• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145856
+
-

سرمای پاییزی زودتر از موعد از راه رسید

شهره کیانوش‌راد- خبرنگار
طی 2روز گذشته اکثر شهرهای زنجان دمای زیر صفر را تجربه کردند. به گزارش همشهری، شهرستان طارم تنها شهرستان زنجان بود که دمای یک درجه بالای صفر در آن به ثبت رسید و در بقیه شهرها سرمای زیر صفر گزارش شد. مدیرکل هواشناسی زنجان کمترین دمای ثبت شده را مربوط به ایستگاه خیرآباد با دمای 8/8- درجه دانست‌ و گفت: در زنجان کمینه هوا به 6/8- درجه رسید. زنجان در بین مراکز استان‌های کشور سردتر‌ین مرکز بود و اردبیل با 3/7- درجه در رتبه دوم قرار داشت. محمدرضا رحمان‌نیا، درباره وضعیت هوای استان طی روزهای پایانی هفته گفت: امروز پنجشنبه تداوم سرما در شهرهای استان ادامه خواهد داشت و از روز جمعه دمای هوا به‌ تدریج روند افزایشی پیدا خواهد کرد.
مدیرکل هواشناسی زنجان افزود: اگر چه زنجان در این فصل از سال با سرمای پاییزی همراه می‌شود، اما کاهش ‌دما در زنجان در این فصل‌ و مدت مشابه طی 15سال‌گذشته بی‌سابقه بوده است.

ورود سامانه بارشی جدید
رحمان‌نیا درباره پیش‌بینی هواشناسی زنجان گفت: طی روز‌های آینده بارندگی نداریم و تا اوایل هفته آینده وضعیت پایداری را خواهیم داشت. از اواسط هفته پیش رو سامانه بارشی وارد استان می‌شود که به‌صورت باران و در ارتفاعات به‌صورت برف خواهد بود. با توجه به  مه آلودگی هوا طی 2 3روز آینده و کاهش دید افقی، توصیه می‌شود افرادی‌ که قصد تردد در محورهای استان را دارند برای اطلاع از وضعیت راه‌ها با شماره 134(هواگو) تماس بگیرند.
 
هوای سرد و بارانی در اکثر استان ها
چهارشنبه بخش‌ها‌یی از استان‌های یزد، کرمان، خراسان رضوی، فارس و خراسان جنوبی با بارش باران و برف، هرمزگان و بوشهر رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی همراه بود و در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز هم با بارش‌های پراکنده سپری شد و پنجشنبه و جمعه هم ادامه بارش‌ها در بخش‌هایی از فارس، هرمزگان، بوشهر و جزایر تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود که بارش‌ها به شکل رگبار و وزش باد شدید موقتی همراه است. در ارتفاعات کرمان بارش خفیف برف پیش‌بینی می‌شود. پنجشنبه تا شنبه در نیمه شمالی کشور جوی پایدار را داریم که پیامد آن می‌تواند در مناطق صنعتی و پرجمعیت موجب افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا باشد. سامانه بارشی بعدی از اواخر روز شنبه وارد کشور خواهد شد و بخش‌هایی از غرب و شمال غرب را در بر می‌گیرد. یکشنبه غرب و جنوب غرب کشور همچنین ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارش خواهند داشت که طی این مدت بارش‌ها در مناطق مرتفع و کوهستانی به شکل برف خواهد بود. شب گذشته (چهارشنبه) نیز در مناطق مرکزی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز کاهش نسبی دما بین 6تا 8درجه و در مناطق شرق و شمال شرق کاهش محسوس دما اتفاق افتاد که بین 8تا 12درجه خواهد بود. آب‌های خلیج‌فارس به‌ویژه غرب خلیج‌فارس و همینطور دریای خزر چهارشنبه مواج بود و روزهای پنجشنبه و جمعه نیز تنگه هرمز این حالت را خواهند داشت. تهرانی‌ها صبح جمعه را با سرمای صفر درجه خواهد گذراند.

این خبر را به اشتراک بگذارید