرد.  محمود داودآبادی مسئول سازمان بسیج سازندگی قم ماهیت اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی را محلی برای ترک اعتیاد می داند و معتقد است با این طرح، دهکده اقتصاد مقاومتی نیز به محلی برای اشتغال افراد در حال ترک و رهاشده از اعتیاد تبدیل خواهد شد.
    علاوه بر خوزستان و قم، مازندران، کرمانشاه، مرکزی، اصفهان، سمنان و فارس هم تجربه‌هایی از اجرای دهکده‌های اقتصاد مقاومتی دارند و طبق اعلام مسئولان استانی، قرار است در ماه‌های پیش رو 12دهکده در مازندران و 1دهکده هم در کهگیلویه‌وبویراحمد راه‌اندازی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید