• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207398
+
-

یک روایت زنانه از رنجی مردانه

مستند «کوهستان، یک روایت زنانه» که یکشنبه ساعت۲۱ از شبکه مستند سیما پخش ‌شد، سراغ پیامدها و تبعات کولبری در خانواده و اجتماع رفته‌ بود.
به ‌گزارش ایرنا، مستند کوهستان یک روایت زنانه به کارگردانی ریبوار محمودپور است که در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و از شبکه مستند سیما نیز پخش شد.
محمودپور درباره سوژه این مستند توضیح داد و گفت: در این مستند سراغ پیامدها و تبعات کولبری در خانواده و اجتماع رفته‌ایم. تمرکز اصلی این مستند، گفت‌وگو با خانواده به‌ویژه زنان کولبران و مشکلاتی است که به واسطه این شغل درگیرش می‌شوند. بر همین اساس، سراغ همسر، مادر یا خواهر یک کولبر رفته‌ایم و درددل‌های آنان را می‌شنویم. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت این مستند یک روایت زنانه از رنجی مردانه است.
وی با اشاره به تبعات اجتماعی و خانوادگی کولبری گفت: یکی از مهم‌ترین تبعات کولبری، انتظاری است که زنان خانواده می‌کشند تا مردانشان دوباره به روستا برگردند. اضطرابی که آنها دارند از اینکه مبادا مردشان در کوه جانش را از دست بدهد یا اتفاق هولناکی برایش رخ بدهد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مستند است. علاوه‌بر این، سؤال اصلی اینجاست که اگر مرد کولبر سالم از کوه برگردد آیا می‌تواند پاسخگوی نیازهای شخصی، روحی و مالی خانواده‌اش باشد؟
این مستندساز خاطرنشان کرد:  کولبری تبعات اجتماعی نیز دارد. برای مثال وقتی یک کودک بزرگ می‌شود و از او می‌پرسند شغل پدرش چیست؟ اگر پاسخ دهد: کولبر! اتفاقات چندان مثبتی برای او به همراه ندارد. معتقدم تبعات کولبری بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم.
محمودپور درباره ایده ساخت این مستند گفت: همانطور که می‌دانید کولبری یکی از معضلات مهم کردستان و روستاهای آن است و همین موضوع تبدیل به دغدغه من فیلمساز شد. البته جالب است بدانید که کولبری هیچ تناسبی با فرهنگ ما ندارد. تاکنون مستندهای زیادی درباره پدیده کولبری ساخته شده و به ابعاد مختلف آن پرداخته است اما از آنجا که می‌خواستم به پیامدهای این اتفاق بپردازم سفر کردن به کوه و روایت خود کولبران را رها کرده و به جایش در میان خانواده‌های آنان رفتم.
وی درباره فرم روایی این مستند نیز توضیح داد و گفت: آقای ابراهیمی یکی از کولبران کردستان است که در سفرهایی که به کوهستان داشتم با او آشنا شدم، سراغ خانواده او رفتیم و با آنها گفت‌وگو کردیم. همچنین سراغ چند خانواده دیگر نیز رفتیم؛ به‌ویژه آنهایی که عزیزشان را در همین ماجرای کولبری از دست داده‌اند. حرف‌های آنان را نیز در فیلم به تصویر کشیدیم.
او درباره سختی‌های ساخت این مستند گفت: برای پیدا کردن این سوژه ۳بار به کوهستان رفتم و مدت‌ها درگیر پیدا کردن فردی بودم که بتوان فیلم را با محوریت او پیش برد. این مستند ۳۰دقیقه است.
ریبوار محمودپور کارگردانی، تصویربرداری و تهیه‌کنندگی این مستند را برعهده داشته و  می‌توان به تدوینگری توفیق امانی و صداگذاری آرش قاسمی نیز در این فیلم اشاره کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید