• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 1 آذر 1402
کد مطلب : 209947
+
-

دورهمی خلاقیت‌ در دهکده صنایع فرهنگی

مدل دهکده صنایع خلاق و فرهنگی طراحی شده است و نیاز به 8هکتار زمین برای تاسیس دارد

گزارش
دورهمی خلاقیت‌ در دهکده صنایع فرهنگی

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

مدل تاسیس دهکده صنایع خلاق و فرهنگی طراحی شده و انتظار می‌رود به‌زودی ساخت آن آغاز شود. این خبری بود که رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری نرم و صنایع فرهنگی اعلام کرد. هدف از تاسیس این دهکده، ایجاد سکوی تجارت و خدمات در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، ساماندهی فرایند تولید، عرضه، بازاریابی و صادرات کالاهایی است که مرتبط با این حوزه هستند. مشابه این دهکده‌ها در کشورهای دیگر ازجمله چین، هند و بعضی از کشورهای غربی تاسیس شده است. دهکده صنایع خلاق و فرهنگی مکانی برای گردهم آمدن نیروهای خلاق و صاحب ایده است که قابلیت ساماندهی فعالیت‌ها و رفع نیازمندی‌های آنها را دارد.

دهکده صنایع خلاق و فرهنگی چیست؟
پیش از این، بعضی از استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های گوناگون، یا حتی برخی به‌صورت انفرادی فعالیت‌هایی در حوزه‌های فرهنگی داشته‌اند. با این حال، یک دهکده صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند تبدیل به محلی برای اجتماع فعالان این حوزه شود که مزایایی برای آنها در بر دارد. به‌گفته محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، در کشورهایی مثل چین، هند و بعضی از کشورهای غربی، مجموع توانمندی‌های حوزه صنایع خلاق شامل تولید، فروش و مراحل مختلف را در جاهایی تحت عنوان دهکده صنایع خلاق، گرد هم جمع می‌کنند.

چرا دهکده صنایع خلاق و فرهنگی؟
رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، هدف از تاسیس این دهکده را ایجاد سکوی تجارت و خدمات مختلف در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، ساماندهی فرایند تولید، عرضه، بازاریابی و صادرات کالاهایی عنوان می‌کند که در این حوزه فعال هستند. ایمانی خوشخو همچنین ایجاد و تثبیت اشتغال در این حوزه و تقویت کشور در بخش صنایع خلاق در سطح جهانی را به‌عنوان اهداف اصلی این طرح اعلام می‌کند: «ما دهکده را فقط یک بازار نمی‌بینیم. اینجا فضایی است که باید همه این اهداف در آن محقق شود.»

نیاز به 8هکتار زمین
رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق با اشاره به اینکه مدل تاسیس این دهکده طراحی شده، می‌گوید: «از آنجا که این دهکده، پروژه بزرگی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جهاد دانشگاهی قبول کردند این پروژه را بسازند.» ایمانی خوشخو تأکید می‌کند که این دهکده ۷ تا ۸ هکتار زمین لازم دارد و باید نقطه‌ای برای آن انتخاب شود که در دسترس‌ باشد.

اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی
ارزش صادرات جهانی کالا و خدمات خلاق و فرهنگی در سال۲۰۲۰ به یک‌میلیاردو۵۲۴ میلیون دلار رسید. این میزان، ۸.۶درصد از ۱۷.۸تریلیون دلار صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد. درحالی‌که چین، آمریکا، ایتالیا و آلمان کشورهای موفق این حوزه به شمار می‌آیند و ۵۰میلیون شغل در سراسر جهان با همین فرمول ایجاد شده، اما کشور ما جایگاه مناسبی در زمینه تولید ندارد. این در حالی است که به‌گفته ایمانی خوشخو، ما در ایران از لحاظ منابع و برخورداری از ظرفیت‌های فرهنگی جزو ۱۰کشور برتر دنیا هستیم.

نمایشگاهی برای تبلور صنایع فرهنگی
ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا دوم آذر در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ ادامه دارد، گفت: «درمجموع ۵۰شرکت در این نمایشگاه حضور دارند. شرکت‌های منتخب پارک که محصولات موفق و نهایی شده دارند در این نمایشگاه هستند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید