• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145021
+
-

ایثارگران بدانند/ فرار دستگاه‌های اجرایی از تکالیف قانونی۱

قوانین مصوب از 3منظر قابل بررسی است:
1- تدوین و تصویب قانون
2- اجرای قانون توسط دستگاه‌های اجرایی
3- نظارت بر حسن اجرای قانون
شواهد متعدد، نشان می‌دهد که در هر سه حوزه ذکر شده دچار مشکلات جدی هستیم. در مرحله تدوین و تصویب قانون که برعهده مجلس شورای اسلامی است، 2وظیفه عمده و مهم برای مجلس تعریف شده است:
 الف- قانونگذاری
 ب- نظارت بر حسن اجرای قوانین مصوب
در حوزه ایثارگران ،مجلس در هر دو وظیفه با مشکل جدی مواجه است. در حوزه تصویب قوانین با مشکل تعدد قوانین، تعارض قوانین، مغایرت قوانین، عدم‌ضمانت اجرایی، غیرکارشناسی بودن مصوبات، ابهام در قوانین و... مواجه هستیم، ولی در مجموع این مرحله نسبت به سایر مراحل از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است. در حوزه نظارت بر حسن اجرای قوانین مجلس از ابزارهای نظارتی متعددی برخوردار است. تذکر، سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص، نظارت رئیس مجلس بر وضع مقررات دولتی، رأی اعتماد، کمیسیون اصل ۹۰، دیوان محاسبات، نظارت کمیسیون‌های تخصصی و ناظران مجلس در شوراها مجامع و هیأت‌ها از ابزارهای قدرتمندی هستند که در حوزه نظارت بر اجرای قوانین ایثارگران به‌خوبی از آنها استفاده نمی‌شود. نمایندگان مجلس به کرّات از کوتاهی دستگاه‌های اجرایی در عدم‌اجرای قوانین حوزه ایثارگری می‌گویند ولی از ابزارهای در اختیار استفاده نمی‌کنند. سیدمحمد مولوی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از عدم‌اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در وزارت نفت می‌گوید: متأسفانه وزارت نفت در اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثارگران کوتاهی کرده است. آنچه در دل این قانون لحاظ شده است باید به‌صورت کامل در حق جامعه بزرگ ایثارگری انجام شود، در غیراین صورت مجلس از بعد نظارتی خود استفاده و مسئولان دستگاه‌ها را مکلف خواهد کرد.
مجتبی یوسفی، نماینده اهواز با انتقاد از اجرای سلیقه‌ای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران می‌گوید: متأسفانه در شهرداری‌ها، وزارت نفت، بهداشت، ارتباطات و وزارت نیرو مشکلاتی در رابطه با اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی وجود دارد و ما به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی منتظر اقدام عملی هستیم. سیدنظام الدین‌موسوی، نماینده تهران بر لزوم آسیب‌شناسی جدی قوانین ایثارگری در مجلس می‌گوید: متأسفانه در برخی از جاها همچنان شاهد کارشکنی و اهمال‌کاری در اجرای قوانین ایثارگری هستیم که از طریق ابزارهای نظارتی مجلس آن را دنبال می‌کنیم. اینها بخشی از سخنان برخی نمایندگان درخصوص مشکلات اجرای قوانین ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی است. روی سخن با نمایندگان محترم این است که به جای انتقاد، ابراز همدردی و توصیه، بهتر است از اختیارات قانونی خود استفاده کنند و با دستگاه‌های اجرایی که قوانین را اجرا نمی‌کنند منطبق با قانون برخورد نمایند. نمایندگان محترم باید متوجه آثار مخرب مصوباتی که اجرا نمی‌شود، باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید