• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 3 شهریور 1400
کد مطلب : 138692
+
-

خداحافظی با باند

دنیل کریگ با معروف‌ترین شخصیت سینما خداحافظی کرد

خداحافظی با باند

آرش نهاوندی- مترجم

تعویق چندین و چند‌‌باره اکران فیلم «زمانی برای مردن»، زمان آخرین دیدار تماشاگران با «دنیل کریگ» در نقش «جیمز باند» را بار دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. براساس آخرین اخبار، تاریخ اکران این فیلم به‌دلیل تداوم شیوع کرونا حداقل تا اواخر سپتامبر سال‌جاری به تعویق افتاده است.
سال‌هاست او را با جا خالی‌دادن در برابر گلوله‌ها و گذر و مبارزه با تعداد زیادی از چالش‌‌ها و موانع و تبهکاران دنیای سیاست و اقتصاد، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مأموران 007 می‌شناسند. اما با توجه به اینکه او اعلام کرده دیگر در فیلم‌های بعدی جیمز باند حضور نخواهد یافت و «زمانی برای مردن نیست» آخرین نقش‌آفرینی وی در این سری فیلم‌ها خواهد بود، به‌نظر می‌رسد دیگر شانسی برای دیدن وی در نقش جیمز باند بر پرده عریض سینما وجود نخواهد داشت. دنیل کریگ آخرین بازیگر سری فیلم‌های جیمز باند و نخستین مأمور 007 با چهره و ظاهری کاملا متفاوت با سایر بازیگرانی بود که تا‌کنون ایفاگر نقش باند در سینما بوده‌اند. دنیل کریگ پیش و بعد از اتمام فیلمبرداری «زمانی برای مردن نیست»(بیست‌و‌پنجمین) و آخرین سری فیلم‌های باند بارها اعلام کرده بود که دیگر در نقش این جاسوس افسانه‌ای بریتانیایی خلق‌شده توسط «ایان فلمینگ» بازی نخواهد کرد؛ اگرچه منتقدان، کریگ را بهترین جیمز باند تاریخ سینما نمی‌دانند و بسیاری متفق‌القولند که ‌«شان کانری» بهترین جیمز باند تاریخ است، اما دنیل کریگ به هر روی آخرین، معاصر‌ترین و متفاوت‌ترین جیمز باند تاریخ است که اخبار مرتبط با وی در طول سال‌های اخیر و به‌ویژه در روند ساخت «زمانی برای مردن نیست» همواره جنجال زیادی بر پا کرده است. اعلام خبر کناره‌گیری دنیل کریگ از ادامه ایفای نقش مأمور «ام‌آی‌6» در سری فیلم‌هایی که در آینده قرار است از جیمز باند ساخته شود، چالش‌های زیادی را پیش‌روی تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم‌‍‌های جیمز باند قرار داده است. البته این نخستین‌باری نبود که دنیل کریگ خبر ‌خداحافظی از سری فیلم‌های جیمز باند را علنی کرده بود. در سال‌2015 و مدت کوتاهی پس از انتشار فیلم «اسپکتر» از سری فیلم‌های جیمز باند، او به یک خبرنگار گفته بود: من حاضرم رگ‌های خودم را بزنم اما دیگر در هیچ فیلم دیگری از جیمز باند حضور پیدا نکنم. ما به پایان راه رسیده‌ایم، اگر من در فیلم دیگری از جیمز باند بازی کنم، تنها به‌خاطر پول خواهد بود. با این حال، در سال‌2017 اعلام کرد که دوباره در فیلم‌های جیمز باند بازی خواهد کرد. نتیجه آن شد که وی سرانجام در فیلم «زمانی برای مردن نیست» بازی کرد و به‌رغم مصدومیت تا پایان مرحله ساخت بیست‌و‌پنجمین جیمز باند به بازی در این فیلم ادامه داد.
زمانی سازندگان جیمز باند اعلام کرده بودند که درصورت خودداری کریگ از بازی در نقش مأمور‌007، از «ادریس البا» برای ایفای نقش جیمز باند استفاده خواهند کرد که اعلام این خبر جنجال‌های زیادی را برانگیخت؛ چرا‌که درصورتی که ادریس البا بازی در نقش جیمز باند را بپذیرد، او نخستین جیمز باند سیاه‌پوست تاریخ و متفاوت‌ترین آنها خواهد بود. پیش‌تر نیز شایعاتی درباره بازی «لاشانا لینچ» به‌عنوان نخستین بازیگر زن در نقش مأمور‌007 انتشار یافته بود.
درحالی‌که قرار بود مأمور انگلیسی «ام‌آی‌6» با کد‌007 نوامبر سال گذشته به عرصه سینما بازگردد، تاریخ انتشار بیست‌و‌پنجمین جیمز باند چندین و چندبار به تعویق افتاد. «زمانی برای مردن نیست» به کارگردانی کری جوجی فوکوناگا در حال ساخت است. در این فیلم، دانیل کریگ، رالف فینس، نائومی هریس و رمی مالک بازی می‌کنند. جالب اینکه رمی مالک، بازیگر برنده جایزه اسکار در این فیلم در نقش منفی (آنتاگونیست) برابر دانیل کریگ (جیمز باند) بازی می‌کند.
اما دنیل کریگ علاوه بر «زمانی برای مردن نیست» تجربه بازی در 3‌فیلم دیگر از سری فیلم‌های جیمز باند را در کارنامه دارد. البته در اول کار او از شهرت و محبوبیت امروزی برخوردار نبوده است، زمانی که او برای نخستین‌بار کاندیدای بازی در فیلم «کازینو رویال»(2006) از سری فیلم‌های جیمز باند شد، بسیاری با بازی وی در این فیلم به سبب ظاهر متفاوت با سایر افرادی که نقش جیمز باند را بازی کرده بودند، مخالفت کردند، اما کریگ با بازی درخشان خود در این فیلم توانست خود را به‌عنوان بازیگر جدید فیلم‌های جیمز باند در اذهان مطرح کند و راه را برای ادامه بازی خود در این سری فیلم‌ها هموار کند. او همچنین در سال‌های اخیر در «اسکای فال» و «اسپکتر» 2فیلم محبوب دیگر از سری فیلم‌های جیمز باند بازی کرده است. البته بازی دنیل کریگ صرفا محدود به فیلم‌های جیمز باند نبوده و او را برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های «مونیخ»، «دختری با خالکوبی اژدها»، «چاقوها بیرون» و «چاقوها2» نیز می‌شناسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید