• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145868
+
-

فرار هلند

مسابقات پلی‌آف جام‌جهانی می‌توانست با حضور هلند از خود این رقابت‌ها هم هیجان‌انگیزتر شود

فرار هلند

جام جهانی قطر نزدیک بود هلند را هم از دست بدهد. پس از هبوط ایتالیا و پرتغال به مسابقات پلی‌آف و در خطر حذف قرار گرفتن این دو تیم پرافتخار و پرستاره، هلند هم می‌توانست با شکست از نروژ سهمیه مستقیم یا حتی غیرمستقیم جام جهانی را از دست بدهد اما هلند در غیاب هالند در ترکیب نروژی‌ها، توانست این تیم را 2بر صفر ببرد. پیش از این زیاد سابقه داشته که جام جهانی از وجود این تیم همیشه دوست‌داشتنی محروم شود. در سال1930و 1950هلندی‌ها علاقه‌ای به حضور در این رقابت‌ها نشان ندادند اما در دوره‌های زیادی هم جواز حضور در جام جهانی را به‌دست نیاوردند؛ در سال‌های 1958، 1962، 1966، 1970، 1982، 1986، 2002و حتی 2018هلندی‌ها نتوانستند به دور نهایی این تورنمنت راه پیدا کنند. اما لاله‌ها در همان 9دوره‌ای که در این رقابت‌ها حاضر بودند، 3‌بار به فینال رسیدند و درنهایت نایب‌قهرمان شدند، یک‌بار هم به مقام سومی و یک‌بار هم چهارم شدند. اگر هلند با فان‌خال و ستاره‌هایش راهی پلی‌آف می‌شد، مسابقات این مرحله با حضور هلند، پرتغال و ایتالیا از خود جام‌جهانی هم جذاب‌تر می‌شد؛ هر چند که همین الان هم این رقابت‌ها به‌اندازه کافی جذاب هست.

پلی‌آف
همانطور که می‌دانید 12تیم راه‌یافته به پلی‌آف در منطقه اروپا به 3‌گروه 4 تیمی تقسیم می‌شوند تا پس از 2تک‌بازی میان تیم‌های هر گروه به‌صورت 2 به 2، تیم‌های برنده به فینال گروه برسند. تیمی که 2‌بازی گروه را می‌برد به جام جهانی می‌رسد. این بدان معناست که با قطعی شدن غیبت هالند و احتمال راه نیافتن سوارس و والورده به جام‌جهانی، ممکن است سال آینده ستاره‌هایی نظیر کریستیانو رونالدو و هم‌تیمی‌هایش، کیه‌زا و بقیه ملی‌پوشان ایتالیای قهرمان یورو، زلاتان، لواندوفسکی، آلابا و خیلی از ستاره‌های دیگر را در قطر نبینیم. براساس قوانین موجود 10‌تیم دوم گروه‌های دهگانه اروپا به پلی‌آف راه یافته‌اند، به‌علاوه 2 تیمی (چک و اتریش) که از لیگ ملت‌ها سهمیه پلی‌آف را به‌دست آورده‌اند. تیم‌هایی که در مرحله گروهی امتیازات بیشتری جمع کرده‌اند در سیدیک قرار می‌گیرند؛ شامل پرتغال، اسکاتلند، ایتالیا، روسیه، سوئد و ولز. 4 تیم دیگر به‌علاوه 2‌تیم سهمیه لیگ ملت‌ها شامل ترکیه، لهستان، مقدونیه شمالی، اوکراین، اتریش و جمهوری چک در سید2جای می‌گیرند. در روز 5آذر از هر سید2‌تیم در هر گروه به‌صورت قرعه‌کشی قرار می‌گیرند. ممکن است ایتالیا و پرتغال در یک گروه قرار بگیرند و هیچ تضمین و سیدبندی خاصی برای جداسازی تیم‌ها صورت نخواهد گرفت. فقط به‌دلیل مشکلات سیاسی و تنش موجود بین روسیه و اوکراین، این دوکشور با هم همگروه نمی‌شوند. تیم‌های سیدیک در نیمه‌نهایی میزبان هستند اما میزبان فینال با قرعه تعیین می‌شود. قرعه‌کشی پلی‌آف پنجم آذر‌ماه برگزار می‌شود و تیم‌ها رقابت خود را در تاریخ‌های چهارم، پنجم، هشتم و نهم برگزار خواهند کرد.

آرژانتین

از پلی‌آف‌های اروپا که بگذریم به داستان صعود آرژانتین می‌رسیم. این تیم هم بدون احتساب 3‌امتیاز واریزی احتمالی بابت دیدار لغو شده این تیم مقابل برزیل، توانست با تساوی بدون گل با برزیل، صعود خود را به جام جهانی2022قطعی کند. آلبی‌سلسته 2‌بار (1978و 1986) قهرمان جام جهانی شده و 3‌بار هم (1930، 1990و2014) به فینال رسیده. این سی‌وششمین تساوی آرژانتین در تاریخ مسابقات انتخابی جام جهانی در 136بازی بود. آنها 75بازی را هم در این رقابت‌ها برده‌اند و تنها در سال 1970نتوانسته‌اند سهمیه جام جهانی را به‌دست آورند. آنها تنها 3‌دوره در مسابقات شرکت نکرده‌اند. مسی تاکنون در 12رویارویی با برزیل 5گل زده. معمولا بازی این دو تیم با نتیجه مساوی تمام نمی‌شود. این بیست‌وششمین تساوی در سوپرکلاسیکو در 109رویارویی بود؛ 42برد برای برزیل و 41پیروزی برای آرژانتین.

سن‌مارینو
سن‌مارینو با باخت 10بر صفر از انگلیس به رکورد یک‌برد در 186بازی خودش ادامه داد و آن را خراب نکرد. این کشور کوچک 40هزار نفری بازی‌های مرحله گروهی را با 46‌گل خورده و تنها یک‌گل زده به پایان رساند که بدترین آمار بین تیم‌های حاضر در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در همه قاره‌ها بوده است. تنها پیروزی این تیم در تاریخش در یک دیدار دوستانه و با نتیجه یک بر صفر مقابل لیختن‌اشتاین رقم خورده؛ یک برد، 178‌شکست، 7‌تساوی، 26‌گل زده، 786‌گل خورده. سن‌مارینو در آخرین رنکینگ فیفا با 783‌امتیاز رده دویست و دهم را در بین ۲۱۰ کشور عضو فیفا به‌خود اختصاص داده و تیم‌های ملی آنگوئیلا، جزایر ویرجین‌انگلیس، جزایر ویرجین‌آمریکا و گوام را بالاتر از خود می‌بیند.

انگلیس
 یک‌رکورد دیگر هم از انگلیس. تیم ملی این کشور موفق شده در سال ۲۰۲۱، 3‌رکورد جدید در تقویم یکساله تاریخ این تیم به ثبت برساند؛ بیشترین برد (15)، بیشترین گل زده در اروپا (52) و بیشترین کلین شیت (14).

بیل

یک اتفاق خنده‌دار تکراری در این هفته رخ داد؛ گرت بیل که فیفادی به فیفادی خوب می‌شود و سپس بلافاصله برای تمرینات و مسابقات رئال مادرید به مصدومیت می‌رسد، باز هم در ترکیب تیم ملی ولز بازی کرد و آسیب دید. او تنها یک نیمه در برابر بلاروس دوام آورده و به بازی با بلژیک که یک-یک تمام شد، نرسیده بود. او این‌بار از ناحیه ساق پا مصدوم شده است. رئالی‌ها از‌ماه آگوست تا به امروز او را در ترکیب و تمرین ندیده‌اند. از سال2019تا الان ادن آزار تنها در 7/26درصد دقایق ممکن برای رئال مادرید به میدان رفته و این نرخ برای گرت بیل 1/24درصد است. این دو گران‌ترین بازیکنان حاضر در ترکیب هستند که هر کدام 100‌میلیون یورو به بالا صرف خریدشان شده و بیشترین دستمزد را بین همه بازیکنان تیم به‌خود اختصاص داده‌اند. آزار در مجموع با پیراهن رئال مادرید در ۱۱بازی از ۱۶ بازی حضور داشته؛ ۴۱۵دقیقه از ۱۴۴۰دقیقه ممکن، اما در تیم ملی در 5بازی از 7بازی آخر بلژیک حضور داشته؛ ۳۱۴دقیقه از ۶۳۰دقیقه ممکن و میانگین حضور 50درصد.

کانادا
گلزن‌ترین تیم ملی حاضر در همه رقابت‌های سال2021تیمی است که کسی حتی فکرش را هم نمی‌کند. کانادا در 18بازی 53گل وارد دروازه رقبا کرده که می‌شود میانگین 8/2گل زده در هر بازی. انگلیس که در بازی آخر به سن‌مارینو 10‌گل زد و یکی از آلمان 50گله جلو افتاد، 51گل را در 19بازی ثبت کرده؛ یعنی میانگین 7/2گل در هر بازی. نرخ گلزنی آلمان که با فلیک دوباره پوست انداخته و گلزن‌تر شده، 1/3گل است؛ 50گل در 16بازی. آلمان در گروه 5تیمی قرار گرفته بود. تیم‌های دانمارک، هلند، آمریکا، ژاپن، الجزایر، بلژیک و پاناما در رده‌های بعدی جدول بیشترین گل زده تیم‌ها قرار دارند. کانادا توانسته در این سال میلادی تیم‌های برمودا (5-یک)، جزایر کیمن (11- صفر)، آروبا (7- صفر)، سورینام (4- صفر) و اناما (4-یک) را گلباران کند. کانادا در میان تعجب همگان توانست با پیروزی بر مکزیک، امتیازاتش را به 16برساند و بالاتر از آمریکای 15امتیازی و مکزیک و پانامای 14امتیازی در صدر گروه تیم‌های کونکاکاف قرار بگیرد و شانس بالایی برای صعود به‌دست آورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید