• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 اسفند 1400
کد مطلب : 154808
+
-

مشکلات قلبی سوغات ناخوشایند کرونا

بررسی بیماران بهبود یافته کووید-19نشان می‌دهد که انواع بیماری‌های قلبی باوجود گذشت یک سال از زمان بهبودی در کمین این افراد است

خبر
مشکلات قلبی سوغات ناخوشایند کرونا

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

بیش از 2 سال از شروع همه‌گیری کووید-19می‌گذرد و دانشمندان هر روز با ابعاد جدیدی از این بیماری مرموز آشنا می‌شوند. یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد علائم و عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری بیشتر از آن چیزی است که از ابتدا به‌نظر می‌رسید.
به گزارش سی ان ان، مطالعه اخیر درباره اثر کووید بر سلامت قلب نشان داده است که افراد مبتلا شده به کووید-19حداقل یک سال پس از بهبود، به‌شدت در خطر بیماری‌های قلبی هستند. در این مطالعه منتشر شده در مجله Nature Medicine داده‌های پایگاه‌های اطلاعات ملی مراقبت‌های بهداشتی آمریکا با پیگیری 153هزار نفر با پیشینه ابتلا به کووید-19و یک سال پس از بهبودی استفاده شده است.

هم کووید، هم مشکل قلبی
در مقایسه با افرادی که هرگز به کووید مبتلا نشده‌اند، مبتلایان به این بیماری بیشتر احتمال بروز علائمی شامل التهاب قلب، نارسایی، آریتمی، حمله قلبی، سکته مغزی و لخته خون در درازمدت را داشتند. به این ترتیب، افراد مبتلا به عفونت‌های قبلی کووید-19، 60درصد بیشتر احتمال دارد به هرگونه مشکل قلبی مبتلا شوند که در این میان آمبولی ریه، تهدید‌کننده زندگی است.
زیاد آل‌علی، رئیس مرکز تحقیق و توسعه سنت‌لوئیس می‌گوید: مورد نگران‌کننده این بود که این خطر حتی در افرادی که به‌طور بسیار خفیف بیمار شده یا نیازی به بستری شدن نداشتند، مشهود بود. با شدید شدن بیماری، ریسک بیماری‌های قلبی در مدت زمان طولانی نیز افزایش یافته است. افرادی که در ICU بستری شدند بالاترین ریسک بیماری‌های قلبی را پس از بهبودی دارند. احتمال آمبولی ریه در افرادی که در بیمارستان بستری نشده بودند، دو برابر بیشتر از افرادی بود که مبتلا به کووید-19نبودند و افرادی که در ICU تحت درمان قرار گرفتند، بیش از 21برابر بیشتر در معرض آمبولی ریه قرار داشتند. این خطر در تمام سنین، جنسیت، نژاد ، افراد سیگاری و چاق با فشار خون بالا نیز دیده شده است.
افرادی با پیشینه ابتلا به کووید-19طی یک سال پس از بهبودی 5برابر بیشتر احتمال توسعه میوکاردیت - التهاب عضلات قلب- را داشتند. با اینکه مطالعات نشان داده است میوکاردیت ممکن است یک واکنش نادر به واکسن‌های مبتنی بر پلتفرم mRNA باشد، این تحقیق به این نتیجه رسیده است که خطر میوکاردیت پس از ابتلا به کووید فارغ از شرایط واکسیناسیون، مشهود است.
اگرچه این مطالعه دارای حجم نمونه قوی بود، اما اکثر افراد حاضر در آن مردان سفیدپوست بودند. علاوه بر این، از آنجایی که دوره ثبت نام در مطالعه در 15ژانویه 2021، واکسیناسیون کووید-19به‌طور گسترده در دسترس نبود  تقریبا هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان قبل از ابتلا، واکسینه نشده بودند.

بیماری غیرمعمول
طبق گفته آل علی، آریتمی‌ها مانند فیبریلاسیون دهلیزی یک مشکل قلبی شایع پس از ابتلا به کووید-19است. نیکا گلدبرگ، یک متخصص قلب و مدیر پزشکی آتریا نیویورک‌سیتی به سی‌ان‌ان می‌گوید: من افراد زیادی را معاینه کرده‌ام که با شکایت درباره آریتمی یا تپش قلب زیاد پس از کووید به من مراجعه کردند. آنها می‌گفتند که در چند ماه گذشته، چندین بار دچار بالا و پایین شدن ضربان قلب شده‌اند.
طبق گفته گلدبرگ، افرادی که به کووید یا سایر بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند، می‌توانند به مشکلاتی مانند سندروم تاکی کاردی ارتواستاتیک که در آن ضربان قلب فرد پس از برخاستن بالا می‌رود، دچار شوند. با هیدراتاسیون مناسب این علائم به‌خودی خود بهبود می‌یابند. در برخی افراد که علائم ادامه‌دار باشد درمان‌های دارویی نیاز است. اما این مشکل در سایر بیماری‌های ویروسی، به‌شدت
کووید-19ظاهر نشده است.
گلدبرگ همچنین تأکید می‌کند با اینکه مشکلات قلبی ناشی از کووید در افرادی که فاکتورهای خاص ریسک‌پذیری را دارند انتظار می‌رود، اما این مشکلات در افرادی که سابقه مشکل قلبی ندارند نیز دیده می‌شود.
به این ترتیب او تأکید می‌کند طبق یافته‌های جدید باید مسیر تفکر پزشکان و متخصصان درباره کووید و سلامت قلب تغییر یابد. پزشکان باید درک کنند که حالا کووید یک عامل خطر قلبی به‌حساب می‌آید مانند دیابت ، فشار خون و کلسترول به‌عنوان ریسک مشکلات قلبی.
هنوز مشخص نیست که چرا کووید-19به‌عنوان یک ویروس تنفسی، چنین تأثیر حیاتی روی سیستم قلبی می‌گذارد. اما طبق گفته آل علی یک نظریه نشان می‌دهد که چگونه گیرنده‌ای که ویروس برای ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند، معمولا در سلول‌های قلب یافت می‌شود. بنابراین پروتئین اسپایک کووید-19به‌عنوان کلید ورود به قلب افراد عمل می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید