• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139105
+
-

اعضای کمیسیون‌های تخصصی شش‌گانه شورای شهرتهران مشخص شدند

کمیسیون‌ها؛ موتور محرک شورا

شورا
کمیسیون‌ها؛ موتور محرک شورا

روز گذشته اعضای کمیسیون‌های تخصصی شش‌گانه شورای ششم معرفی و در صحن پارلمان شهری رأی اعتماد گرفتند. نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت این کار گفت که کمیسیون‌ها نقش موتور محرک را برای شورا دارند و تولید محتوا، نظارت و تدوین مصوبات شهر در جریان خدمت‌رسانی به مردم در آنها انجام می‌شود. در ادامه مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران هم گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و گفت که مدیریت شهری با تغییر رویکرد از حوزه فناوری‌محور به سمت ارائه خدمات هوشمند و بهبود کیفیت زندگی شهروندان حرکت کرده است.
به‌گزارش همشهری، جلسه دیروز به‌دلیل کسالت مهدی چمران به ریاست نایب‌رئیس شورای شهر تهران برگزار شد و پرویز سروری در نطق پیش از دستور خود به شایعه سکته مهدی چمران اشاره و عنوان کرد که حضور او در جلسات آتی پاسخی خواهد بود، شورا به این شایعات بداخلاقانه‌ای که متأسفانه در کشور ما هیچ حساب و کتابی ندارند. او ادامه داد: «به‌هر‌حال تصمیم کادر پزشکی این بوده که وی برای رعایت حداکثری الزامات سلامت در منزل بماند و استراحت کنند و امیدواریم هرچه زودتر سلامتی خود را بازیابد تا کارها را با مدیریتش پیش ببریم.»

حرکت به‌سوی جامعه عدالت‌محور
نایب‌رئیس شورای شهر تهران در ادامه به سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر هم اشاره کرد و گفت: «امروز جامعه جهانی از بیماری مزمنی رنج می‌برد که همانا استاندارد‌های دوگانه حاکم بر جامعه بشری است. می‌دانید که تروریسم در منطق نظام سلطه سیاه و سفید دارد و اگر کسی علیه آنها باشد تروریسم سیاه و اگر موافق آنها باشد سفید است. حتی اگر کسانی علیه اشغالگری آنها کاری انجام دهند، تروریست محسوب می‌شوند.» سروری ادامه داد: «این بیماری مزمن باید درمان شود؛ چراکه جامعه بشری نمی‌تواند استاندارد‌های دوگانه را بر نظام‌های کشور‌های مختلف تحمل کند و این موضوع را در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر که روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده باید مدنظر داشته باشیم و بدانیم جامعه جهانی باید به سمت جامعه عدالت‌محور بدون این استاندارد‌های دوگانه حرکت کند.»

پایبندی دولت مردمی به آرمان‌ها و شعارها
نایب‌رئیس شورای شهر تهران در صحبت‌هایش به سفر رئیس‌جمهور به خوزستان هم اشاره کرد و گفت: «دیدار سرزده رئیس‌جمهور از خوزستان اقدام خوبی بود و نشان داد دولت مردمی به آرمان‌ها و شعار‌های خود پایبند است و در این مدت کوتاه که زمام را به‌دست گرفته تلاش کرده این وعده‌ها را به اثبات برساند. همین که وزرا بعد از گرفتن رأی اعتماد به وزارتخانه می‌روند و رئیس‌جمهور به‌طور رسمی با کابینه به خوزستان سفر می‌کند، نکات مثبتی است و از دولت مردمی تقاضا داریم بر این مشی و رویه حرکت کند. امیدواریم شورا و مجلس بتوانند با هم‌افزایی و نگاه مردمی در رفع مشکلات مردم مؤثر و مفید باشند.»

مأموریت‌های مهم سازمان فاوا
دیروز نوبت مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران بود که پشت تریبون شورا قرار بگیرد و گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه دهد. محمد فرجود در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه 4‌محور (شهروندی، زیرساخت درون شهرداری، حکمرانی هوشمند و اثرات این سه بر مدیریت شهر) در سازمان فاوا مورد توجه بوده است، گفت: «سال۷۱ سازمان آمار و خدمات کامپیوتری ایجاد شد و سال۸۳ به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تغییر نام داد و سال۱۳۹۶ هم مأموریت دبیرخانه و مرکز تهران هوشمند به این سازمان محول شد.»

تراکنش یک میلیون کارت‌بلیت در یک شبانه‌روز
فرجود در ادامه با بیان اینکه اعداد و ارقام موجود در آمار فعالیت‌های سازمان فناوری و اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در طول یک شبانه‌روز گسترده است و نشان از حجم بالای کارها دارد، گفت: «در یک شبانه‌روز ۲۵میلیون تراکنش تبادل داده‌ای، تولید ۱۰ترابایت داده، ۱۱۷هزار بازدید از پرتال شهرداری تهران، پردازش ۱۰میلیون تصاویر دوربین‌های ترافیکی، ۶۰۰هزار ارجاع در اتوماسیون اداری، یک‌میلیون تراکنش کارت‌بلیت، ۵هزار نفر ساعت ویدئوکنفرانس، ۵هزار تماس در مرکز تماس تهران من، 5.2میلیون درخواست پاسخگویی بر بستر اطلاعات مکانی و... انجام می‌شود.»
به‌گفته او دامنه فعالیت‌های این سازمان تا زمستان سال۹۸ شامل بیش از ۶۴هزار دستگاه، حدود ۲۰هزار نود شبکه، حدود ۱۷۵۰کیلومتر فیبر نوری، بیش از ۲۲هزار ترمینال تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه (VOIP)، بیش از ۱۷۰۰سرور مجازی، بیش از ۷۰هزار کاربر و حدود ۲۸۰۰ساختمان متصل به شبکه ارتباطی بوده است.
 او همچنین به موضوع تغییر رویکرد اشاره و عنوان کرد: «رویکردی که نگاه فناوری به شهر را متفاوت می‌کند، رویکرد شهر هوشمند است که از گذشته در دوره‌های پیشین این موضوع در شهرداری مطرح بود و ما هم سعی کردیم که آن را ادامه دهیم. درواقع پروژه‌های تهران هوشمند شامل شهروند هوشمند و دیجیتالی، تهران نوآور، مدیریت هوشمند حمل‌ونقل درون‌شهری، توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند و تحول دیجیتالی شهرداری تهران است.» سامانه شفافیت و استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی هم موارد دیگری بود که محمد فرجود درباره آن توضیحاتی ارائه داد.

پیام رئیس شورای اسلامی شهر تهران از سلامتی‌اش
رئیس شورای شهر تهران دیروز در پیامی صوتی از سلامتی‌اش خبر داد و گفت که به توصیه پزشکان در منزل استراحت می‌کند. مهدی چمران در این پیام صوتی ضمن تشکر از همه کسانی که جویای حالش بودند گفت: «مجبورم چند روزی در منزل استراحت کنم و امیدوارم هفته آینده بتوانم در جلسات حضور داشته باشم.»

واکنش اعضای پارلمان شهری به گزارش سازمان فاوا
پس از ارائه گزارش شهر هوشمند، تعدادی از اعضا انتقاد و برخی هم نظراتی داشتند که ارائه دادند.
   اصغر قائمی:  با توجه به اینکه شعار دوره پنجم مدیریت شهری، تحقق شهر هوشمند بوده و اقدامات ستادی در این زمینه صورت گرفته است، میزان تحقق و دستیابی به شهر هوشمند را چقدر ارزیابی می‌کنید؟
   نرگس معدنی‌پور: در کنار ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای هوشمند‌سازی‌ شهر، آموزش شهروندان برای استفاده از این فناوری‌ها بسیار مهم است. آیا اقداماتی برای آموزش شهروندان و کارکنان شهرداری تهران صورت گرفته است؟
    مهدی اقراریان: گزارش‎های مسئولان روی کاغذ خیلی زیباست اما واقعیت مسائل را درنظر بگیریم، می‌بینیم که واقعیت‎ها با گزارش‎هایی که ارائه می‎شود، بسیار متفاوت است. به‌عنوان نمونه بسیاری از مناطق به سامانه137 دسترسی ندارند. علت این قطعی چیست؟
   مهدی بابایی: در گزارش ذکر شد که 5مرکز نوآوری و فناوری در تهران داریم. اما در خصوص نحوه اتصال این مراکز به سامانه «باهم» توضیحی داده نشد.
   سیدجعفر تشکری هاشمی: پایان سال۹۶، درآمد حاصل از محل طرح ترافیک حدود ۴۵۰میلیارد تومان و سال‌های بعد، درآمد حاصل از طرح ترافیک، رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰میلیارد تومان بود. به‌طوری که آخرین عدد وصولی در سال۹۹، حدود ۳۰۰میلیارد تومان است و قریب به ۲۵۰ میلیارد تومان عدم‌وصولی در سامانه ثبت شده که نشان‌دهنده عدم‌کارایی این سیستم است.
   ناصر امانی: اگر کسی می‌خواهد گزارش بدهد باید بگوید ما براساس برنامه چه کاری کرده‌ایم؟ از گذشتگان چه ایرادی گرفته‌ایم؟ و خودمان در طول این 4سال چقدر این ایرادات را برطرف کرده‌ایم؟گزارش ارائه‌شده چه مشکلی از شهر تهران و مردم حل می‌کند؟ اگر هدف اطلاع‌رسانی به مردم و رسانه‌هاست این کار چندبار اتفاق افتاده، آن هم یک‌طرفه با پول‌پاشی‌های فراوان در حوزه روابط‌عمومی، شرکت پیام رسا، همشهری و پروژه تهران1400.
    محمد آخوندی: ما به ساختار حاکم بر 4سال گذشته شهرداری و 8سال گذشته دولت، یک ایراد اساسی وارد می‎دانیم که با شعار تدبیر و امید بر سر کار آمدند و با بی‌تدبیری محض همه را ناامید کردند و مردم هم جواب‌شان را در انتخابات دادند. اما همه این دستگاه‎ها در کلیت جمهوری اسلامی وجود دارند و مشغول هستند، لذا معتقدم باید به‌گونه‎ای صحبت کنیم که این برداشت پیش نیاید که در 4سال یا 8سال گذشته کاری انجام نشده است.
    میثم مظفر: یکی از اهداف فناوری، تکریم ارباب رجوع و حفظ کرامت شهروندان است که بتواند خدمات بدون منت، سریع و توأم با صحت دریافت کند اما متأسفانه سامانه حوزه شهرسازی به‌ویژه در بخش صدور پروانه احداث بنا، با طراحی پیچیده در سامانه، کرامت شهروندان را زیر سؤال برده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید