• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144712
+
-

ممنوعیت برای چه‌کسی؟

ممنوعیت برای چه‌کسی؟

میثم قاسمی

یکی به طنز گفته بود: سازمان بهداشت جهانی از ایران خواسته است سویه جدید کرونا که تنها از ساعت ۱۰ شب تا ۳ بامداد منتقل می‌شود را برای آزمایش و بررسی به این سازمان ارائه دهد.
این هم طنز روزگار است که وقتی اتوبوس‌های بین شهری و هواپیماها با حداکثر ظرفیت تردد می‌کنند؛ پاساژها و رستوران‌ها باز هستند؛ دورکاری کارمندان لغو شده است، مدارس خود را برای برگزاری کلاس حضوری آماده می‌کنند، مسافرت‌های خارجی به‌شدت جریان دارد و... اما باز هم ممنوعیت تردد از ساعت ۱۰ شب به بعد اعمال می‌شود. از آنجا که به‌نظر نمی‌رسد این ممنوعیت تأثیری در وضعیت فعلی همه‌گیری کرونا داشته باشد، ادامه آن چه دلیلی دارد؟ اگر سری به شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بزنید یا از شبکه‌های اجتماعی سنتی (اتوبوس، مترو و تاکسی) استفاده کنید، مردم نظرات با‌مزه‌ای  درباره ادامه ممنوعیت تردد شبانه دارند.
 ۱- گروهی از مردم تصور می‌کنند با اعمال این ممنوعیت، درآمدی برای کشور ایجاد می‌شود. هرچند به‌نظر من این درآمد در مقیاس کلی ارقامی که برای اداره کشور و شهر لازم است، چندان چشمگیر نیست؛ اما اگر چنین انگیزه‌ای وجود داشته باشد، باید گفت یکی از اثرات آن زیاد کردن فاصله طبقاتی در شهر است. مناطق شمالی تهران، شب‌های پرنور و شلوغی دارند. رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌ها پذیرای مشتریانی هستند که جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برایشان اهمیتی ندارد. اما هرچه به سمت مرکز و جنوب شهر می‌رویم، مغازه‌های کمتری باز هستند. مردم این مناطق نمی‌توانند چند بار- یا حتی یک بار- در هفته، بابت حق طبیعی خود در خروج از منزل، پول پرداخت کنند. آیا کم‌کم تهران تبدیل به شهری می‌شود که فقط پولدارها حق زیست شبانه دارند؟
2- قبل از همه‌گیری کرونا، موضوع زیست‌شبانه در تهران یکی از مسائلی بود که حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرد. برخی از مردم می‌گویند طرح ممنوعیت تردد شبانه، با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن همان زیست شبانه اعمال می‌شود. البته شهرداری تهران این روزها پای کار آمده و درخواست ایجاد تغییر یا لغو در این طرح را به مقامات بالادستی ارائه کرده است.
شهردار تهران هم چند روز پیش درباره لغو تردد محدودیت شبانه گفت: در جلسه‌ای که با شورای‌عالی ترافیک داشتیم مصوب شد که ما پیشنهاد لغو محدودیت تردد شبانه را به ستاد ملی کرونا بفرستیم.
حرف آخر اینکه اگر ادامه اجرای این طرح، در دستور کار است نهادهای تصمیم‌گیر بهتر است درباره‌اش توضیح دهند و به‌صورت شفاف دلایل اجرای آن را بیان کنند تا از سوء‌استفاده‌های بعدی جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید