• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 9 آذر 1400
کد مطلب : 146796
+
-

خواندنی‌ها/ ادیبی از بشرویه


محمدحسین بُشرویه‌ای شــناخته شده به‌نام بدیع‌الزمان فروزانفر ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهشگر ادبی ایرانی و مدرس دانشگاه برجسته در زمینه زبان و ادبیات فارسی در بشرویه، از شهرهای خراسان جنوبی، به دنیا آمد. او یکی از مولوی‌پژوهان بزرگ امروزی بود و در این زمینه آثار ارزشمند گوناگونی را نگاشت. فروزانفر همچنین سال‌ها استاد کرسی‌دار ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نیز از کارمندان فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.
در سال ۱۳۱۴ هیأت ممیزه دانشگاه تهران، مرکب از نصرالله تقوی، علی‌اکبر دهخدا و ولی‌الله نصر، تألیف ارزنده او به نام تحقیق در زندگانی مولانا جلال‌الدین بلخی را ارزیابی و به او گواهی‌نامه دکتری اعطا کرد. فروزانفر در سال ۱۳۴۶ از استادی دانشگاه بازنشسته شد، اما همکاری خود را در تدریس در دوره دکتری ادبیات فارسی تا روزهای پایانی عمر ادامه داد. در همین زمان، عضویت مجلس سنا را یافت. مدتی نیز ریاست کتابخانه سلطنتی را به‌عهده گرفت. بدیع‌الزمان فروزانفر در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹ بر اثر سکته قلبی در ۷۳ سالگی درگذشت. او در باغ طوطی (صحن شاه‌عبدالعظیم) به خاک سپرده شد.  از میان آثار پرتعداد و مهم او می‌توان به «رساله در تحقیق احوال و زندگانی مولانا جلال‌الدین ‌محمد مشهور به مولوی»، «احادیث و قصص مثنوی»، «سخن و سخنوران»، «طریق عشق: شرح غزلیاتی چند از حافظ»، «تاریخ ادبیات ایران: بعد از اسلام تا پایان تیموریان»، «زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی»، «ساخت‌واژه‌های مولوی در غزل‌ها» اشاره کرد.


سفر به آلپ ایران
ورزش و آن هم کوهنوردی می‌تواند علاقه‌مندان خاص خود را داشته باشد. در آستانه زمستان رفتن به نقاط برفگیر انتخاب کسانی است که چالش‌های گذر از مکان‎های سردسیر را دوست دارند. قله علم کوه در20کیلومتری جنوب‌غربی شهر کلاردشت و در استان مازندران واقع شده و بعد از دماوند دومین قله مرتفع ایران است. این منطقه به سبب برخورداری از قابلیت‌های مناسب کوهنوردی نظیر قله‌های مرتفع متعدد و یخچال‌ها و دیواره‌های صعب‌العبور و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، هر سال پذیرای هزاران طبیعت‌گرد، کوهنورد و صخره‌نورد از سراسر کشور و سایر نقاط جهان است. به علاوه وجود گونه‌های جانوری مثل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کبک‌دری هم به جذابیت این منطقه کوهستانی افزوده است. این ناحیه بزرگ کوهستانی با داشتن حدود 200قله با بیش از 4هزار متر ارتفاع از شمال به سواحل دریای مازندران و از غرب به دره رودخانه کرج چالوس از شرق به منطقه الموت و 3هزار و از جنوب به منطقه طالقان محدود می‌شود.


نامه‌هایی از کرمان به دوبلین
«نامه‌هایی از کرمان به دوبلین» اثری نوشته امیلی لاریمر که محمد قائد، انتخاب، ویرایش و ترجمه آن به فارسی را برعهده داشته است. این کتاب 450صفحه‌ای که توسط انتشارات کلاغ، منتشر شده حاوی 50نامه از امیلی لاریمر است. این نامه‌ها مربوط به زمانی است که نویسنده همراه با همسرش دیپلماتش در شهر کرمان زندگی می‎کرد. زمان نوشتار نامه‌ها به دوره احمدشاه و سال‌های 1913و 1914برمی‌گردد و اطلاعات جالب توجهی را از شرایط اجتماعی و سیاسی شهر کرمان، روابط نماینده دولت انگلیس با والی شهر، وضعیت معاش مردم و نوع زندگی آنها، معاشرت، آیین و سنت‌های مختلف نظیر مراسم تعزیه و سوگواری‌های مردم به‌دست می‌دهد.
لایمر اتفاقات مختلف را برای خانواده‌اش می‌نوشت و گاه به وقایع مهمی که در دوران نظارت کنسولگری بریتانیا در شهر کرمان اتفاق می‌افتاد نیز در نامه‌ها اشاره می‎کرد.
 این نامه‌ها به‌عنوان دست‌نوشته‌های شخصی در اختیار خانواده لاریمر بود. آنها تصمیم گرفتند که نامه‌ها را به موزه بریتانیا بسپرند و این محمد قائد، نویسنده و مترجم مطرح ایرانی بود که تصمیم گرفت آنها را ترجمه و در قالب یک کتاب منتشر کند.


کاروانسرای زین‌الدین در یزد
تعداد آثار کاروانسراهای مدور ایران آنقدر انگشت‎شمار است که زین‌الدین در میان آنها نگینی  درخشان محسوب شود. این بنای زیبا در دل کویرهای یزد در شهرستان مهریز و در ۶۰‌کیلومتری جاده یزد-کرمان قرار دارد. این بنای آجری متعلق به دوره صفوی که پلان دایره‌ای شکلی دارد، در مسیر جاده ابریشم واقع شده است. نقشه دایره‌‌ای و 5پلان نیم دایره (برج) چسبیده به دیوار هشتی مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا هستند. صحن دوازده ضلعی آن رواق‌های سکو مانندی دارد و در بخش شمالی رباط اتاق‌های شاه‌نشین عمارت واقع شده است. این بنا اکنون پذیرای مهمانانی از همه جای دنیاست و قرار گرفتن آن در دل کویر جاذبه‎های تاریخی و طبیعت را به هم گره زده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید