• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150402
+
-

هورامان

گردشگری
هورامان

چند وقت پیش بود که خبر رسید منظر فرهنگی هورامان بالاخره بعد از مدت‌ها تلاش در چهل‌وچهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر فوجوی چین بررسی شد و به ثبت جهانی رسید. هورامان با داشتن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع‌دستی و غذاهای محلی خود منحصربه‌فرد است.
این منطقه کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج و کامیاران و بخش عمده‌ای از سروآباد و مریوان و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود و پاوه به‌صورت کامل و بخش‌هایی از روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.
شواهد تاریخی و قدمت بالا، سبک خاص معماری، نوع سبک زندگی روستانشینان و جاذبه‌های متنوع دیگر منطقه هورامان موجب شده بود از سال ۱۳۹۵ بحث جهانی شدن منظر فرهنگی این منطقه مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شود. براساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰روستا را در این ۲استان غربی ایران شامل می‌شود، اما هم‌اکنون حدود ۶۰روستای آن به‌صورت بکر و دست نخورده باقی‌مانده است. شواهد باستان‌شناسی به‌دست آمده نشان می‌دهد قدمت هورامان به دوران پارینه‌سنگی میانی و به حدود ۴۰هزار سال قبل از میلاد مسیح(ع) برمی‌گردد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید