• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 25 آبان 1400
کد مطلب : 145647
+
-

گزارش 2/ تأیید آزادسازی تدریجی پول‌های بلوکه ایران

حواشی آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران طی بازگشت فشارهای تحریمی 3سال اخیر آمریکا علیه ایران، تأیید وزارت امور خارجه در صحت و سقم این خبر را به همراه داشت. یکی از مدیران رسانه‌ای دولت سیزدهم اخیرا اعلام کرده بود: «کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از 3 و نیم میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته است.» مشخص نشدن منبع آزادسازی این پول‌ها برخی تردیدها نسبت به میزان وصول این منابع را ایجاد کرده بود. برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن داشتند با توجه به افزایش انتقادات اخیر ایران از کره‌جنوبی بخشی از این پول‌ها حاصل آزادسازی منابع ارزی ایران در این کشور باشند. با این حال کره‌جنوبی این مسئله را تکذیب کرد و وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرده آزادسازی این پول‌ها از منابع مختلفی بوده است.
براساس گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه 3 و نیم میلیارد دلار آزاد شده از پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور در کدام یک از کشورهاست و آیا وزارت خارجه این مسائل را تأیید می‌کند، گفت: عموما در مورد این مسائل اطلاعات ریزی از سوی وزارت خارجه داده نمی‌شود و بانک مرکزی اگر مصلحت بداند در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند و مسائل را در میان می‌گذارد. همانطور که پیش از این گفته‌ام ما منابع متعددی در خارج از کشور داریم که در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم و اگر امروز کالاهای اساسی وارد کشور می‌شوند به این معنی است که این پول‌ها به‌صورت تدریجی در حال آزادشدن هستند و آنها از یک منبع نبوده‌اند.

گروسی به تهران می‌آید
خطیب‌زاده در واکنش به طرح گلایه‌هایی از سوی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران ارتباط چندانی بین وی و دولت جدید ایران وجود نداشته و این موضوع را حیرت‌انگیز خوانده هم گفت:   از ایشان برای سفر به تهران دعوت شده است، تاریخی در این زمینه مشخص شده و منتظر پاسخ ایشان نسبت به تاریخ مشخص شده هستیم. ایشان به‌زودی به ایران می‌آیند.

تکذیب اخراج فرمانده مستشاری از سوریه
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه به تازگی برخی از منابع سعودی و صهیونیستی اخباری را درخصوص اخراج فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه منتشر کرده‌اند و موضع وزارت خارجه در این ارتباط چیست؟ گفت: البته اینگونه خبرسازی‌ رسانه‌های صهیونیستی و برخی از کشورها موضوع تازه‌ای نیست. همانطور که می‌دانیم روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف دارای لایه‌های عمیقی است و این روابط در سطح راهبردی دنبال می‌شود. فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پایان دوره مأموریت موفق خود در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و مدالی از سوی وزیر دفاع این کشور دریافت کرد. کسانی که به مسائل آشنا هستند می‌دانند که روابط ایران و سوریه در چه سطحی و دارای چه لایه‌هایی است. همانطور که گفتم اینها خبرسازی است و ارزش جواب دادن ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید