• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 143991
+
-

تهران در روزهای واکسیناسیون

روند واکسینه شدن جمعیت پایتخت را در چند قاب تماشا کنید

زهرا رستگارمقدم - روزنامه‌نگار

از جمعیت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان تهران، تقریبا حدود ۷۰ درصد آنان دوز اول واکسن و فقط ۳۰درصد 2 دوز را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که ۱۹ مرکز واکسیناسیون شبانه‌روزی و دیگر مراکز روزانه فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر با کم شدن شمار بیماران و خلوت شدن مراکز واکسیناسیون سامانه جدیدی برای اعزام واحدهای سیار به در منازل افراد ناتوان در تهران راه‌اندازی شده تا این روند هر چه سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود. قصد ما این است در این صفحه روند واکسیناسیون در تهران را در قاب‌هایی، تصویر کنیم.

گروه سنی از 65تا 80سال

از اردیبهشت‌ماه فاز دوم واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۸۰ سال آغاز شد. بنابراین با آن دسته که پرونده الکترونیک داشتند تماس گرفته شد تا با مراجعه به مراکز جامع سلامت واکسینه شوند.
در فاز دوم واکسیناسیون کرونا حدود ۱۲ میلیون نفر واکسن تزریق کردند.  در خرداد و تیرماه گروه‌های سنی ۶۵ تا ۷۹ سال واکسینه شدند.
در جریان واکسیناسیون، آن دسته که توانایی محدودی داشتند، در داخل خودرو واکسینه شدند. از مهم‌ترین مزایای این طرح، کاهش امکان ابتلا به کرونا در اثر ازدحام جمعیت بود.
طبق اعلام فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا درتهران، 74درصد افراد بالای 80سال، 76درصد افراد بین 75تا 80سال و 78درصد افراد 70تا 75ساله در پایتخت، علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

مراکز خودرویی

برای جلوگیری از شلوغی مراکز، ستاد ملی مقابله با کرونا با همکاری دولت و ارتش، مراکز تزریق واکسن خودرویی کرونا افتتاح شد. مراکز واکسیناسیون خودرویی اقدامی در سرعت‌بخشی تزریق واکسن است.

واکسیناسیون سیار شهری

طرح واکسیناسیون سیار شهری ویژه خانواده معظم شهدا، سالمندان و افراد دچار معلولیت با همکاری مرکز بهداشت شمال تهران برای اولین‌بار در منطقه ۷ راه‌اندازی شد.
 از دلایل اجرای طرح واکسیناسیون سیار شهری، جلوگیری از ازدحام شهروندان به‌ویژه کم‌توان‌ها در پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون بود. در اجرای این طرح، روزانه به‌طور میانگین ۵۰ نفر از شهروندان دوز واکسن خود را دریافت می‌کردند.

تزریق واکسن به نوجوانان

طرح ضربتی واکسیناسیون دانش‌آموزان شهر تهران در گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، ۱۵ و ۱۶ مهرماه در مدارس شهر تهران اجرا شد.  ۱۰۰ پایگاه دانش‌آموزی در مدارس استان تهران واکسیناسیون گروه سنی ۱۸-۱۲ سال را در کنار یک هزار پایگاه واکسیناسیونی که در استان تهران مشغول واکسیناسیون هستند انجام می‌دهند. این پویش با مشارکت وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، بسیج، هلال احمر و اورژانس تهران راه‌اندازی شد تا بستر و زمینه مناسبی برای بازگشایی مدارس را برای آبان‌ماه فراهم کند.

طرح واکسیناسیون برای تاکسی‌ها

مردادماه بود که سازمان تاکسیرانی شهر تهران براساس شرایط سنی و بیماری خاص تاکسیرانان روند واکسیناسیون را برای این گروه شغلی آغاز کرد.

خلوت شدن مراکز

مدتی است که با شتاب گرفتن سرعت واکسیناسیون، مراکز تزریق، خلوت شده‌اند. البته برخی مراکز هم به‌خاطر اصرار شهروندان به تزریق نوع خاصی از واکسن، شلوغ هستند.

واکسینه کردن اتباع خارجی

اواخر شهریورماه اتباع خارجی از طریق شناسه‌ای که دارند اقدام به ثبت‌نام در سامانه و در پایان فرایند تزریق واکسن گواهی انجام واکسیناسیون دریافت کردند. واکسیناسیون اتباع خارجی که پرونده سلامت داشته و دارای مجوزند از قبل هم انجام می‌شد.

شلوغی مراکز  واکسیناسیون

با وجود وعده سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رفع مشکل شلوغی مراکز واکسیناسیون در تهران، کماکان با افزایش مراکز تجمیعی واکسن، شاهد شلوغی هستیم‌. برخی سالمندان می‌گویند با وجود اینکه در سامانه سلامت ثبت‌نام کرده‌اند، پیامکی برای آنها ارسال نشده است و از ترس اتمام موجودی واکسن، خودشان به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند؛ مسئله‌ای که به شلوغی مضاعف مراکز واکسیناسیون بیش از پیش دامن می‌زند. رفع اختلال در سامانه پیامکی نوبت‌دهی واکسیناسیون، افزایش تعداد لاین‌های تزریق واکسن در مراکز خودرویی و تجمیعی و اضافه کردن نیروی انسانی برای تزریق واکسن کرونا به افراد واجد شرایط، از راهکارهای حل شلوغی این روزهای مراکز واکسیناسیون است.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید