• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 11 تیر 1402
کد مطلب : 196181
+
-

راهکاری برای ارتقای‌ کارآمدی دستگاه‌های اجرایی

دیدگاه
راهکاری برای ارتقای‌ کارآمدی دستگاه‌های اجرایی

حسن بیادی؛‌‌دبیرکل حزب آبادگران جوان ایران اسلامی

مقام‌معظم رهبری در دیدار اخیرشان با رئیس و جمعی از مسئولان قوه قضاییه به نکته‌ای راهبردی اشاره کردند که با اجرایی‌سازی آن در ساختارهای مختلف کشور، می‌توان شاهد تحول بزرگی در ارتقای میزان اعتماد جامعه به دست‌اندرکاران امور اجرایی کشور بود. حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند که ملاک داوری درباره فعالیت دستگاه‌های مختلف کشور، ازجمله قوه قضاییه، باید معطوف به خروجی پایانی و نتیجه نهایی عملکردها باشد، نه اینکه اقدام‌ها براساس آمارها و کمیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
در واقع تاکید براین نکته که عملکرد دستگاه‌های مختلف کشور باید براساس تاثیر فعالیت‌های آنان بر زندگی مردم سنجیده شود، نقطه‌ای کانونی در ارتقای کارآمدی ساختارهای گوناگون کشور به‌حساب می‌آید و نشان می‌دهد تدوین راهبردها ازسوی مسئولان کشور باید با گذر از آمارها و کمیت‌ها، بر راهکارهای عملی و اجرایی و نتیجه‌محور به‌منظور حل‌وفصل چالش‌های پیش‌روی کشور معطوف شود تا بتوان شاهد ثمربخشی آنها بود.
مبارزه پیگیرانه با فساد، یکی از موضوع‌هایی بوده‌است که همواره رهبرمعظم‌انقلاب در دیدار با مسئولان نظام برآن تاکید کرده‌اند؛ رویکردی که در دیدار اخیر مسئولان قضایی کشور با ایشان نیز مورد تاکید قرار گرفت. در سال‌های اخیر همواره شاهد بوده‌ایم که مبارزه با فساد یکی از اصلی‌ترین شعارهای مسئولان امور اجرایی کشور در دستگاه‌های مختلف بوده‌است، اما این درحالی‌است که بعضا راهکارهای عملی برای تحقق نتیجه‌محور این شعارها ارائه نشده‌است. این نقیصه سبب می‌شود راهبرد اساسی «مبارزه با فساد» گاهی اوقات درحد شعار باقی بماند. دراین زمینه باید به این نکته توجه داشت که طرح گسترده الفاظی مانند «فساد» درصورتی که با راهکارهای منتهی به نتیجه ملموس برای جامعه همراه نشود، می‌تواند تبعات منفی بسیاری برای کشور به‌دنبال داشته باشد و زمینه‌ساز کاهش اعتماد عمومی جامعه به مسئولان کشور شود.
باید درنظر داشت که سخنان حکیمانه رهبرمعظم‌انقلاب درباره اهمیت نتیجه نهایی فعالیت‌ها، ناظر براین چالش قابل مشاهده در برخی ساختارهای اجرایی کشور است که «آماردرمانی» را مدنظر قرار می‌دهند و بعضا تلاش می‌کنند با ارائه پرحجم آمارها، فعالیت‌ها و اقدام‌های انجام شده در دستگاه خود را تشریح کنند. این درحالی‌است که باید توجه داشت صرف ارائه آمار و کمیت‌گرایی، گرهی از مشکلات کشور نمی‌گشاید و در برخی اوقات حتی ممکن است نقش گمراه‌کننده و گره‌افکن هم داشته باشد و مردم هر کلام و آماری را ازسوی مسئولان به عمل زشت و قبیح «دروغ» تشبیه کنند؛ نکته‌ای که آسیب‌های بسیاری برای ساختار تصمیم‌گیری کشور به‌دنبال خواهد داشت.
با توجه به راهبردهای ترسیم شده ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب، نکته اینجاست که مردم باید نتیجه اقدام‌های انجام شده را در زندگی روزانه خود احساس کنند؛ آن زمان است که شاهد افزایش سرمایه‌های اجتماعی خواهیم بود و اعتماد مردم به گزارش‌های ارائه شده ازسوی مسئولان افزایش قابل‌توجهی می‌یابد.
معتقدم اهمیت سخنان اخیر مقام‌معظم‌رهبری را باید بر تاکید ایشان بر تحول در چرخه «قول» و «عمل» مسئولان جست‌وجو کرد که بین این دو مقوله مهم بسیار فاصله افتاده است؛ درحالی‌که رویکرد آمارمحور و کمیت‌گرایانه در برخی دستگاه‌های اجرایی باید با توجه به رهنمودهای ارائه شده ازسوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد تا شاهد تحول‌های جدی دراین زمینه باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید