• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 اسفند 1400
کد مطلب : 154809
+
-

‌وضعیت قرمزخون درسیستان ‌و بلوچستان

ذخایرخونی استان به‌کمتر ازیک روز رسید

سیده زهرا عباسی  - خبرنگار

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از کمبود خون در کشور خبر می‌دهد. به ‌گفته مصطفی جمالی، پیش از شیوع کرونا شاخص اهدای خون در کشور ۲۵نفر در هزار بود و پس از کرونا به ۲۳نفر در هزار رسیده است. با وجود اینکه او تأکید می‌کند شرایط بحرانی نیست، اما از سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان استانی با آمار بالای بیماران تالاسمی(یکی از مهم‌ترین گروه‌های نیازمند به خون) یاد می‌شود ذخایر خونی وخیم است و در برخی از گروه‌ها مانند گروه خونی O و A ذخایر کمتر از یک‌روز است. سرپرست اداره کل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان با اشاره به وضعیت خاص ذخایر خونی کشور با توجه به پیک ششم کرونا، تعطیلات عید و ماه رمضان به همشهری می‌گوید: مصرف روزانه خون استان حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰واحد و اهدای خون روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰واحد است.
رضا عباسی با بیان اینکه در سیستان‌وبلوچستان بیش از 3200بیمار تالاسمی نیازمند اهدای خون هستند، می‌افزاید: بیشترین خون اهدا شده از سوی این بیماران مصرف می‌شود.
به‌گفته وی، هم‌اکنون خون مورد نیاز سیستان‌وبلوچستان از سوی استان‌های معین در حال تامین است، اما باید فرهنگسازی ‌طوری باشد که استان‌ها خودکفا باشند و اهدای خون به‌صورت مستمر صورت گیرد. عباسی با بیان اینکه در حالت ایده‌آل ذخایر خونی باید برای 4، 5روز باشد، اظهار می‌کند: اهدای خون یک نذر و یک کار خیر است. از مردم می‌خواهیم به مراکز اهدای خون بیایند و در این کار خیر شریک شوند. هر یک نفر با اهدای خون می‌تواند جان 3نفر را نجات دهد. سرپرست اداره کل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار بالای تصادف‌ها در استان این موضوع را هم بر مصرف فراورده‌های خونی مؤثر می‌داند و تأکید می‌کند که علاوه‌بر پهناوری و طول بالای جاده‌ها باید فکری برای فرهنگسازی و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی هم کرد.
از ابتدای امسال تاکنون ۶۵هزار و ۱۵نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان‌‌وبلوچستان مراجعه کردند که ۵۱هزار و ۹۷۹نفر آنان موفق به اهدای خون شدند. متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فراورده‌های خونی استان ۱۵هزار و ۵۶۱واحد است و بر همین اساس، میزان اهدای خون حدود ۶۰درصد نیاز استان را تامین کرده است.   از ابتدای سال تاکنون ۴۷هزار و ۵۶واحد خون از سایر استان‌ها به‌ویژه شهرهای سمنان، بجنورد، بیرجند و زنجان دریافت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید