• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151806
+
-

پای صحبت‌های نویسنده کتاب «تور تورنتو» که به یاد یکی از شهدای پرواز اوکراین نوشته شده است

جوانی با دلمشغولی‌هایی امروزی

گپ
جوانی با دلمشغولی‌هایی امروزی

به تازگی به همت انتشارات روایت فتح کتابی با عنوان «تور تورنتو» با موضوع روایتی از زندگی دانشجوی شهید حادثه پرواز اوکراین، «امیرحسین قربانی» چاپ و روانه بازار نشر کرده است. «محمدعلی جعفری» نویسنده کتابی با قلمی روان و جذاب عاشقانه‌های یک روز خانواده قربانی را روایت می‌کند؛ از دل دادن‌ها و دل بریدن‌ها و از فرزندی که بعد از تیک‌آف هواپیمای۷۵۲ به آغوش‌شان بازنگشت. به این بهانه با نویسنده کتاب گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

نویسنده کتاب درباره انگیزه‌های نوشتن این کتاب می‌گوید:«یکی از استادان پیشنهاد نوشتن کتاب از این شهید بزرگوار را داده و گفتند ظرفیت خوبی برای پرداختن و نگارش دارد. آشنایی من با شهید قربانی فقط در این حد بود که زمان شهادت‌شان مطلع شدم که اهل یزد بوده و در جریان مراسم تشییع‌شان قرار گرفتم. آن زمان چند کتاب و پروژه دیگر داشتم و سرم شلوغ بود اما یک جلسه دیدار با خانواده شهید کافی بود تا نمک‌گیر و مشتاق نوشتن شوم». جعفری از روند نوشتن کتاب می‌گوید:«چون این داغ برای خانواده بسیار سنگین بوده و بعد از ۲سال این عزیزان تحت‌تأثیر و عزادار بودند، مراحل مصاحبه سخت پیش رفت و نمی‌توانستم خیلی رسمی از این عزیزان مصاحبه بگیرم. روزهای زیادی را مدام صبح تا شب به منزل‌شان رفته یا در فضاهایی با آنها همراه می‌شدم تا حین این رفاقتی که ایجاد شده و از لابه‌لای این صحبت‌ها خرد‌خرد اطلاعاتی را از امیرحسین بگیرم. این یکی از سختی‌های کارم بود. البته برای خانواده به‌ویژه پدر و مادر هم خیلی سخت بود که از امیرحسین بگویند. من هم حوصله کردم و خرد‌خرد مصاحبه‌های کوتاه‌کوتاه گرفته و در نهایت توانستم خروجی از آنها دربیاورم».

یک الگوی خوب برای جوان‌های امروزی
نویسنده کتاب معتقد است امیرحسین مثل هر جوان امروزی، دلمشغولی‌هایی امروزی داشت؛ توجه به نوع پوشش، صورت و تناسب اندامش او را به جلسات لیزیک جوش صورت و کراتینه کردن مو و رفتن به باشگاه بدنسازی و… کشانده بود اما با همه این دغدغه‌های جوانانه، در بستر یک زندگی پاک و مومنانه بود. جعفری می‌گوید:«در کتاب مصداق‌هایی آوردم که با اینکه در کشوری چون کانادا و دور از خانواده زندگی کرده و همه‌‌چیز برای به قول معروف جوانی کردنش مهیا بوده اما با توجه به مصاحبه‌هایی که در این زمینه داشتم دریافتم که بسیار پاک و عفیف زندگی کرده بود. نکته دیگر تمام کوششی بود که برای رسیدن به هدف انجام داده بود. او زمان زیاد و تلاش شبانه‌روزی که برای هماهنگی مهاجرت و ادامه تحصیلش صرف کرده بود و برای من خیلی مهم بود. اینها به‌نظرم برای جوان امروزی یک الگوی خوب و سازنده می‌تواند باشد».

حاشیه‌ها را کنار گذاشتم
جعفری حاشیه‌هایی که درباره این سانحه وجود داشت را کنار گذاشته و دغدغه خودش را نوشته است: «دغدغه من روایت انسانی از این شخصیت بود، فارغ از همه صحبت‌ها، انتقادات و اظهارنظرهایی که درباره علت این حادثه مطرح بود. چون هنوز هم پرونده این سانحه هوایی باز هست و من به این ماجرا نپرداختم. مسئله من مواجهه این خانواده با نوع حیات این جوان و دغدغه‌هایی که داشته برای من مهم بود. البته از آن روزها هم گفتم اما خیلی وارد ماجراها و حواشی این حوادث نشدم. به این موضوع در جای دیگری باید پرداخته شود و به‌نظرم آدم خودش را می‌خواهد. خدا را شکر تاکنون بازخوردهای این کتاب خیلی خوب بوده و کسانی که خواندند با شخصیت و فضای این کتاب ارتباط خوبی برقرار کرده بودند. در همین زمان کم به چاپ چهارم رسیده است».

درباره نویسنده
محمدعلی جعفری، نویسنده جوان ۳۴ساله اهل یزد است که از سال۸۶ نویسندگی در حوزه‌های مختلف را دنبال کرده اما شاخص‌ترین آثارش در حوزه دفاع‌مقدس است. تاکنون زندگینامه داستانی شهید مصطفی چمران، شهید عباس دوران و شهید مصطفی ردانی‌پور را نوشته و مجموعه داستان به نام «شغل شریف» و رمان «خانه مغایرت» به قلم او منتشر شده است. 2کتاب «عمار حلب» و «قصه دلبری» نیز ویژه شهدای مدافع حرم از دیگر آثار جعفری است. «سفرنامه سوریه» و کتاب «سربلند» (زندگینامه شهید حججی) و کتاب «آرام جان» (زندگی شهید حدادیان) را هم نباید از قلم انداخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید