• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150787
+
-

لندن ؛‌ شهر‌ تندیس‌های مردانه

دریچه
لندن ؛‌ شهر‌ تندیس‌های مردانه

آمار و ارقام برای کشف واقعیت و حقیقت گاهی یکی از بهترین ابزار‌های ممکن است. برای نمونه در کشور‌هایی که مقامات آن دم از تساوی حقوق زن و مرد یا رنگین‌پوستان با سفید‌پوستان می‌زنند فقط یک پژوهش درست و درمان می‌تواند فاصله ادعای آنها با واقعیت را نشان دهد. هرچند این فاصله در برخی کشور‌ها نجومی و در برخی کشور‌های دیگر با چند فرسخ هم قابل اندازه‌گیری است؛ اما به‌بهانه پژوهشی که در بریتانیای (نه‌چندان کبیر این روز‌ها) انجام شده این اختلاف ادعای مقامات و واقعیت را در انگلستان و به‌ویژه پایتخت آن بررسی می‌کنیم. آنطور که ایندیپندنت و دیلی‌میل گزارش کرده‌اند طی مطالعه‌ای  که توسط مؤسسه خیریه «آرت یو‌کی» (Art UK) انجام شده شمار تندیس‌های زنان تأثیرگذار در لندن کمتر از مردان و حتی کمتر از تندیس حیوانات است. نتایج این پژوهش پرسروصدا و جنجالی نشان داد در لندن بیش از ۷۹درصد از کل مجسمه‌هایی که به یادبود افراد نام‌گذاری شده‌اند درباره مردان هستند و سهم زنان فقط 4درصد است که در مقابل سهم 8درصدی تندیس‌های حیوانات بسیار قابل توجه و تامل است.
همچنین فهرست مردان رنگین‌پوستی که در لندن تندیس یادبود دارند نیز کوتاه است. ماهاتما گاندی، رابیندرانات تاگور برنده جایزه نوبل، لوری کانینگهام، نلسون ماندلا، ماهومت ویونومون، تیری هنری و دامیلولا تیلور سهم جامعه رنگین‌پوست لندن از نمایه‌های شهری هستند. البته از این شمار تندیس‌های فقط مردانه باید چندتایی از تاجر‌های برده‌ را - که مردم در ژوئن سال2020 میلادی و طی اعتراض‌های موسوم
‌ به «جان سیاهان‌ مهم است» در بریستول انگلستان پایین کشیدند - کم کرد. به‌دنبال انتشار نتایج این پژوهش در آینده‌ای نزدیک باید منتظر واکنش شهرداری لندن (شهر تندیس‌های مردانه) بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید