• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145200
+
-

تاکسی‌سواری زیر باران

تاکسی‌های شهر تهران همچنان ملزم به رعایت ابلاغیه پروتکل‌های بهداشتی هستند و سوار کردن 4مسافر و دریافت نرخ کرایه بالاتر از مصوبه‌ها تخلف محسوب می‌شود

تاکسی‌سواری زیر باران

مهدی اسماعیل‌پور- خبر‌نگار

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها کاهش پیدا کرده و موارد متعددی گزارش شده که تاکسی‌ها این موضوع را نادیده می‌گیرند. نکته جالب اینکه برخی تاکسی‌ها علاوه بر اینکه 4مسافر سوار می‌کنند، برخلاف برچسب قیمت همچنان کرایه 3نفر را از مسافران مطالبه و دریافت می‌کنند.
از اواخر هفته گذشته تا ابتدای هفته جاری همزمان با بارندگی شدید، تعدادی از شهروندان گلایه‌هایی را در رابطه با دریافت کرایه بالاتر از سوی برخی رانندگان یا نبود تاکسی‌های خطی‌ مطرح کردند. از طرفی چند روزی است که اعلام می‌شود‌ تاکسی‌های اینترنتی در ساعاتی از شبانه‌روز نرخ‌های عجیب و غریبی را به بهانه بارندگی و ترافیک اعلام می‌کنند؛ به‌طوری‌که نرخ‌ها طی دو سه روز اخیر بیشتر از ۱۰۰درصد و بعضا تا ۲۰۰درصد نسبت به هفته گذشته، افزایش داشته است؛ درحالی‌که در 2روز گذشته نه بارندگی بوده و نه ترافیک آنچنانی. این باعث شده تا زحمات قشر زحمتکش تاکسیران هم به‌دلیل کم‌کاری یا سوء‌استفاده شاغلان دیگر این حرفه یا نرخ‌های عجیب تاکسی‌های اینترنتی زیر سؤال برود؛ آن هم در روزگاری که تاکسیرانان با مشکلاتی مانند بیمه، تسهیلات و اما و اگرهای نوسازی خودرو روبه‌رو هستند. با همه اینها مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تأکید می‌کند که تاکسی‌ها همچنان ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مسافرگیری هستند. مهدی اسماعیل‌بیگی می‌گوید: «تا زمان صدور ابلاغیه جدید، شهروندان چه در رابطه با سوار کردن مسافر بیشتر از ابلاغیه پیشین  و چه مطالبه کرایه بیشتر، تخلفات را به تاکسیرانی اطلاع دهند.»
سیدامیر‌هنجن، معاون نظارت و امور مناطق این سازمان نیز می‌گوید: «با وجود کاهش شیوع کرونا رانندگان تاکسی همچنان ملزم به رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌هایشان هستند؛ هرچند با توجه به واکسینه شدن اغلب افراد جامعه و برداشته شدن بسیاری از محدودیت‌ها ازجمله دورکاری اداره‌ها و شرکت‌ها و همچنین بازگشایی مدارس که منجر به بالا رفتن آمار مسافران و افزایش تقاضای سفر شده، این موضوع نیاز به بازنگری داشته و در دست بررسی قرار دارد؛ چراکه اکنون 30درصد ظرفیت تاکسی‌ها خالی مانده است، اما تا زمان صدور ابلاغیه جدید رانندگان تاکسی ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستند. بر این اساس تاکسی‌های سواری با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی باید به جای 4مسافر، 3مسافر و خودروهای ون به‌جای 10مسافر، 7مسافر سوار کنند. البته مشاهده شده که در برخی از ساعات اوج ترافیک مسافران برای اینکه سریع‌تر به محل موردنظرشان برسند با میل خودشان 4نفری سوار می‌شوند که در این موارد مقصر راننده تاکسی نیست. البته ناگفته نماند که رانندگان تاکسی راغب هستند که فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌هایشان رعایت شود؛ چون باعث حفظ سلامتی خودشان نیز شده و همچنین استهلاک خودرو کمتر می‌شود.» او درباره موضوع کرایه‌ هم می‌گوید: «این موضوع فرقی برای تاکسیرانان ندارد؛ چراکه مطابق با مصوبه شورای شهر نرخ برای مسافران سرشکن می‌شود. در تاکسی‌های تهران 2نوع برچسب‌ کرایه داریم که یکی نرخ شرایط عادی یا همان 4مسافر بوده و دیگری هم نرخ شرایط کرونایی یا همان 3مسافر است و امکان دارد تخلف‌هایی در این رابطه صورت بگیرد؛ بنابراین سوار کردن 4مسافر و گرفتن نرخ 3مسافر، تخلف بزرگی محسوب می‌شود.»
  شهروندان درصورت مشاهده، حتما چنین مواردی را با اعلام شماره پلاک به 1888 اطلاع‌رسانی کنند تا با راننده تاکسی متخلف برخورد شود. سیدهنجن درباره اینکه برخی از تاکسی ها هم در شرایط بارانی و برفی فقط مسافر دربست سوار می‌کنند توضیح می‌دهد: «شهروندان به این موضوع توجه داشته باشند که کاربری تاکسی‌ها متفاوت است و تاکسی‌هایی با کاربری‌های متفاوت ازجمله گردشی، تلفنی، ویژه فرودگاه، راه‌آهن و ترمینال داریم که مجاز به سوار کردن مسافر دربست هستند، اما تاکسی‌های خطی در هر شرایطی باید در مسیر خودشان و به شکل عادی مسافران را جابه‌جا کنند. اگر شهروندان مشاهده کردند که تاکسی‌های خطی به‌دنبال گرفتن مسافر دربست هستند و از سوار کردن مسافران در مسیر مبدا و مقصد خودشان خودداری می‌کنند، این موضوع را با ذکر شماره پلاک تاکسی به 1888 گزارش کنند تا به این تخلف رسیدگی شود.»

تاکسی‌های شهر در ایام بارندگی ارائه خدمات را از شهروندان ‌دریغ نکنند
سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران: تاکسی یک وسیله حمل‌ونقل عمومی است و باید در دوره‌های بارندگی به داد مردم برسد و حق ندارد مقطعی که بارندگی و ساعت شلوغ ابتدایی روز است در قالب تاکسی اینترنتی یا به‌صورت دربستی کار کند. سازمان تاکسیرانی باید در شرایط بارندگی با رانندگانی که می‌خواهند کرایه تاکسی را بالاتر ببرند یا به اشخاص خاصی سرویس بدهند و این امکان را از بقیه مردم سلب کنند، برخورد کند؛ چراکه این اقدام اشتباهی است.

نکات تاکسی‌سواری و نقش شهروندی
1-در تمام ساعت‌هایی که مسافر وجود دارد، تاکسی‌های خطی طبق شیفت‌بندی ملزم به فعالیت در مسیر و جابه‌جا کردن مسافران هستند.
2- اگر خطی در هر زمانی تعطیل باشد، شهروندان با ذکر شماره خط می‌توانند این موضوع را به سامانه 1888 گزارش دهند.
3-باید توجه داشت که کاربری تاکسی‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی کاربری گردشی و تلفنی دارند، برخی ویژه ادارات هستند و برخی هم ویژه فرودگاه، ترمینال یا راه‌آهن هستند. این تاکسی‌ها مجاز به جابه‌جایی مسافر به شکل دربست هستند.
4-تاکسی‌های خطی اجازه جابه‌جایی مسافر به شکل دربستی را ندارند.
5-نرخ تاکسی‌های خطی در زمان ترافیک یا بارش برف و باران افزایش پیدا نمی‌کند و مطابق برچسب قیمت است.
6-شهروندان هرگونه تخلف از سوی تاکسی‌ها را می‌توانند با ذکر شماره پلاک به سامانه 1888 اعلام و تا زمان رسیدن به نتیجه آن را پیگیری کنند.
7-از طریق سامانه پیامکی 30004246 نیز می‌توان پیشنهادها و شکایت‌های شهروندان درباره موضوع تاکسی‌ها را اعلام کرد.
8-هنوز ابلاغیه‌ای درخصوص برداشته شدن فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها صادر نشده است.
9-در زمان بارش برف و باران و ساعت‌های پیک ترافیک مدت زمان طی شدن مسیر مبدا تا مقصد2 تا 3برابر می‌شود و بر همین اساس روند جابه‌جایی مسافران کند شده و ازدحام مسافران در برخی از خط‌های پرمسافر رخ می‌دهد.
10-در تاکسی‌ها 2نوع برچسب‌ کرایه وجود دارد؛ یکی برای شرایط عادی و دیگری درخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی.
11- نرخ کرایه تاکسی برای ون‌ها با شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی 7نفره و شرایط عادی 10نفره محاسبه می‌شود.
12-نرخ کرایه تاکسی برای خودروهای با شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی 3نفره و شرایط عادی 4نفره محاسبه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید