• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154288
+
-

آمریکا و شاه

تاریخ ایران
آمریکا و شاه

کتاب «آمریکا و شاه» نوشته «استفن مک گلینچی» را محمد شمس‌الدین عبداللهی نژاد به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تصرف سفارت آمریکا در ایران در سال ١٩٧٩، همه تماس‌های دیپلماتیک میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران قطع شد. گرچه چند دهه از آن زمان گذشته است اما روابط دوکشور همچنان خصمانه باقی‌مانده و بی‌اعتمادی متقابل آن را فرا گرفته است. با این حال ایران و آمریکا پیش از سال ١٩٧٩ رابطه متفاوتی داشته اند.
پرداختن به رابطه تسلیحاتی ایران و آمریکا در دوران محمدرضا شاه برای تحلیل واقع‌بینانه روابط دوکشور در آن برهه و بلکه امروز، ضروری است؛ این کتاب از اندک کوشش‌های دانشورانه در این حوزه به شمار می‌آید. مولف که مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه غرب لندن است، نشان می‌دهد که فضای کلی جنگ سرد، تعیین‌کننده بسیاری از جنبه‌های رابطه تسلیحاتی تهران و واشنگتن  پیش از سال١٩٧٩ بوده است. کتاب حاضر، به‌منظور ارزیابی این  ادعا، میزان قابل توجهی از منابع آرشیوی آزاد شده را افزون بر زندگینامه‌ها و منابع دست دوم بررسی می‌کند تا رابطه تسلیحاتی بین ایالات متحده و ایران را به کلی بازسازی کند.
انتشارات ققنوس اخیرا این کتاب 344صفحه‌ای را به بهای 88هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید