• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227260
+
-

طلا قلکی برای پول‌های خرد

طلا قلکی برای پول‌های خرد


طلا یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری دروضعیت تورمی است. طلا یک کالای سرمایه‌گذاری سنتی و امن است که در طول تاریخ ارزش خود را حفظ کرده است.

روش‌های خرید طلا از بورس
   گواهی سپرده کالایی سکه: خرید گواهی سپرده کالایی سکه، یکی از روش‌های خرید طلا از بورس است. در این روش خریدار گواهی سپرده‌ای را خریداری می‌کند که نشان‌دهنده مالکیت او بر یک سکه طلاست.
   صندوق‌های طلا: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا، سبدی از دارایی‌های طلا هستند که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شوند. در این روش خریدار واحدهای صندوق طلا را می‌خرد و به نسبت واحدهای خریداری‌شده، مالک بخشی از دارایی‌های طلای صندوق می‌شود.
   گواهی سپرده کالایی شمش طلا: خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا روش دیگری برای خرید طلا از بورس است. در این روش خریدار گواهی سپرده‌ای را می‌خرد که نشان‌دهنده مالکیت او بر یک شمش طلاست.
   گواهی سپرده کالایی سکه: یک ابزار سرمایه‌گذاری است که در سال۱۳۹۴ برای کاهش ریسک‌های خرید سکه و کشف قیمت واقعی آن معرفی شد. این گواهی نشان‌دهنده مالکیت شما بر یک سکه طلاست و می‌توانید آن را در بازار بورس خریدوفروش کنید یا در زمان مقرر، سکه فیزیکی را دریافت کنید.
گواهی‌های سپرده کالایی سکه تاریخ انقضا دارند و تا قبل از انقضا باید در مورد فروش گواهی، تحویل سکه فیزیکی یا تمدید گواهی تصمیم بگیرید.  معاملات گواهی سکه هزینه‌هایی مانند ارزیابی و کارشناسی، انبارداری و کارمزد معاملات دارند که مجموع این هزینه‌ها رقم قابل‌توجهی نیست.  صندوق‌های طلا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس هستند که حداقل ۷۰درصد از دارایی‌های خود را در سکه طلا و حداکثر ۲۰درصد را در اوراق بهادار مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. مابقی دارایی‌ها نیز در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. برای خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی طلا در بورس، حداقل ۱۰۰هزار تومان نیاز دارید. این صندوق‌ها توسط تیم‌های حرفه‌ای مدیریت می‌شوند که در مواقع ریزش قیمت طلا، ریسک سرمایه‌گذاری شما را کاهش می‌دهند.

ارزهای دیجیتال و طلا
طرفداران ارزهای دیجیتال می‌توانند با خرید ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، به‌طور غیرمستقیم در این کالا سرمایه‌گذاری کنند.
این ارزها به نسبت یکسانی با طلا پشتیبانی می‌شوند و قیمت آنها با قیمت طلا نوسان می‌کند. توکن‌های ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، دارایی‌های دیجیتال‌اند که ارزش آنها به میزان مشخصی از طلا وابسته است.

دو چالش خرید طلا
  امنیت: طلای فیزیکی یک دارایی ارزشمند است و به همین دلیل همیشه مورد سرقت و دزدی قرار می‌گیرد.
 اصالت: ممکن است طلایی که می‌خرید اصل نباشد و ناخالصی داشته باشد.

بهترین شیوه سرمایه‌گذاری طلا
بهترین روش سرمایه‌گذاری روی طلا برای اشخاص مختلف متفاوت است. برخی ترجیح می‌دهند طلای فیزیکی بخرند و برخی دیگر از طریق بورس یا ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما برای اکثر افراد، خرید طلا به‌صورت فیزیکی ساده‌ترین روش سرمایه‌گذاری روی طلاست. خرید طلا از بورس روشی کم‌ریسک است. در این روش دغدغه نگهداری یا تقلبی‌بودن وجود ندارد و همچنین پشتوانه گواهی‌های سکه و شمش و صندوق‌های طلا تضمین‌کننده ارزش سرمایه‌گذاری است. علاوه بر این، یادگیری بورس نسبت به ارز دیجیتال ساده‌تر است.

روش‌های خرید فیزیکی طلا
   خرید طلای دست‌اول و زینتی: این روش ساده‌ترین راه سرمایه‌گذاری در طلاست. در این روش سرمایه‌گذار به طلافروشی مراجعه می‌کند و طلای مورد نظر خود را می‌خرد. طلای دست‌اول مشمول پرداخت اجرت ساخت و مالیات می‌شود.
   خرید طلای دست‌دوم: این روش برای افرادی که می‌خواهند با هزینه کمتری طلای فیزیکی خریداری کنند، مناسب است. طلای دست‌دوم مشمول پرداخت اجرت ساخت نمی‌شود؛ اما ممکن است ناخالصی داشته باشد.
   خرید شمش طلا: این روش برای افرادی که می‌خواهند طلای فیزیکی خود را به‌مدت طولانی نگهداری کنند، مناسب است. شمش طلا دارای حاشیه سود بیشتری نسبت به طلای دست‌دوم است.
   خرید سکه طلا: این روش برای افرادی که می‌خواهند طلای فیزیکی خود را به‌سرعت نقد کنند، مناسب است.

نکات مهم سرمایه‌گذاری در بازار طلا
سکه طلا دارای حاشیه سود کمتری نسبت به شمش طلاست و خرید طلای دست‌اول و زینتی، مشمول پرداخت اجرت ساخت و مالیات می‌شود. برخی با این استدلال که هم از جنبه زیبایی طلا بهره می‌برند و هم سرمایه‌گذاری می‌کنند، خرید طلای دست‌اول را ترجیح می‌دهند.
هریک از روش‌های خرید طلای فیزیکی مزایا، معایب و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد که سرمایه‌گذاران باید قبل از خرید به آنها توجه کنند.
در زمان خرید طلای دست‌اول، وزن سنگ‌های بدلی هم در قیمت طلای خام محاسبه می‌شود؛ اما در زمان فروش، طلافروشان سنگ‌های بدلی را جدا می‌کنند و فقط طلای خام را می‌خرند.
بنابراین اگر طلای دست‌اول را با هدف سرمایه‌گذاری می‌خرید، بهتر است از زیورآلاتی با سنگ‌های قیمتی کمتر استفاده کنید. تراشه‌های طلا گزینه مناسبی برای این منظورند.
در خرید سکه، علاوه بر قیمت طلا، باید به حباب سکه نیز توجه کرد. حباب سکه اختلاف قیمت سکه در بازار با ارزش ذاتی آن است. عواملی مانند عرضه و تقاضا بر میزان حباب سکه تأثیر می‌گذارند.
به‌طور کلی حباب‌های پایین زمان مناسبی برای خرید سکه و حباب‌های بالا زمان مناسبی برای فروش سکه‌اند.
موضوع دیگری که در خرید سکه باید به آن توجه کرد، طرح سکه است. سکه‌های طرح قدیم تقاضای کمتری دارند و با قیمت پایین‌تری معامله می‌شوند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید