• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225535
+
-

اما و اگرهای موج تابستانی کرونا

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

براساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا یک زیرسویه جدید ویروس کرونا با سرعت انتقال بالا، در این منطقه شیوع پیدا کرده است. KP.2 یکی از انواع به ‌اصطلاح زیرسویه‌های FLiRT است که از زیرسویه JN.1 پیشی گرفته و به نوع غالب ویروس کرونا در این کشور بدل شده است. آمارها نشان می‌دهند بیش از یک چهارم موارد ابتلا در آمریکا -تقریبا دو برابر JN.1 - ناشی از سویه جدید است.دکتر اندی پکوز، ویروس‌شناس در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ، در این‌ باره گفته: «ویروس کووید-19 جهش‌هایی دارد که باعث می‌شود آنتی‌بادی‌هایی که از واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری در بدن خود ایجاد کرده‌اید، دیگر به ویروس متصل نشوند که به آن فرار از ایمنی گفته می‌شود. این یک الگوی آشنا در مسیر تکامل ویروس کووید-19 است، اما کارشناسان می‌گویند هنوز به اندازه کافی نمی‌دانیم که تغییرات بعدی دقیقا کجا رخ می‌دهند یا چگونه بر نحوه حرکت ویروس تأثیر می‌گذارند.»
این در حالی است که زیرگونه‌های فلیرت با افزایش قابلیت انتقال، موج احتمالی شیوع تابستانی را به یک تهدید واقعی تبدیل کرده و این در حالی است که شیوع کرونا در تابستان‌های سال‌های گذشته هم بسیار جدی بود، اما درباره سویه جدید سطح دقیق خطر برای تابستان امسال نامشخص است.پکوز درباره نگرانی از شدت بیماری‌زایی زیرسویه جدید کرونا هم توضیح داده «از نتایج آزمایشگاه‌ها فهمیدیم که انواع فلیرت به اندازه سایر زیرمجموعه‌های اومیکرون قابل انتقال به‌نظر می‌رسند. به این معنی که آنها واقعا مسری هستند. اما به ‌نظر نمی‌رسد که بیماری شدیدتر باشد یا هر نوع بیماری را ایجاد کنند که از نقطه‌نظر علائم بالینی متمایز باشد.
درحالی‌که زیرسویه‌های فلیرت احتمالادر تابستان امسال خطراتی را به همراه خواهد داشت، اما کارشناسان نگرانی‌هایی را درباره پاییز مطرح می‌کنند. پکوز در این‌باره هم توضیح داده: «پاییز احتمالا زمانی است که باید منتظر افزایش موارد کووید باشیم. اگر گونه‌ای هم در اطراف داشته باشیم که دارای تعداد زیادی از این جهش‌ها و فرار از ایمنی باشد، در این صورت پتانسیل زیادی در پاییز برای افزایش موارد ابتلا وجود خواهد داشت.»
او تأکید کرده که به ‌دلیل ایجاد مصونیت بیشتر در بدن انسان‌ها، ویروس در حال حاضر به شرایط بهتری برای انتقال نیاز دارد و این شرایط احتمالا در پاییز رخ می‌دهد؛ درست زمانی که هوا سردتر می‌شود، مردم زمان بیشتری را در محیط‌های سرپوشیده‌ سپری می‌کنند و احتمال انتقال ویروس تنفسی بیشتر می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید