• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 17 آبان 1400
کد مطلب : 144947
+
-

بازگشت یک هفته‌ای گرما به پاییز

افزایش دما و ناپایداری هوا در میانه پاییز احتمال حریق در جنگل‌های شمال و سیل در نواحی کوهستانی را افزایش می‌دهد

آب‌وهوا
بازگشت یک هفته‌ای گرما به پاییز

حمیده پازوکی- خبرنگار

پس از چند روز کاهش دما، بارندگی و بروز سیلاب در بعضی استان‎ها از امروز دوشنبه 17آبان، دمای هوا در بیشتر استان‌ها افزایش می‌‎یابد و از شدت بارش‌ها نیز کم خواهد شد با این حال این گرما می‌تواند در نواحی جنگلی استانی مثل گیلان خطرآفرین باشد.
کارشناس سازمان هواشناسی به همشهری می‌گوید: شدت بارش‌ها از امروز دوشنبه 17آبان کاهش می‌یابد با این حال هنوز در خراسان جنوبی، کرمان، یزد، فارس، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، هرمزگان و بوشهر بارش‎ها ادامه دارد.فریبا گودرزی، می‎افزاید: گرچه در روزهای گذشته برخی نقاط به‌ویژه در غرب کشور با کاهش شدید دما مواجه بود اما از دیروز روند افزایشی دما آغاز شده است. این روند تا روز پنجشنبه ادامه دارد اما پس از آن کاهش دما دوباره در نوار شمالی کشور آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه‌ هم در مناطق صنعتی و پرجمعیت مانند استان‌های البرز و تهران با آلودگی هوا مواجه خواهیم بود، ادامه می‎دهد: با ناپایدارشدن هوا در آخر هفته وضعیت آلودگی هوا در این مناطق تغییر خواهد کرد.

احتمال حریق در جنگل های گیلان
گرم‌شدن هوا و وزش بادهای گرم در گیلان اعلام هشدار زرد درباره بروز حریق در این نواحی را به‌دنبال داشته است. به‌گفته محمد دادرس،مدیرکل هواشناسی گیلان، هوای استان 4تا ۱۰درجه افزایش خواهد یافت و از اواخر سه‌شنبه تا چهارشنبه، وزش باد جنوبی گرم آغاز خواهد شد.مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان درباره اقدامات پیشگیرانه استان برای این خطر به همشهری می‌گوید: درمورد وزش بادهای گرم هشدار زرد صادر شده است، به همین دلیل از فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی خواسته‌ایم که تیم‌های واکنش‌سریع خود را در روزهای آینده فعال کنند.
امیر مرادی، با بیان اینکه شهرستان‌هایی که بیشتر می‎توانند مخاطره‌انگیز باشند در غرب و مرکز استان‎قرار دارند، می‎افزاید: سیاهکل، تالش، شفت، رودسر و ماسال شهرهایی هستند که ممکن است جنگل‎های آنها با خطر آتش‎سوزی مواجه شوند. در این حوزه‎ها هم به بخشداری‌ها، شهرداری‎ها و دهیاری‌ها اعلام کرده‌ایم آماده کمک‌رسانی درصورت بروز بحران باشند.
وی با بیان اینکه هشدار حریق تا پایان روز چهارشنبه 19آبان ادامه دارد، اظهار می‎کند: برای آمادگی بیشتر آمار تانکر شهرداری‌ها به دست آمد تا اگر حریق اتفاق افتاد بتوانیم از آنها کمک بگیریم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان درباره دیگر خطرات این بادهای جنوبی نیز اظهار می‎کند: هشدار سیل هم برای بارندگی در روزهای آخر هفته داریم، اما به جز این درصورت وزش بادهای گرم و بروز آتش‎سوزی به دستگاه‌ها هشدار داده‌ایم که گرمای حاصل از این اتفاق‌ها می‌تواند موجب آب شدن برف‌ها شود و در نواحی کوهستانی سیلابی به‌دنبال داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید