• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218867
+
-

یحیی نیازی، نویسنده و پژوهشگر دفاع‌مقدس:

پاسخ به شبهات برای مخاطب امروزی جذاب است

پاسخ به شبهات برای مخاطب امروزی جذاب است

فرناز ایزدبین-روزنامه‌نگار

این سؤال مطرح هست که در شرایط فعلی چه ضرورتی است که رسانه‌ها به موضوع پایداری، ایثار و مقاومت بپردازند؟ و با توجه به مقتضیات زمانه، چه نوع تولید محتوایی می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. برای پاسخ به این سؤالات سراغ یحیی نیازی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع‌مقدس رفتیم. او علاوه بر پاسخ دادن به این سؤال‌ها، چند پیشنهاد و ایده‌ برای روزنامه‌نگاران در زمینه روایتگری مطرح کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

ضرورت روایت درست در جنگ روایت‌ها
موضوع پایداری چه در انقلاب، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه الان که درگیر یک جنگ تمام‌عیار شناختی ‌یا جنگ روایت‌ها هستیم، یک ضرورت تام و اجتناب‌ناپذیر است. این به این دلیل است که حوادثی که در این محورها رخ می‌دهد، درس‌آموز است و می‌تواند برای جامعه امروز و آینده مؤثر باشد. نکته دوم اینکه بسیاری از این اتفاقاتی که امروز در جامعه ما، منطقه و در کل جهان اسلام می‌افتد، سرمنشأ آن همین موضوع مقاومت است. در آموزه‌های دینی ما بسیار بر مقاومت تأکید شده است. شرایط ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا ایجاب می‌کند که این مسیر ادامه پیدا کند. در امتداد این مسیر، رسانه‌های جمعی برای توضیح و تبیین می‌توانند کمک مؤثری کنند. نکته سوم این است که پرداختن به موضوع مقاومت، محور انسجام و وحدت ملی است.

شناخت مخاطب و ذائقه او ضروری است
مهم‌ترین مسئله ما در انتقال پیام شناخت مخاطب و توجه به ذائقه امروزی اوست. اگر ما این شناخت را داشته و با این ذائقه ارتباط برقرار کنیم، می‌توانیم محتوای غنی‌تر و جذاب‌تری تولید کنیم. امروز با نسل جدیدی روبه‌رو هستیم که دارای ویژگی‌های خاصی هستند. این نسل کم‌حوصله و پر‌مشغله است و البته پرسشگر. اگر به همین 3 مؤلفه و مؤلفه‌های شبیه این نگاه کنیم، مسیر ما برای تولید محتوای جذاب‌تر باز می‌شود. مخاطب ما مخاطبی است که به کارهای طولانی توجهی ندارد؛ سریع می‌خواهد اصل مطلب را بگیرد حتی اگر کاذب باشد. نسل به‌اصطلاحZ امروزی مشغله‌های زیادی ‌برای خودش ایجاد کرده و در عصر انفجار اطلاعات زندگی می‌کند و چیستی و چرایی هر مطلب را از منتشرکننده آن می‌پرسد. بنابراین محتوایی مناسب خواهد بود که بتواند متناسب با این ذائقه و این شرایط تولید شود. ما باید بتوانیم لابه‌لای این همه اطلاعاتی که به آنها داده می‌شود، اطلاعات جذاب به او بدهیم.

لزوم صداقت و شفافیت
اساسا در روایت ماجراها هر‌قدر صداقت و شفافیت بیشتر باشد، بهتر است. دفاع‌مقدس وقایع قابل‌ملاحظه‌ای دارد و اتفاقات مهم و تأثیرگذاری در آن رخ داده است و باید واقعیت‌ها را همانگونه که هست، به مخاطب منتقل کنیم؛ بی‌آنکه بخواهیم از غلو، تحریف و جابه‌جایی موضوعات استفاده کنیم. به این صورت حتما جذاب‌تر خواهد بود.

همشهری می‌تواند پرچمدار باشد
 با توجه به ذائقه نسل جدید بهتر است متون کوتاه، روایت دقیق و صحیح و مستند و مستدل، در قالب‌های آنلاین و کوتاه و جذاب تهیه و منتشر کنیم. رسانه همشهری می‌تواند در این زمینه پرچمدار باشد که مابقی جراید و رسانه‌ها هم منعکس کنند.

پاسخگویی به شبهات
همشهری می‌تواند در یک ستون یا صفحه پایداری با کمک کارشناسان و پژوهشگران این حوزه به شبهات پاسخ دهد. در سال‌های اخیر شبهات، ابهامات و تحریف‌های بسیاری مطرح شده که نیاز است با صداقت و اطلاعات درست به مخاطب توضیح داده شود. پاسخ به شبهات یکی از جذاب­‌ترین موضوعاتی است که اگر شروع و سلسله مباحثی به مخاطب منتقل شود، می‌تواند جریان‌ساز و پرمخاطب شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید