• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154318
+
-

سامانه‌ای برای کنترل پایگاه‌های مدیریت بحران

معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره به‌روز رسانی و آماده بودن تجهیزاتی که برای روز مبادا در پایگاه‌های ستاد بحران نگهداری می‌شود با اشاره به برنامه‌های اجرا شده و طرح‌هایی که درحال انجام شدن است، اطمینان می‌دهد که مشکل و نگرانی از این بابت وجود ندارد. گفت‌وگوی کوتاه همشهری با عزیز‌الله سلیمی‌طاری، رئیس اداره آمادگی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران را در ادامه می‌خوانید.

درصورت بروز هرگونه حادثه احتمالی، تمام تجهیزات و ابزارهای موجود در پایگاه‌های ستاد بحران آماده عملیات و استفاده هستند یا وسایل معیوب و تاریخ گذشته هم در بین آنها وجود دارد؟
درمجموع 350هزار قلم کالا در 100پایگاه ستاد بحران وجود دارد که در قالب «طرح نت» (نگهداری و تعمیرات) به‌صورت منظم و دوره‌ای رصد می‌شوند. بر همین اساس ساعت 9صبح نخستین دوشنبه هر ماه تمام تجهیزات پایگاه‌های شهر تهران به‌صورت هماهنگ گردگیری، تمیزکاری، روغن‌کاری شده و درصورت نیاز اورهال و تعمیر می‌شوند. طبق آخرین آمار و بررسی‌ها که حدود یک ماه قبل انجام شده است، هیچ‌کدام از ابزار و تجهیزات موجود در پایگاه‌ها تاریخ انقضا گذشته، معیوب و غیرقابل استفاده نیستند؛ مگر اینکه در یک ماه اخیر تاریخ انقضای برخی از اقلام مانند باتری‌ها و کپسول‌های اطفای حریق سررسید شده باشد که در بازدید ماهانه این موارد هم بررسی و جایگزین می‌شود. برخی از تجهیزات مانند کلاه‌های ایمنی هم با اینکه شرکت سازنده زمانی را به‌عنوان تاریخ انقضا روی آنها درج کرده، اما همچنان قابل استفاده هستند و حتی زمانی که کلاه‌های جدید خریداری می‌شود، آنها را دور نمی‌ریزیم.
پس مشکل و کمبودی در زمینه تجهیزات نداریم؟
در بخش‌هایی نیاز به تجهیزات بیشتر داریم؛ برای مثال ما باید برای 10میلیون نفر تجهیزات و امکانات داشته باشیم، اما در هر پایگاه ما 200شلتر باکس موجود است که تا رسیدن به تعداد مورد نیاز فاصله زیادی داریم. شلتر باکس شامل لوازمی مانند پتو، رادیو، چراغ قوه، ظرف غذاخوری و مواردی از این دست است که فرد تا 72ساعت می‌تواند از آنها استفاده کند.
برای مدیریت بهتر و سریع‌تر تجهیزات موجود در پایگاه‌ها طرح و برنامه ویژه‌ای ندارید؟
قرار است تمام تجهیزات و ادوات ریز و درشت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در یک سامانه ثبت و به شکل آنلاین رصد و مدیریت شود. درگام نخست تمام تجهیزات در سامانه فاینانس شهرداری ثبت شده‌اند. تمام ابزار و تجهیزاتی که از انبارها خارج و  وارد می‌شود در این سامانه به ثبت می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید