• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144587
+
-

معرفی اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش

چراغ سبز برای صدور مجوزها

نزدیک به یک ماه است، جدول صدور پروانه‌های ساخت و نمایش به‌روز نشده است

گزارش
چراغ سبز برای صدور مجوزها

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی می‌گوید: «طی امروز و فردا اعضای جدید مشخص می‌شوند و البته با انتخاب اعضای جدید شوراهای پروانه ساخت، جلسه‌های فوق‌العاده برای رسیدگی به تقاضاهای مانده و جمع شده برگزار خواهد شد.»
تا شروع چهلمین جشنواره فیلم فجر نزدیک به 4ماه باقی مانده و نمایش فیلم‌های در صف مانده برای اکران هم تقریبا آغاز شده است؛ تا جایی که اکران فیلم‌ها در هفته سوم آبان‌ماه به 15فیلم خواهد رسید.
تغییر اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش و عدم تشکیل جلسات باعث شده که جدول صدور مجوزها در یک ماه گذشته به‌روز رسانی نشود و همین باعث وقفه در صدور مجوزها شده است. در این مدت گذشته، متقاضیان دریافت پروانه ساخت یا نمایش از بلاتکلیفی در روند رسیدگی گله‌‌مند بودند.
حالا به نظر می‌رسد زمان اعلام اسامی فرارسیده باشد و با یک تاخیر زیاد قرار شده اسامی تا پایان هفته اعلام شوند. مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم اعلام کرده که این اعضا تا پایان هفته جاری معرفی می‌شوند.

60درصد فیلم‌ها بازبینی شده‌اند
محمدرضا فرجی در ادامه به همشهری توضیح می‌دهد: «با توجه به سیاست‌های امور سینمایی و ریاست محترم سازمان سینمایی ترکیب شوراها تقریبا مشخص شده و پیش‌بینی می‌شود اعضای شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی و غیرسینمایی و همچنین اعضای شورای پروانه ساخت اعم از سینمایی و غیرسینمایی تا پایان هفته جاری مشخص شوند.» فرجی همچنین می‌گوید، بیش از 60درصد فیلم‌ها بازبینی شده و پروانه نمایش دارند وی ادامه می‌دهد: «فیلم‌هایی که تا الان متقاضی اکران شده‌اند، مجوز دارند و مشکلی از این جهت وجود ندارد. برای شورای پروانه ساخت هم مجوزها صادر شده؛ البته چند سری متقاضی پروانه ساخت و بازبینی فیلم داریم که با شروع  فعالیت شورای جدید اعلام خواهند شد و بعد از انتخاب اعضای جدید با برگزاری جلسات فوق‌العاده برای مدتی که جلسات تعطیل بود، می‌توانیم جبران کنیم.» وی درباره تعداد اعضای شوراها نیز یادآور می‌شود: «تعداد اعضای شورای بازبینی برای فیلم‌های سینمایی طبق قوانین و آیین‌نامه‌ها و مصوب هیات دولت از 7 تا 9نفر است که معمولا، 9نفر انتخاب  و با حداکثر اعضای شورا، فیلم‌ها بازبینی می‌شوند. شورای بازبینی فیلم‌های غیرسینمایی نیز طبق آیین‌نامه‌های مصوب 7نفر و اعضای شورای پروانه ساخت نیز 5نفر هستند که می‌توانند تا 7نفر هم افزایش پیدا کنند. البته درمورد ترکیب و تعداد اعضایی که در قوانین و آیین‌نامه‌ها اشاره شده است ما باید مجری ضوابط باشیم.»
البته فرجی معتقد است در مقاطعی که این جابه‌جایی‌ها و تغییرات صورت می‌گرفت، وقفه‌ای 2 یا 3هفته‌ای وجود داشته و دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید